Motorismus

Společnost PACCAR oznamuje rekordní čtvrtletní výnosy a vysoký zisk

Již 73 let dosahuje společnost nepřetržitého čistého zisku.

Společnost PACCAR oznámila vynikající hodnoty čtvrtletního obratu a čistého zisku za poslední čtvrtletí roku 2011. Zároveň je to již 73 let, co nepřetržitě dosahuje čistého zisku. „Obrat společnosti PACCAR ve čtvrtém čtvrtletí, který dosáhl 4,85 miliardy USD, byl nejvyšším čtvrtletním obratem v historii společnosti,“ řekl Mark Pigott, předseda představenstva a generální ředitel společnosti. „Finanční výsledky společnosti PACCAR v roce 2011 svědčí o výhodách výjimečné kvality výrobků a služeb poskytovaných společností, o přednostech její geografické diverzifikace, o růstu výnosů z finančních služeb a z poprodejních služeb a o prvenství v ochraně životního prostředí. Jsem velmi hrdý na našich 23 400 zaměstnanců, kteří dodali vynikající a ve svém oboru špičkové výrobky a služby.“
 
„Skvělá bilance společnosti PACCAR a peněžní tok z výrobní činnosti v hodnotě 1,59 miliardy USD umožnily další zvýšení investic do nových produktů a technologií, do zvýšení provozní efektivity a do globální expanze. Abychom podpořili naše investice do globálních obchodních iniciativ v roce 2011, vystavovala naše společnost v průběhu tohoto roku svá vozidla na nejdůležitějších veletrzích nákladních automobilů v Brazílii, Rusku, Indii a Číně. Zahájili jsme výstavbu montážního závodu společnosti DAF v Brazílii, otevřeli jsme centrum pro distribuci náhradních dílů v Rusku a zvýšili jsme počet zaměstnanců v našich podnicích v Indii a v Číně,“ dodal Mark Pigott.
 
„Máme radost z toho, že naše vozy dosáhly rekordních tržních podílů v kategorii nad 15 tun v Evropě a ve třídě Class 8 v Severní Americe. Očekává se, že trh s nákladními vozy ve Spojených státech a v Kanadě se v roce 2012 ještě dále zvýší. Pokračující ekonomická nejistota v Evropě způsobila snížení příjmu objednávek na nákladní vozidla v posledních měsících.“
 
Čistý zisk, výnosy a dividendy
Společnost PACCAR vydělala za čtvrté čtvrtletí roku 2011 327,7 milionu USD (0,91 USD na rozpočítanou akcii), což znamená zvýšení o 93 % ve srovnání se 169,8 milionu USD (0,46 USD na rozpočítanou akcii) dosaženými ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010. Čistý prodej a výnos z finančních služeb dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí rekordních 4,85 miliardy USD, což je o 58 % více ve srovnání s 3,06 miliardy USD ve stejném období roku 2010. Čistý prodej a výnos z finančních služeb za celý rok 2011 byl druhý nejvyšší za celou historii společnosti a činil 16,36 miliardy USD, proti 10,29 miliardy v roce 2010. Společnost PACCAR vykázala za rok 2011 čistý zisk 1,04 miliardy USD (2,86 USD na rozpočítanou akcii), tedy více než dvojnásobek proti 457,6 milionu USD (1,25 USD na rozpočítanou akcii) dosaženým za rok 2010. V roce 2011 byly vyplaceny dividendy 1,30 USD na jednu akcii včetně přiznaných mimořádných dividend 0,70 USD na jednu akcii. Celkové přiznané dividendy v roce 2011 vzrostly proti roku 2010 o 88 procent. Společnost PACCAR vyplácí dividendy už od roku 1941 každý rok.
 
