Motorismus

DAKAR 2021, 12. etapa: Vítězný hattrick pro Macíka potvrdil čtvrté místo. Loprais skončil pátý, Šoltys desátý, Valtr havaroval a nedokončil

Poslední etapa Dakaru přinesla Česku opět stupně vítězů, a to ten nejvyšší. Martin Macík má zároveň radost, že vyrovnal i nejlepší výsledek svého táty, šéfa týmu, Martina Macíka staršího, který v roce 2010 získal 4. místo na Dakaru v Jižní Americe.

Dnešní 12., závěrečná etapa vedoucí do Džiddy nachystala pro závodníky závěrečnou porci 200 ostrých kilometrů. „I poslední etapa byla těžká, závodit se muselo až do poslední chvíle. Nebylo to zadarmo. Ale je to tam. Tři etapy jsme vyhráli, jsme čtvrtí celkově! Dokázali jsme, že rychlost máme. To je důležité,“ smál se v cíli Martin Macík. Letošní Dakar byl velice tvrdý, posádka ale byla s dlouhými, tvrdými a navigačně složitými etapami naprosto spokojená. „Za mě byl letošní Dakar skvělý. Pořadatel se každý den snažil udělat trať zajímavou. V navigaci byly vychytávky, kterými jsme se i my občas nechali zmást. Ale přesně to se mi líbí. Je super, když trať staví někdo, kdo má se závodem zkušenost a záměrně připraví orientační záludnosti,“ pochvaloval si František Tomášek. Současně letos museli závodníci zdolávat spoustu nebezpečných dun a úseky, které byly brutálně rozbité. A ty se povedlo překonat zejména díky zocelenému Karlovi, kamionu, který byl sestrojen v týmových dílnách. A také díky obrovskému nasazení mechaniků, kteří na stroji důkladně pracovali každou z posledních nocí.

Loprais skončil pátý patnáct minut za Macíkem

Lopraisovu posádku ráno dělilo šest minut a dvacet sekund od čtvrtého místa v kategorii kamionů. „Dnes jsem ze sebe a z Lady dostal maximum možného. Chtěl jsem dohnat ztrátu způsobenou včerejší technickou poruchou. Na trati bylo pár dun, což je mé milované teritorium. Právě tam se mi podařilo přeskočit tři kamiony startující přede mnou. Letěl jsem i v kamení, protože nebylo co ztratit, dalo se jen získat,“ vysvětluje Loprais, který na mezičase na 99. kilometru vedl o 2:42 min před Dmitrijem Sotnikovem s Kamazem a z náskoku průběžně čtvrtého Martina Macíka v tu chvíli umazával 3:22 min. Nasazené tempo ovšem nevydržela pravá přední pneumatika, která se zevnitř rozpadla.

Po výměně defektu dokončili Loprais s Alkendim a Pokorou etapu s osmiminutovou ztrátou a v konečné klasifikaci rally jsou pátí. Aleš Loprais při svém patnáctém dakarském startu dojel poosmé do cíle. Pokud soutěž dokončil, nebyl nikdy hůř než sedmý. V roce 2007 slavil třetí místo, k němuž v následujících letech přidal dvě sedmá, dvě šestá, nyní už také dvě pátá a jedno čtvrté místo.

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

Jezdci Buggyry skončili za sebou

Na devátém místě nakonec skončil, Ignacio Casale, který pro změnu absolvoval premiéru za volantem kamionu. „Rád bych deváté místo věnoval mému otci, se kterým jsem před dvanácti lety poprvé startoval na Dakaru právě v kamionu. Děkuji celé rodině za její podporu a také všem z týmu Buggyra Racing. Byl to můj nejlepší dakarský tým. Fantastickou práci odvedl navigátor Alvaro, ale i David, který s námi měl velkou trpělivost. Je to hodně emotivní, děkuji všem,“řekl v cíli spokojený, Chilan, který je nejvýše postaveným jezdcem startujícím s manuální převodovkou.

