Motorismus

DAKAR 2021, 8. etapa: druhá část maratónské etapy dala všem pořádně zabrat. Nejrychleji do cíle z „našich“ dojel Casale z Buggyry

Maratonské etapy, které se jely v neděli a pondělí, uzavřely druhou třetinu Dakaru 2021. Na lidech i technice už se naplno projevuje únava. Přesto v první desítce skončily hned čtyři české vozy.

Druhá část maratónské etapy dlouhá 709 km dovedla dakarskou rally na pobřeží Rudého moře do Naúmu. Cestou bylo potřeba zdolat další náročnou zkoušku o délce 375 kilometrů.

Casale na Tatře si připsal nejlepší výsledek

Nadmíru zdatně si vedl Ignacio Casale, chilská posila týmu Tatra Buggyra Racing, která zajela pátý nejrychlejší čas, což se zároveň rovná doposud nejlepšímu výsledku v nové kategorii. „Jsem moc spokojený. Dnešní etapa byla navigačně náročná a velkou pochvalu si zaslouží navigátor Alvaro. Neměli jsme jediný problém, nemuseli jsme vylézat z auta, a to bylo rozhodující. Páté místo je skvělé a zítra pokračujeme,“ uvedl, Ignacio, který drží průběžné deváté místo. Martin Šoltys byl na 375 kilometrech o 3,5 minuty pomalejší, jeho čas se rovnal v etapě devátému místu. Na vítězného Šibalova s Kamazem přitom ztratil jen dvanáct minut.

FOTO: Buggyra Racing

Druhá posádka se obětovala pro Lopraise

Maratonské etapy, které se jely v neděli a pondělí, uzavřely druhou třetinu Dakaru 2021. Minimálně některým členům Instaforex Loprais Praga Teamu tyto dva dny splynuly v jeden. V bivaku v Sakace, kde posádky musely péči o techniku zvládnout pouze vlastními silami, bylo totiž potřeba vyměnit téměř kompletní přední nápravu Pragy V4S DKR.

„Vše opraveno a přezuto. S Jirkou a Jendou jsme spali asi hodinu, ale je to hotové! Tuhle práci nemáme rádi ani doma, kde máme k dispozici jeřáb. Ale nějak jsme to dali,“ hlásil ráno Petr Pokora.
„Je víc než jasné, že kluci svůj úkol splnili. Chtěl bych jim moc poděkovat za dovoz všeho potřebného a hlavně za celonoční vytrvalost, i když se jednalo o těžkou a špinavou práci,“ ocenil Lopraisův palubní mechanik trojici Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross, která do závodu nastupovala v roli týmové dvojky připravené pomoci právě v podobných situacích. Sama však už do pondělní etapy nenastoupila.
„Odstartovali jsme do maratonské etapy a zvládli jsme její první den. Díky tomu jsme mohli strávit noc v bivaku v Sakace a být k dispozici Alešově posádce. S Petrem jsme skoro až do rána pracovali na jejich voze. Tím jsme splnili hlavní úkol, s nímž jsme šli do závodu,“ rekapituluje Jan Tománek„Obdobně vážný problém se bohužel objevil i na naší Tatře, ale v jejím případě už na opravu nebyl materiál, čas ani síly. Tím definitivně odstupujeme ze závodu, ale zásadní je, že Aleš pokračuje dál.“

Loprais dojel čtvrtý

I díky pomoci druhé posádky mohl Aleš nastoupit do osmé etapy. „Byla to velká rozbíječka. Díry, skoky, prach, kamení. Až posledních sto kilometrů bylo hezkých, protože se jelo písečným vádí mezi skalami,“ přibližuje Aleš Loprais„Jsme rádi, že jsme dojeli, protože dneska jsem bojoval se servořízením, které se sekalo. Pravotočivé zatáčky byly trochu utrpením. Modlil jsem se, ať je co nejvíc levotočivých,“ říká s úsměvem frenštátský závodník. „Těší nás, že jsme dospěchali do cíle a neztratili jsme svou pozici v celkovém pořadí. Chvílemi to bylo na hraně. Kluci dají Lady v bivaku do pořádku a valíme dál.“

FOTO: Instaforex Loprais Praga Team

Navzdory potížím svedl průběžně čtvrtý Loprais další souboj s Ajratem Mardějevem. Pilota Kamazu porazil o 45 sekund. V celkovém součtu za Rusem zaostává o necelých šestnáct minut. Posádka Instaforex Loprais Praga Teamu zároveň mírně unikla svým pronásledovatelům. Před průběžně pátým Martinem Macíkem má k dobru více než 22 minut.

