Motorismus

DUCATI MULTISTRADA V4S

DUCATI MULTISTRADA V4S. Ducati Multistrada V4 S, je průkopníkem v segmentu adventure a sport-touring motocyklů. Od jeho inovativního motoru V4 Granturismo s výkonem 170 HP, přes technologické vybavení jako je adaptivní podvozek, až po unikátní radarové bezpečnostní prvky splňuje požadavky nejnáročnějších jezdců. 

Multistrada V4 S nabízí nastavitelnou výšku sedla a pokročilý elektronický systém odpružení Ducati Skyhook Suspension, které zvyšuje pohodlí a bezpečnost na cestě. Ergonomický design je optimalizován pro dlouhé cesty a poskytuje komfort oběma jezdcům.

Design

Motocykl je vybaven aerodynamickými prvky, které nejen zlepšují jeho vizuální vzhled, ale také zvyšují jeho stabilitu a komfort při jízdě. Nejvýraznějším prvkem pohodlí je ochrana proti větru, kterou poskytuje aerodynamická maska s ručně nastavitelným štítkem. Aerodynamika je tak propracovaná, že turbulence, které obvykle při vysokých rychlostech hází jezdci přilbou se odehrávají až za hlavou. Takže jezdec cítí klid i při vysokých rychlostech ve vzpřímené pozici. 

Hlavním rysy designu jsou:

Aerodynamika: Tvar karoserie byl navržen tak, aby minimalizoval odpor vzduchu, zatímco integrované řešení, jako jsou křídlové prvky na bocích motocyklu, zvyšují jeho stabilitu při vysokých rychlostech.

Ergonomie: Motocykl je navržen s důrazem na pohodlí obou, jezdce i spolujezdce. Výška sedla je nastavitelná, což umožňuje přizpůsobení podle potřeb jezdce, a rukojeti jsou umístěné tak, aby poskytovaly optimální kontrolu a snížily únavu během dlouhých cest.

LED osvětlení: Multistrada V4 S využívá Full LED osvětlení s funkcí přisvícení do zatáčky, což zlepšuje viditelnost v noci a zároveň dodává motocyklu moderní vzhled.

Displej a ovládací prvky: Na palubě je 6,5“ TFT displej, který poskytuje všechny důležité informace jasně a přehledně. Displej je součástí systému Ducati Connect, což umožňuje snadnou integraci s chytrými zařízeními jezdce.

Motor

Motor Ducati Multistrada V4 S je Granturismo V4, který představuje vrchol technologie a inovací značky Ducati. Tento motor má objem 1158 ccm a je konstruován s protiběžnou klikovou hřídelí a čtyřmi ventily na válec, což zajišťuje mimořádný výkon. Zátah je opravdu brutální v celém spektru otáček a motor táhne bez náznaku vadnutí až do červeného pole, kde ho zastaví omezovač. Zároveň se výkon skvěle dávkuje. V nízkých a středních otáčkách je radost popojíždět po městě, stejně tak zatopit pod kotlem při předjíždění. Akrapovič při jízdě po městě neruší okolí, ozve se až když pořádně zatáhnete za plyn. 

Specifikace motoru zahrnují:

Výkon: 170 koní (125 kW) při 10500 otáčkách za minutu, což poskytuje silný tah i ve vyšších rychlostech.

Točivý moment: 125 Nm při 8750 ot/min, což zajišťuje rychlou reakci motoru na zvýšení otáček.

Kompresní poměr: 14:1, napomáhá efektivnímu spalování a zvyšuje celkovou výkonnost motoru.

Palivový systém: Elektronické vstřikování s oválnými vstřikovacími jednotkami o průměru 46 mm a systémem Ride-by-Wire, který zajišťuje hladké a přesné dávkování paliva.

Ventilové rozvody: Motor s ventilovým rozvodem DOHC konstruován tak, aby byl a spolehlivý s prodlouženým intervalem kontroly ventilů až na 60 000 km, což snižuje náklady na údržbu a zvyšuje dobu mezi servisními prohlídkami oproti doposud používaným rozvodům Ducati Desmo. 

Podvozek

Podvozek Ducati Multistrada V4 S je navržen tak, aby poskytoval výbornou stabilitu a pohodlí, což je zásadní pro motocykly kategorie adventure a sport-touring. Multistrada V4 S je vybavena řadou pokročilých technologií a komponent, které zlepšují jízdní vlastnosti na různých typech povrchů a v různých jízdních podmínkách. V zatáčkách na silnici drží jako suprbike a s vypleteným koly a pneumatikami se špalky můžete ve stoje celý den prášit po šotolině. Hýbe se jen to co se má, pevnost rámu je cítit v rukách nohách i pod zadkem. 