Významné body podnikání v roce 2011
  • Společnost PACCAR pokračovala v rozšiřování své geografické působnosti: zahájila výstavbu nového montážního závodu společnosti DAF v Brazílii, otevřela nové technické centrum v Indii a zvýšila dodávky komponent od asijských výrobců.
  • Společnost PACCAR investovala 823,3 milionu USD na výzkum a vývoj a na investiční náklady.
  • Společnost PACCAR dodala do celého světa 138 000 vozidel.
  • Společnost PACCAR získala titul nejlepší technologické společnosti v seznamu Top 500 společností, sestavovaném časopisem InformationWeek.
  • Nákladní vůz Kenworth T700 získal cenu americké organizace dealerů American Truck Dealers nazvanou Heavy Duty Commercial Truck of the Year (Těžký užitkový nákladní vůz roku).
  • Společnost Peterbilt Motors Company se umístila na prvním místě v kategorii speciálních nákladních vozidel ve studii spokojenosti zákazníků se službami dealerů těžkých vozidel Heavy Duty Dealer Service Customer Satisfaction Study společnosti J. D. Power. *)
  • Společnost Kenworth Trucks se umístila na prvním místě ve studii spokojenosti zákazníků Heavy Duty Dealer Service Customer Satisfaction Study společnosti J. D. Power. *)
  • Společnost Leyland Trucks získala prestižní ocenění Shingo Bronze Medallion za své soustavné zdokonalování díky zvyšování kvalifikace a schopností svých zaměstnanců a efektivního řízení.
  • Na veletrhu Bus World Asia v čínské Šanghaji získal motor PACCAR MX už pátý rok za sebou cenu Best Coach Engine pro nejlepší autokarový motor roku.
  • Společnost Leyland Trucks byla už druhý rok po sobě ohodnocena cenou Business Development and Change Award (Cena za rozvoj a změny podnikání) při každoročním udělování cen Manufacturing Excellence Award (Cena za vynikající výrobu).
  • Společnost DAF byla ve Velké Británii oceněna jako jeden z Top 100 zaměstnavatelů pro učně.
 Obnova zpětného odkupu akcií
V prosinci roku 2011 schválila správní rada společnosti PACCAR další zpětný odkup svých kmenových akcií za 300 milionů USD. Během čtvrtého čtvrtletí roku 2011 odkoupila společnost PACCAR 1,78 milionu svých kmenových akcií za 67,6 milionu USD. „Během posledních šesti měsíců odkoupila společnost PACCAR 9,16 milionu akcií za celkovou sumu 337,6 milionu USD,“ poznamenal Ron Armstrong, prezident společnosti PACCAR. „Skvělé čisté zisky společnosti PACCAR a její zdravý cash-flow se zasluhují o to, že akcie společnosti jsou atraktivní dlouhodobou investicí. Program zpětného odkupu akcií odráží důvěru správní rady společnosti v celosvětový úspěšný růst společnosti PACCAR. Průměrný výnos akcií společnosti PACCAR  dosáhl během posledních deseti let 14,6 procenta ročně, což lze ohodnotit srovnáním s průměrným ročním výnosem podle indexu S&P 500 Index za totéž období, který činil 2,9 procenta.“
 
Významné finanční body – čtvrté čtvrtletí 2011
  • Konsolidovaný prodej a výnosy ve výši 4,85 miliardy USD.
  • Čistý příjem ve výši 327,7 milionu USD.
  • Peněžní tok z provozní činnosti 441,3 milionu USD.
  • Příjem Financial Services před zdaněním ve výši 67,4 milionu USD.
  • Náklady na výzkum a vývoj 72,3 milionu USD.
  • Investiční náklady 176,6 milionu USD.
  • Provozní hotovost a obchodovatelné cenné papíry k 31. prosinci 2011 o hodnotě 2,90 miliardy USD.
 
Významné finanční body – celý rok 2011
  • Konsolidovaný prodej a výnosy ve výši 16,36 miliardy USD.
  • Čistý příjem 1,04 miliardy USD.
  • Peněžní tok z provozní činnosti 1,59 miliardy USD.
  • Příjem Financial Services před zdaněním ve výši 236,4 milionu USD při aktivech 9,4 miliardy USD.
  • Investiční náklady 535,0 milionu USD.
  • Náklady na výzkum a vývoj 288,2 milionu USD.
  • Vydání střednědobých cenných papírů (MTN) v hodnotě 952 milionů USD.
  • Přiznání mimořádných dividend a zpětný odkup akcií v celkové hodnotě 805,8 milionu USD.
  • Vlastní jmění akcionářů k 31. prosinci 2011 činilo 5,36 miliardy USD.
 