Macíkovi odskakoval kamion doprava

Posádka týmu Big Shock! Racing se v neděli před startem do druhé části maratónské etapy zaměřila hlavně na spojovací tyč, která „Karla“ zlobila. „Rozebírali jsme a znovu skládali jednotlivé části, abychom se přesvědčili, v jakém jsou stavu, ladili jsme i celou geometrii nastavení přední nápravy, opravovali utržený šroub na zadním diferenciálu, který způsoboval lehký únik oleje, měnili pneumatiky…,“ vyjmenovává palubní mechanik David Švanda. Už v bivaku se ale objevilo podezření, že v ideální kondici nejsou brzdy. Ale možnosti oprav byly omezené. Proto bylo hlavním plánem pro druhou část sundat nohu z plynu, zbytečně neriskovat a dostat Karla v pořádku do bivaku v Neomu.

FOTO: Big Shock! Racing

Na trati se ale už v začátku etapy potvrdily temné scénáře. Ukázalo se, že brzdy nefungují optimálně. „Hned na začátku etapy jsme zjistili, že pravé přední kolo nám brzdí více než levé. Kdykoliv jsem zabrzdil, auto uskakovalo doprava. Takže jsme opět měli několik leteckých výletů. Jeden hodně zlý. Ale stahovali jsme, předjížděli jednu buginku za druhou a snažili se být co nejdřív v bivaku. Zdržel nás i kontrolní bod, který jsme hledali asi 15 minut. Ale to nebylo všechno. Asi 40 km před cílem jsme na duně udělali další spojovačku. Jakmile jsem šlápnul na brzdu, vytočila se kola, kousla se do písku a spojovačka byla zase ohnutá. Takže posledních 40 km jsme dojížděli s roztaženými koly,“ popisuje Martin Macík po šťastném přistání v cíli. 

I přes všechny problémy uhájilio pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik Davida Švanda 5. celkové místo, když etapu dokončili na 8. pozici.

Hybridní Renault definitivně skončil

Pondělní druhou polovinu zvládly dva severočeské kamiony bez problémů, když se oba pohybovaly na hranici první desítky. Třetí však postihly už v předchozí etapě technické potíže, které vstup do dnešní 8. etapy znemožnily. Pro hybridní speciál ze severních Čech je to definitivní konec. „Měli jsme obrovskou radost, že se nám i v těchto podmínkách podařilo opravit těžce poškozený motor hybridu a Gert mohl pokračovat v rámci Dakar Experience, bohužel po dvou etapách, kdy zajížděl skvělé časy, přišel obdobný problém a napodruhé už je to definitivní. Klobouk dolů před posádkou, která se snažila s technikou porvat. Štěstí nám nepřálo a technika se letošnímu extrému postavila. O to více je skvělé, jak druhou maratonskou část zvládly naše další dva kamiony,“ podotkl Mario Kress, šéf severočeského konstruktérského týmu MKR Technology.

FOTO: MKR Technology

Nejkrásnější etapa

Skvělý výsledek má za sebou Jaroslav Valtr, který dovedl své Iveco do cíle na vynikajícím 11. místě. „Moc jsme si to užili, nejkrásnější etapa, co jsem kdy jel. Příjemná, krásné prostředí, byla to prostě bomba, všem bych vám to moc přál,“zhodnotil Jaroslav Valtr, který se drží na celkovém dvanáctém místě.

FOTO: Valtr Racing Team

Závodníky čeká jedna z nejtěžších speciálek Dakaru

Dnes pokračuje Rally Dakar 2021 v okolí Naúmu druhou okružní etapou tohoto ročníku. Na posádky čeká 465 kilometrů rychlostní zkoušky dalších 115 na spojovacích úsecích. Podle organizátorů by se mělo jednat o jednu z nejobtížnějších speciálek za celé dva týdny. Bude se závodit na tvrdém i v měkkém písku, na šotolinových horských cestách, chybět nebudou ani záludné kamenité úseky a řada sekcí bud znovu vyžadovat maximální koncentraci také od navigátorů. Rozhodující fáze dakarské rally právě začíná…

Výsledky – 8. etapa – Sakaka > Neom (375 km):

1. Shibalov (RUS) Kamaz 3:19:40

2. Sotnikov (RUS) Kamaz +2:28

3. Karginov (RUS) Kamaz +3:19

4. Vishneuski (BLR) MAZ +7:54

5. Casale (CHL) Tatra +9:13

6. Loprais (CZE) Praga +9:52

8. Macík (CZE) Iveco +12:13

9. Šoltys (CZE) Tatra +12:43

10. van den Brink (NLD) Renault Trucks +13:12

11. Valtr (CZE) Iveco +18:40

12. de Baar (NLD) Renault Trucks +18:58

Celkově:

1. Sotnikov (RUS) Kamaz 32:34:18

2. Shibalov (RUS) Kamaz +43:48

3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:13:15

4. Loprais (CZE) Praga +1:29:11

5. Macík (CZE) Iveco +1:51:46

8. van den Brink (NLD) Renault Trucks +2:40:19

9. Casale (CHL) Tatra + 2:43:41

10. Šoltys (CZE) Tatra +3:08:54

11. de Baar (NLD) Renault Trucks +5:37:04

12. Valtr (CZE) Iveco +6:40:05

Přečtěte si také

Back to top button