Klíčové aspekty podvozku:

Rám: Motocykl využívá hliníkový rám slitiny, který je lehký, ale zároveň poskytuje potřebnou pevnost a tuhost pro efektivní přenos sil mezi koly a vozovkou.

Přední odpružení: Multistrada V4 S je vybavena plně nastavitelnou upside-down vidlicí o průměru 50 mm. Toto odpružení je doplněno o semi-aktivní systém elektronického odpružení Ducati Skyhook Suspension (DSS), který automaticky upravuje tlumení na základě jízdních podmínek a stylu jízdy, čímž zajišťuje optimální pohodlí a kontrolu.

Zadní odpružení: Na zadní části je použita plně nastavitelná pružící jednotka, která je také součástí systému DSS. Tato technologie umožňuje adaptivní reakci na změny terénu a zatížení, což zvyšuje komfort a stabilitu při jízdě.

Odpružení sklony a zdvihy: Motocykl má sklon 24,5° a rozvor 1567 mm, což přispívá k jeho stabilní a agilní jízdní charakteristice. Přední zdvih 170 mm a zadní zdvih 180 mm umožňují efektivně absorbovat nerovnosti terénu.

Brzdy: Multistrada V4 S je osazena vysokovýkonnými brzdami Brembo, včetně dvou 330 mm kotoučů s čtyřpístkovými radiálními třmeny Brembo monobloc Stylema M50 na přední straně a 265 mm kotouč s dvoupístkovým třmenem na zadní straně. Systém Bosch ABS s funkcí brždění v náklonu dodává další úroveň bezpečnosti tím, že umožňuje bezpečnější brždění v zatáčkách.

Adaptivní podvozek Ducati Skyhook Suspension (DSS): Je vysoce pokročilý systém, který poskytuje dynamičtější a pohodlnější jízdu tím, že automaticky a kontinuálně upravuje nastavení odpružení podle aktuálních podmínek jízdy a stylu řízení. Jedná se o semi-aktivní systém odpružení, který integruje elektronické komponenty a senzory pro optimalizaci chování motocyklu.

Jak funguje adaptivní podvozkový systém DSS:

Senzory a měření: Systém DSS neustále sbírá data z různých senzorů na motocyklu, včetně akcelerometrů a gyroskopů, které monitorují pohyby a naklonění motocyklu, stejně jako rychlost a zatížení.

Zpracování dat: Data jsou analyzována v reálném čase elektronickou řídící jednotkou (ECU), která určuje optimální nastavení pro tlumení odpružení na základě aktuálních jízdních podmínek, stylu jízdy a nastavených preferencí jezdce.

Automatické nastavení: Na základě analýzy dat ECU okamžitě upravuje hydrauliku odpružení, zvyšuje nebo snižuje tlumení, aby zajistila nejlepší možný kontakt pneumatik s vozovkou, stabilní jízdu a pohodlí jezdce.

Personalizace: Jezdci mohou dále upravovat systém DSS prostřednictvím uživatelského rozhraní motocyklu, kde si mohou vybrat z různých přednastavených jízdních režimů, které upravují chování odpružení podle specifických jízdních scénářů jako je jízda po silnici, terénu, sportovní jízda nebo plně naložený motocykl.

Nastavení adaptivního podvozku:

Přístup k nastavení: Nastavení DSS je dostupné přes palubní TFT displej, kde jezdci mohou přistupovat k menu a vybírat nebo upravovat různé režimy jízdy.

Výběr režimu: Jezdec si může vybrat například mezi režimy jako Touring, Sport, Urban nebo Enduro, každý z nich přináší specifické nastavení odpružení a dalších parametrů motocyklu pro daný terén nebo styl jízdy.

Jemné ladění: Pro jezdce, kteří preferují více personalizace, nabízí systém možnost jemného ladění specifických parametrů, jako je úroveň tlumení, aby dokonale vyhovovaly jejich preferencím a potřebám.

Bezpečnostní prvky 

Motocykl Ducati Multistrada V4 S je vybaven širokou škálou bezpečnostních funkcí, které zvyšují ochranu jezdce a spolujezdce za všech jízdních podmínek. Tyto bezpečnostní prvky nejen zlepšují celkový zážitek z jízdy, ale také poskytují větší klid a důvěru při řízení.