Obnova globálního trhu s nákladními vozy
Vozy DAF dosáhly díky své prvotřídní kvalitě v mnoha evropských zemích prvenství ve své kategorii. „Prodej nákladních vozidel nad 15 tun v západní a střední Evropě dosáhl v roce 2011 244 000 kusů, což znamená nárůst o 33 procent v porovnání s rokem 2010,“ řekl prezident společnosti DAF Harrie Schippers. „V roce 2011 dosáhla společnost DAF podílu na trhu s vozidly nad 15 tun celkové hmotnosti ve výši 15,5 procenta, což je nejvyšší podíl v její 83leté historii. Společnost DAF je vedoucí značkou na trhu ve Velké Británii, Nizozemsku a v Belgii. V kategorii nákladních vozů nad 15 tun je také vedoucí značkou na trhu v mnoha zemích střední Evropy. Odhaduje se, že v roce 2012 dosáhne evropský trh s vozidly nad 15 tun objemu 210 000 až 240 000 jednotek, v čemž se projeví dopad ekonomických obtíží eurozóny na trh s nákladními vozy,“ řekl Harrie Schippers.
 
„Prodej užitkových vozidel třídy Class 8 se v roce 2011 zvýšil na 197 000 jednotek, což je zvýšení o 56 % oproti 126 000 kusům v roce 2010. Naši zákazníci těží z vyšších přepravovaných objemů a z pokračujícího růstu přepravních sazeb. V roce 2011 dosáhla společnost PACCAR ve Spojených státech a v Kanadě rekordního tržního podílu ve třídě Class 8 28,1 procenta. Očekává se, že prodej v roce 2011 vzroste asi na 210 000 až 240 000 vozů, v čemž se projeví zejména pokračující obnova stárnoucího vozového parku nákladních vozidel. Předpokládaná poptávka na obnovu nákladních vozidel ve Spojených státech a v Kanadě se odhaduje asi na 225 000 kusů,“ dodal Dan Sobic.
 
Expanze v Jižní Americe
Společnost  PACCAR zahájila výstavbu svého nového montážního závodu DAF na pozemku o ploše přes 30 000 m2 v brazilském městě Ponta Grossa. „Brazílie je významný trh s nákladními vozidly s prodejem 165 000 vozidel nad 6 tun v roce 2011. Výrobní řada značky DAF nabízí prvotřídní kvalitu, nízké provozní náklady, vynikající jízdní vlastnosti a manévrovatelnost a ve své kategorii špičkové motory PACCAR MX,“ řekl výkonný viceprezident společnosti PACCAR Bob Christensen.  „Uvedení vozidel výrobní řady DAF v Brazílii je zajímavým vývojem, od něhož se očekává další rozšíření prodeje v tomto regionu na počátku roku 2013,“ dodal Bob Christensen.
„Po více než 40 let dosahují vozidla značky Kenworth společnosti PACCAR v mnoha jihoamerických zemích významného tržního podílu. Úspěšné uvedení vozidel značky DAF v Chile, Ekvádoru a v Peru v roce 2011 pomohlo společnosti PACCAR dosáhnout rekordní úrovně prodeje vozidel v této oblasti,“ řekl viceprezident společnosti PACCAR Sam Means.
 
PACCAR v Asii
V roce 2011 bylo rozšířeno zastoupení společnosti PACCAR v Šanghaji, aby mohlo reagovat na zvýšený prodej dílů pro výrobní a poprodejní činnosti. „Čína je největším trhem s nákladními vozidly na světě a společnost PACCAR využívá výhod své rozšířené přítomnosti v této oblasti,“ řekl výkonný viceprezident společnosti PACCAR Dan Sobic. Společnost DAF je druhým největším výrobcem nákladních automobilů v segmentu nad 15 tun na Tchaj‑wanu, s tržním podílem mezi evropskými značkami 26 %.
Společnost PACCAR otevřela koncem roku 2011 své nové technické centrum v indickém městě Pune. Očekává se, že toto středisko bude mít v konečném stavu asi 200 zaměstnanců a bude zaměřeno na strojírenství, informační technologie a na nákup součástí pro celosvětovou výrobu a pro poprodejní servis. „Technické centrum PACCAR India bude poskytovatelem kvalitních zdrojů pro globální strojírenské a IT organizace a pomůže společnosti PACCAR urychlit vývoj nových produktů,“ řekl Don Schulte, generální ředitel společnosti PACCAR India. Počátkem ledna 2012 předvedla společnost PACCAR na Delhi AutoExpo, největším automobilovém veletrhu v Indii, svůj prémiový model DAF CF.
 
Růst společnosti DAF v Evropě
V srpnu 2011 uzavřela společnost DAF smlouvu, podle níž získá 19% podíl v českém podniku TATRA, a. s. Společnost TATRA vyrábí řadu univerzálních terénních nákladních vozidel, která budou dealery společnosti DAF prodávána po celé Evropě, čímž doplní prémiovou řadu vozidel DAF pro stavebnictví. Společnost DAF dodává společnosti TATRA pro její nový model Phoenix motory PACCAR MX a kabiny DAF CF. „Spolupráce se společností TATRA dále posílí vedoucí pozici společnosti DAF v segmentu těžkých nákladních vozidel ve střední Evropě,“ řekl prezident společnosti DAF Harrie Schippers.
 
