Motorismus

Peugeot E-Expert Hydrogen

Peugeot E-Expert Hydrogen. Dlouhodobým cílem značky Peugeot je výrazně snížit lokální emise svých vozů. Jakožto jeden z prvních výrobců standardně nabízí na vybraných evropských trzích elektrickou dodávku poháněnou vodíkovým palivovým článkem: Peugeot e-Expert Hydrogen. Tímto novým modelem vybaveným nejmodernějšími technologiemi elektrifikace značka nadále rozšiřuje svou nabídku bezemisní mobility. 

Palivový článek umožňuje rychlé dobíjení, což otevírá možnost intenzivního využití bez emisí, což bylo dříve u jiných dostupných technologií nemožné. K doplnění vodíku potřebného k ujetí několika set kilometrů v plně elektrickém režimu stačí pouhé tři minuty. To je argument, který k elektromobilům přiláká zcela nové uživatele. Výroba vozu Peugeot e-Expert Hydrogen probíhá v německém Rüsselsheimu.

Peugeot E-Expert Hydrogen

Vodík se stává hlavním pilířem energetické transformace. Byla oznámena řada mezinárodních projektů, zejména v Evropě, a tento ekosystém se díky četným investicím rychle rozvíjí. Investice od Evropské aliance pro čistý vodík se odhadují na přibližně 60 miliard EUR. Vodíková distribuční síť získala podporu od řad vlád a v Evropě se neustále rozrůstá. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby zpřístupnila výhodné nabídky svým klientům.

Cíl značky je jasný: investovat do nového nekompromisního řešení bezemisní mobility a stát se lídrem v oblasti využití vodíkové technologie. Vodíkový palivový článek z hlediska eliminování emisí CO2 dokonale splňuje nejpřísnější požadavky. Je vhodný pro všechny způsoby použití: intenzivní, na dlouhé vzdálenosti, rychlé dobíjení, maximální užitečný objem. Přitom do ovzduší vypouští pouze čistou vodu, která se uvolňuje ve formě páry výfukovým potrubím. 

Jak funguje vodíkový pohon nového Peugeotu e-Expert?

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen využívá technologii nové generace nazvanou „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Peugeot e-Expert Hydrogen používající multienergetickou platformu EMP2 je plně elektrický vůz, které kombinuje dva zdroje elektrické energie, a to díky inovativnímu systému skupiny Stellantis „Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“. Systém kombinuje baterii, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, s palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu.

Dva zdroje energie pro vyšší účinnost

Palivový článek vyrobený ve spolupráci se společností Symbio

Peugeot spolupracuje se společností Symbio na dodávkách vodíkových palivových článků, které se vyrábějí v závodě ve Vénissieux na předměstí Lyonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Právě jejich sestava vytváří „baterii“. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Palivový článek je složen z několika částí, které dodávají elektrickému motoru energiipotřebnou k pohonu vozu.

Tato technologie zaručuje nulové emise COdíky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda. Reakce vznikající v článku probíhá následovně: Vodík + kyslík → Elektřina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O. 

Palivový článek vozu Peugeot e-Expert Hydrogen je napájen z nádrže tvořené třemi nádobami s kapacitou 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Nádrž je umístěna pod zadní podlahou a nezasahuje do zavazadlového prostoru vozidla.

Lithium-iontová baterie

Palivový článek je kombinován s dobíjecí lithium-iontovou baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 90 kW. Je umístěn pod sedadly a v některých fázích jízdy napájí také elektromotor. Primárně slouží k napájení motoru palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, umístěná v motorovém prostoru.

Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric

Tyto dva zdroje energie společně pohánějí elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u elektromobilu Peugeot e-Expert, který se vyznačuje zejména převodovkou přizpůsobenou omezením zatížení typickým pro užitkové vozy.

Řada výhod

Peugeot zavádí do své nabídky technologii palivových článků, aby nabídl řešení, které odpovídá potřebě nové mobility s nulovými emisemi i potřebám širokého spektra zákazníků. 

Pro vodíkovou technologii vozu Peugeot e-Expert je charakteristické:

  • schopnost pokrýt všechny vzdálenosti pomocí 100% elektrické technologie bez lokálních emisí CO2
  • schopnost natankovat vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km v homologačním cyklu WLTP;
  • vodíkové palivo vyráběné 100% na území Francie
  • absence hluku
  • potěšení z jízdy typické pro elektromobily: vysoký točivý moment pro okamžitou reaktivitu, provoz bez zápachu, bez vibrací, bez nutnosti řazení.

Vůz má z hlediska objemu nákladu stejné vlastnosti jako dieselová a bateriová elektrická verze.

  • objem nákladového prostoru až 6,1 m³
  • užitečné zatížení až 1 100 kg
  • tažná kapacita až 1000 kg

Technologie vodíkových palivových článků, která kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit palivo za 3 minuty pro dojezd 400 km WLTP, je odpovědí na stále rostoucí a komplexní potřeby a využití profesionálů.

Zdroj
TZ
Back to top button