Hlavní bezpečnostní prvky Ducati Multistrada V4 S:

Radarový systém: Přední a zadní radarové systémy monitorují prostředí kolem motocyklu, což umožňuje funkce jako adaptivní tempomat, který automaticky udržuje bezpečnou vzdálenost od předcházejících vozidel, a detekci mrtvého úhlu, která varuje jezdce na vozidla v jeho mrtvém úhlu.

Bosch ABS s funkcí brždění v náklonu: Tento systém umožňuje bezpečnější brždění v zatáčkách tím, že adaptuje brzdnou sílu k úhlu náklonu motocyklu, čímž minimalizuje riziko prokluzu nebo pádu.

Ducati Traction Control (DTC):  Elektronický kontrolní systém trakce, který zabraňuje prokluzu zadního kola a zvyšuje stabilitu motocyklu při akceleraci na kluzkém povrchu nebo ve vysokých rychlostech.

Ducati Wheelie Control (DWC): Tento systém pomáhá kontrolovat wheelie (zvedání předního kola) při silném zrychlení, což zlepšuje kontrolu a zabezpečení.

Vehicle Hold Control (VHC): Asistent rozjezdu ve svahu, který zabraňuje nechtěnému couvání motocyklu na svahu při startu, což usnadňuje rozjezd z místa.

LED osvětlení s funkcí přisvícení do zatáčky: Systém osvětlení, který automaticky přizpívá světlo do směru zatáčky, zlepšuje viditelnost v noci a zvyšuje bezpečnost při jízdě ve tmě.

Plně barevný 6,5″ TFT displej s Ducati Connect: Tento displej nejenže poskytuje všechny nezbytné informace o stavu motocyklu, ale také umožňuje jezdci zůstat v bezpečném kontaktu s vnějším světem pomocí navigačního systému a propojení s mobilním telefonem.

Ducati Multistrada V4 S tak přináší špičkovou bezpečnostní technologii, která podporuje jezdce ve všech aspektech jízdy, od městského provozu po dlouhé cesty a jízdu v náročných terénech.

Technická data motocyklu Ducati Multistrada V4 S:

Motor: Typ V4 Granturismo, 90°, protiběžná kliková hřídel, kapalinou chlazený, 4 ventily na válec, 2 svíčky na válec

Zdvihový objem: 1158 ccm

Vrtání x Zdvih: 83 x 53,5 mm

Kompresní poměr: 14:1

Výkon motoru: 170 hp – 125 kW při 10500 ot/min

Točivý moment: 125 Nm při 8750 ot/min

Palivový systém: Elektronické vstřikování, 46mm oválná vstřikovací jednotka, systém Ride-by-Wire

Výfuk: Ocelový tlumič s dvěma katalyzátory a čtyřmi Lambda sondami

Emise: Euro 5

Převodovka: 6ti stupňová s rychlořazením Ducati Quick Shift up/down

Primární převod: poměr 1.8:1

Sekundární převod: řetěz, přední ozubené kolo 16 zubů, zadní ozubené kolo 42 zubů

Spojka: Antihoppingová vícelamelová v oleji

Podvozek:

Rám: Hliníková slitina

Rozvor: 1567 mm

Sklon: 24,5°

Přední odpružení: 50 mm plně nastavitelná upside-down vidlice, semi-aktivní systém elektronického odpružení DSS – Ducati Skyhook Suspension

Přední zdvih: 170 mm

Zadní odpružení: Plně nastavitelná pružící jednotka, semi-aktivní systém elektronického odpružení DSS – Ducati Skyhook Suspension, hliníková oboustranná kyvná vidlice

Zadní zdvih: 180 mm

Brzdy:

Přední brzdy: 2x 330 mm kotouče, 4 pístkové radiální třmeny Brembo monobloc Stylema M50, Bosch ABS s funkcí brždění v náklonu

Zadní brzdy: 265 mm kotouč, 2 pístkový třmen, Bosch ABS s funkcí brždění v náklonu

Další specifikace:

Palivová nádrž: 22 L

Suchá hmotnost: 218 kg

Výška sedla: Nastavitelná 840 – 860 mm

Přístroje: Plně barevný 6,5“ TFT displej s funkcí Ducati Connect a navigačním systémem

Záruka: 4letá záruka (4Ever Ducati)

Zdroj
Luděk Kortus
Back to top button