Společnost DAF otevřela v roce 2011 také zastoupení pro prodej nákladních vozů v Rusku, v Moskvě. „Trh v segmentu nákladních vozidel nad 15 tun dosahoval v roce 2011 v oblasti Ruska a přidružených samostatných států 115 000 jednotek,“ řekl ředitel marketingu a prodeje společnosti DAF Ron Bonsen. „Otevření moskevského zastoupení společnosti DAF je předpokladem stálého růstu společnosti DAF na tomto rychle se rozvíjejícím trhu s nákladními automobily.“
 
Společnost PACCAR Parts dosahuje vynikajících výsledků
Poprodejní dodávky náhradních dílů společnosti PACCAR pokračují v růstu na všech jejích trzích. Zvyšující se stupeň využití nákladních vozidel a stárnoucí vozový park v Severní Americe vyvolávají vyšší poptávku po servisu a náhradních dílech. „Poprodejní dodávky náhradních dílů společnosti PACCAR v Severní Americe dosáhly v roce 2011 rekordního objemu,“ řekl Darrin Siver, generální manažer pro náhradní díly společnosti PACCAR. „Společnost PACCAR je významným hráčem v dodávkách náhradních dílů pro nákladní automobily, které jsou podporovány z 15 strategicky umístěných distribučních středisek náhradních dílů po celém světě a z více než 1 900 dealerských středisek značek DAF, Kenworth a Peterbilt. Mnoho dealerů společnosti PACCAR dosáhlo v roce 2011 rekordních zisků z prodeje dílů a z poskytování servisních služeb, což dále posílilo ve své kategorii špičkovou dealerskou síť společnosti. V prosinci 2011 bylo v Moskvě otevřeno nové distribuční středisko, aby posílilo podporu zákazníků nákladních vozidel společností Kenworth a DAF v Rusku.“
 
Značné investice
V roce 2010 bylo do kapitálových investičních nákladů vloženo 535,0 milionu USD a do výzkumu a vývoje 288,2 milionu USD, aby se zvýšila efektivita výroby a urychlil se vývoj nových produktů společnosti PACCAR. Společnost PACCAR plánuje na rok 2012 investiční náklady na vývojové programy a na výstavbu montážního závodu společnosti DAF v Brazílii. „Pro rok 2012 se plánují investiční výdaje v rozsahu 450 až 550 milionů USD a náklady na výzkum a vývoj se odhadují v rozmezí 275 až 325 milionů USD, protože společnosti Kenworth, Peterbilt a DAF investují do špičkových produktů a služeb ve své kategorii, které našim zákazníkům umožní, aby ve svém podnikání stále dosahovali profitabilních výsledků,“ řekl George West, viceprezident společnosti PACCAR.
 
V čele při ochraně životního prostředí
„Společnost PACCAR stojí v čele vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí,“ řekl Richard Bangert, viceprezident společnosti PACCAR. „Všechny výrobní závody společnosti PACCAR obdržely prestižní certifikaci v oboru ochrany životního prostředí ISO 14001. Toto ocenění stvrzuje, že tyto závody implementovaly přísná opatření pro šetření s energií a inovativní konstrukční řešení.“
 
Další počiny v ochraně životního prostředí za rok 2011 zahrnují:
  • Vůz Peterbilt Model 386 na zkapalněný zemní plyn (LNG) získal akreditaci Environmental Protection Agency (EPA – Agentura pro ochranu životního prostředí) za první vůz ve své třídě poháněný alternativním palivem, vyvinutý podle zásad Smart Way.
  • Závod společnosti Kenworth v Rentonu ve státě Washington byl ministerstvem obrany Spojených států vyznamenán za to, že od roku 2008 snížil svou spotřebu energie o 38 %.
  • Společnost Kenworth Truck Company byla časopisem Seattle Business oceněna jako jedna z Top 50 zelených společností ve státě Washington.
  • Společnost DAF recirkuluje 30 procent používané tepelné energie, aby ve svých výrobních závodech dosáhla snížení nákladů na ohřev vody.
  • Řada výrobních závodů na nákladní automobily společnosti PACCAR ve Spojených státech i v Evropě dosáhla statusu bezodpadové technologie Zero Waste to Landfill (Žádný odpad na skládky).
 
