DAKAR 2021, 5. etapa: Šoltys zajel historické čtvrté místo, pátý byl díky strhujícímu finiši Loprais, naopak Macík půl hodiny opravoval a skončil devátý
Pořadatelé Rally Dakar nepřeháněli, pátá etapa ročníku 2021 z Rijádu do Kajsumy byla opravdu drsná. Na účastníky čekala složitá navigace, kamenitý terén i velké porci dun.
Již při oficiálním představení trati Dakaru 2021 organizátoři varovali, že etapa z Rijádu do Kajsumy měřící celkem 662 km, bude drsná. Hned na začátek rychlostní zkoušky dlouhé 456 km si pro posádky připravili navigační „špek“, ve kterém uvízla většina účastníků. Zajímavostí páté etapy také byla restrikce „close door“. Trať byla natolik náročná, že v poslední pasáži si pořadatel nemohl dovolit pustit na trať závodníky po západu slunce. Proto každý, kdo přijel na CP4 po 18. hodině, byl automaticky poslán na cestu a do bivaku. Pokud někdo dorazil až po 22. hodině, zůstal na místě, dostal od pořadatele stan a jídlo, přespal v poušti a pokračoval až ráno. Bohužel ale vypadl z hlavní soutěže a přesunul se do kategorie Dakar Experience.
Historický úspěch Šoltyse
Nejlepší výsledek kariéry si na své konto připsal Martin Šoltys (Buggyra Racing), který svoji Tatru Phoenix dovedl do cíle na skvělém čtvrtém místě. Navíc už druhou etapu po sobě ukazuje, že favoritům soutěže stačí. Na vítězného Sotnikova s Kamazem ztratil na 456 kilometrech pouhých osm minut. „Bylo to náročný a dlouhý. První část etapy prověřila navigátorské schopnosti, ale tam zabloudili asi skoro všichni. Kousek jsme se tedy i my vraceli a jeden bod hledali. Ale pak už jsme jenom jeli až do cíle. Jsme z toho trošku rozbití, ale svezení to bylo pěkný. Za mě super výsledek a velká spokojenost.“

Druhá Tatra pilotovaná chilským závodníkem Ignacio Casalem dnes skončila ve výsledcích na osmém místě. Casale se v průběžném pořadí drží i nadále na vynikající šesté pozici. „Bylo to hodně stresující, když na dvacátém kilometru bloudilo tolik jezdců. I když jsme zvolili špatnou cestu, tak jsme brzy našli správný Waypoint. Všem se etapa líbila, ale musím za sebe říct, že já z ní unešený nebyl. Jsem ale rád, že jsme tady, to je důležité,“ uvedl Ignacio Casale.
Strhující stíhačka Lopraise
Do navigační pasti spadla i Lopraisova posádka, která kvůli bloudění už po první desetině speciálky ztrácela přes dvacet minut a byla průběžně až patnáctá. „Cítili jsme určitou frustraci, ale zároveň nás to asi hnalo dopředu. Když odečteme jednadvacet minut, o které jsme přišli chybou při navigaci, je to skvělý čas,“ upozorňuje palubní mechanik Petr Pokora. A má pravdu. Od té chvíle Praga V4S DKR se startovním číslem 504 skutečně letěla. Kamením i pískem. Její tempo bylo naprosto srovnatelné s vozy bojujícími o etapové vítězství. A v závěrečné dunové pasáži dokonce ještě podstatně vyšší. Jen na posledních 130 kilometrech totiž Loprais dokázal z náskoku leadera smazat celých šest minut a ve výsledcích etapy se prodral až na páté místo.