Svůj čtvrtý start proměnil v umístění v první desítce Martin Šoltys. „Letošní Dakar jsme si fakt užili, a to po všech stránkách. Jsem rád, že to na počtvrté vyšlo a že jsme v první desítce. Když pojedeme ještě desetkrát, tak to třeba i vyhrajeme,“dodal s úsměvem v cíli etapy Martin Šoltys, který skončil na 10. místě.

FOTO: Buggyra Racing

Kamiony MKR uzavřely Dakar v elitní desítce

Dvojice kamionů MKR Technology dojela v letošní poslední etapě 43. ročník Dakaru v elitní desítce. V celkovém pořadí přitom jednomu unikla jen těsně, ale v severních Čechách se bude slavit. Roudnický palubní mechanik Daniel Kozlovský totiž skončil v soutěži kamionů s holandským pilotem van den Brinkem na osmé příčce. Pro oba je to nejlepší umístění na nejprestižnější rallye světa. Dosud bylo jejich maximum pro van den Brinka jedenáctá a pro Kozlovského dvaadvacátá pozice. „Teď jsme konečně v desítce. A že to bolelo. O tom bychom mohli dlouze vyprávět nejen my, ale především náš navigátor Wouter de Graaff, kterému jeden z předchozích skoků způsobil lehký otřes mozku a od té doby pro něj byly všechny etapy doslova očistcem. Slyšet v interkomu jeho nářek pro nás bylo pomalu stejné, jako bychom trpěli sami, Martin jel proto maximálně opatrně. Všechno zlé je ale k něčemu dobré. Třeba, kdyby na to víc šlapal, přihodilo by se něco jiného. Asi to tak mělo být. Teď jsme v cíli, všechno z nás pomalu spadne a můžeme si říct, že to vůbec nebylo špatné představení a nakonec nám na záda dýchali i konkurenti z Roudnice,“ uzavřel se spokojeným šibalským úsměvem letošní Dakar palubní mechanik z MKR Technology Daniel Kozlovský.

FOTO: MKR Technology

Valtr bohužel v poslední etapě havaroval a cíl neviděl

Do poslední etapy vyrazil Jarda Valtr s tím, že si chce etapu užít, a hlavně ji dojet a vidět tak cíl. Bohužel měli nehodu. Jaroslav Valtr se snažil předjet jednu ze závodních SSV, bohužel při předjíždění se před ním objevila hluboká díra na kterou neměl šanci zareagovat, a i když se to snažil dobrzdit, tak díru přeci jen trefil zhruba v 80 kilometrové rychlosti. Auto dostalo obrovskou ránu a mělo několik těžkých technických závad. Jarda mladší společně s Radimem jsou v pořádku a momentálně dávají se zbytkem týmu auto dohromady, aby stihli techniku odvézt zítra do přístavu. Jarda starší byl letecky transportován do nemocnice, kde mu právě dělají veškerá vyšetření. Stěžoval si na velkou bolest zad.

       

Před startem osudné etapy FOTO: Valtr Racing Team)

Výsledky – 12. etapa – Yanbu > Jeddah (225 km):

1. Macík (CZE) Iveco 2:32:27

2. Shibalov (RUS) Kamaz +1:00

3. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:04

4. Vishneuski (BLR) MAZ +4:28

5. Mardeev (RUS) Kamaz +4:46

7. Loprais (CZE) Praga +8:25

8. Casale (CHL) Tatra +11:13

9. van den Brink (NLD) Renault Trucks +24:24

10. Šoltys (CZE) Tatra 26:33

11. de Baar (NLD) Renault Trucks +24:55

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 48:23:21

2. Shibalov (RUS) Kamaz +39:38

3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:14:35

4. Macík (CZE) Iveco +1:45:51

5. Loprais (CZE) Praga +2:00:31

8. van den Brink (NLD) Renault Trucks +4:23:21

9. Casale (CHL) Tatra +5:27:50

10. Šoltys (CZE) Tatra +5:33:20

11. de Baar (NLD) Renault Trucks +8:42:04

Kompletní výsledky

                   

Přečtěte si také

Back to top button