Společnosti Financial Services dosahují dobrých výsledků
Finanční služby PACCAR (PACCAR Financial Services, PFS) disponují portfoliem 145 000 nákladních vozidel, přívěsů a návěsů v celkové hodnotě 9,4 miliardy USD. V této skupině je zahrnuta i největší leasingová společnost nákladních vozidel s komplexními službami v Severní Americe s vozovým parkem více než 32 000 vozidel – PACCAR Leasing. „V průběhu čtvrtého čtvrtletí a celého roku 2011 vzrostl zisk díky lepším finančním maržím a zlepšené výkonnosti portfolia,“ řekl Bob Bengston, viceprezident společnosti PACCAR. Zisk před zdaněním ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl na 67,4 milionu USD ve srovnání s 49,9 milionu USD ve čtvrtém čtvrtletí roku 2010. Obrat za čtvrté čtvrtletí dosáhl 266,2 milionu USD ve srovnání s 243,8 milionu USD v tomtéž čtvrtletí roku 2010. Obrat za celý rok dosáhl hodnoty 1,03 miliardy USD proti 967,8 milionu USD v roce 2010 a zisk před zdaněním dosáhl 236,4 milionu USD v porovnání s 153,5 milionu USD v předcházejícím roce.
 
„Vynikající bilance společnosti PACCAR doplněná jejím ratingem úvěruschopnosti A+/A1 umožňuje společnosti PFS nabídnout konkurenceschopné financování prodeje zákazníkům a dealerům značek Kenworth, Peterbilt a DAF v 21 zemích na třech kontinentech,“ řekl Todd Hubbard, prezident společnosti PACCAR Financial Corp. „Vyšší přepravované objemy a rostoucí sazby za přepravu zvýšily profitabilitu našich zákazníků, což vede ke snížení finančních závazků a rezerv na úvěrové ztráty. Rovněž ceny použitých vozů se oproti předešlému roku zlepšily o 5 až 10 procent.“
 
Společnost PACCAR Financial Services měla v roce 2011 vynikající přístup k závazkovým trhům, když v průběhu roku vydala tříleté termínované cenné papíry v hodnotě 982 milionů USD. „Značná poptávka investorů po cenných papírech společnosti PACCAR je důsledkem její stálé profitability, vynikajícího peněžního toku a zdravého rozpočtu,“ řekl Robin Eastony. „PFS zapůjčuje za výborné sazby, které našim zákazníkům poskytují konkurenční výhodu.“
 
Společnost PACCAR je globálním technologickým lídrem v oblastech konstrukce, výroby a zákaznické podpory vysoce kvalitních lehkých, středních a těžkých nákladních vozidel pod značkami Kenworth, Peterbilt a DAF. Společnost PACCAR také vyvíjí a vyrábí výkonné a hospodárné vznětové motory a poskytuje i finanční služby a informační technologie. V souvislosti se svou hlavní obchodní činností dodává i náhradní díly nákladních vozidel. Akcie společnosti jsou obchodovány na trhu NASDAQ Global Select Market pod značkou PCAR a její webové stránky jsou na adrese www.paccar.com.
 
Společnost PACCAR uspořádala 31. ledna 2012 k tématu výnosů za čtvrté čtvrtletí telefonickou konferenci s analytiky cenných papírů. Zájemci si mohli konferenci poslechnout na domovské webové stránce PACCAR pod odkazem „Live Webcast”. Nahrávka tohoto webcastu bude k dispozici od 10. února 2012.
 
Tato tisková zpráva obsahuje očekávané předpoklady ve smyslu zákona o reformě sporů o soukromých cenných papírech (Private Securities Litigation Reform Act). Tato prohlášení jsou založena na aktuálních očekáváních managementu a jsou vyhrazena nejistotám a změnám okolností. Skutečné výsledky se v důsledku mnoha faktorů mohou od těchto předpokladů podstatně lišit. Více informací o těchto faktorech najdete v dokumentech společnosti PACCAR při Komisi pro burzu a cenné papíry (Securities and Exchange Commission).
 

* J.D. Power and Associates 2011 Medium-Duty Truck Customer Satisfaction Study™ (Zpráva o studii spokojenosti zákazníků středních nákladních automobilů z roku 2011). Více informací získáte na www.jdpower.com.

 

Přečtěte si také

Back to top button