V průběžné klasifikaci si Loprais, Alkendi a Pokora polepšili o jednu příčku a jsou čtvrtí. Svůj odstup od medailových pozic navíc snížili na méně než polovinu. Zatímco ještě ráno je od třetího místa dělilo necelých 25 minut, večer vjížděli do dalšího bivaku už pouze s jedenáctiminutovým mankem.
Druhý vůz Instaforex Loprais Praga Teamu pátou etapu nedokončil. Tatra Jamal – Queen 69 posádky Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross musela odstoupit kvůli poruše převodovky. Po opravě by se měla do závodu vrátit v rámci tzv. Dakar Experience.
Nešťastný skok na duně odnesla spojovačka
Žlutý kamion Karel týmu Big Shock! Racing od začátku převzal vedení a značnou část etapy za sebou nechával ruské i běloruské závodníky. „Na začátku to byl boj, byl tam výjezd po skále, ke kterému se skoro nedalo dostat. Letěli jsme a kličkovali mezi Kamazy, které se tam různě ztrácely, prášily nám, přetlačovali jsme se. Dokud jeden z nich neudělal pneumatiku. Pak jsme se seřadili a letěli dál ve svém tempu,“ popisuje vývoj závodu Martin Macík. Ve druhé části etapy ale Karel na jedné z dun poskočil výrazněji, než je zvyklý. „V posledních 100 kilometrech dun se celkem dařilo, ale při jednom skůčku přes dunku jsme ohnuli spojovačku, takže kola šla do véčka. Museli jsme zastavit, opravovat a strávili jsme tam, tipujeme, půl hodiny. Jakmile bylo hotovo, letěli jsme zase až do cíle,“ popisuje vývoj etapy trati Martin Macík. Pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou nakonec dojeli v 5. etapě Dakaru na 9. místě a v celkovém pořadí jsou na výborné 3. pozici.
Seřazené za sebou
5. etapu zvládly úspěšně všechny tři speciály od MKR Technology, které přijely seřazené za sebou. „Byla to dlouhá etapa, kamenitá. V první části se hodně bloudilo. Pak přišly takové krátké zrádné duny, na kterých se nedalo moc „surfovat“, ale hrozilo, že pokud do nich vjedete moc rychle, tak byste se překutáleli. Tady je vidět Martinova vyzrálost. Jede opatrněji a neriskuje. Vidíme, že auto má rezervy, ale nesnažíme se je vyždímat,“podotkl Daniel Kozlovský, palubní mechanik červeného renaultu týmu Mammoet Rallysport, který tentokrát pilot Martin van den Brink přivedl do cíle ve dvanáctém čase. To krajan Gert Huzink z Riwald Dakar byl po dvou dnech nucené pauzy natolik natěšený, že celou etapu byl střídavě na páté a šesté příčce. Huzink dostal povolení na Dakaru pokračovat s tím, že už se ho netýká soutěž o celkové pořadí. Čtvrthodinová penalizace ho ale nakonec posunula na desátou příčku. Mezi něj a van den Brinka se pak vtěsnal třetí z kamionů od MKR Technology s pilotem Pascalem de Baarem.

Ve druhé desítce
Jaroslav Valtr (Iveco) zvládl náročnou etapu na 14. místě, celkově je ale stále na 12. místě. Osmnáctá příčka celkově patří Tomáši Tomečkovi, který dojel devatenáctý.

Před odpočinkem
Před sobotním dnem volna na posádky čeká páteční 6. etapa z Al Qaisumah do Ha’il dlouhá 620 kilometrů, z nichž rychlostní prověrka bude mít takřka čtyři sta padesát kilometrů. Pořadatelé opět slibují náročné pasáže v písku a těžké výzvy v dunách. O víkendu se pak soutěž přehoupne do druhé poloviny.
Výsledky – 5. etapa – Riyadh > Al Qaisumah (456 km):
1. Sotnikov (RUS) Kamaz 5:30:20
2. Vishneuski (BLR) MAZ +1:01
3. Shibalov (RUS) Kamaz +6:56
4. Šoltys (CZE) Tatra +8:26
5. Loprais (CZE) Praga +10:45
Celkově:
1. Sotnikov (RUS) Kamaz 20:16:18
2. Shibalov (RUS) Kamaz +33:53
3. Macík (CZE) Iveco +51:11
4. Loprais (CZE) Praga +1:02:25
5. Mardeev (RUS) Kamaz +1:02:51