MotorismusSilniční doprava

T-WAY: IVECO představilo nástupce Trakkeru

Model T-WAY určený pro nejnáročnější off-roadové aplikace přichází s atraktivnější kabinou, novými automatizovanými převodovkami HI-TRONIX, hydrostatickým pohonem, nižší hmotností a plnou konektivitou.

Historie nákladních vozů značky FIAT/IVECO určených pro nejnáročnější podmínky sahá do roku 1970, kdy byla uvedena řada FIAT/OM 300 PC. Nástupcem se o deset let později stal FIAT/IVECO 330. Už pod značkou IVECO ho v roce 1993 vystřídal Eurotrakker a o jedenáct let později Trakker. Nyní přichází T-WAY, přičemž písmeno T znamená Tough, neboli drsný. Klidně ale může evokovat i návaznost na svého předchůdce (Trakker).

Přečtěte si také
IVECO T-WAY je nástupcem modelu Trakker (FOTO: IVECO)

Třetí do party

T-WAY přichází jako poslední v rámci kompletní obměny těžkých nákladních vozidel nazvané IVECO WAY, kterou v červenci 2019 odstartoval tahač S-WAY. O rok později ho pak následovala stavební řada X-Way. Podobně jako u nich je nejviditelnější změnou design kabiny. Ta jenavržená ve stejně atraktivním designovém stylu jako S-WAY a X-WAY. K dispozici budou dvě verze – krátká AD a dlouhá kabina AT se standardní, nebo vysokou střechou.

K dispozici budou dva typy kabin (FOTO: IVECO)

Přístrojová deska částečně vychází z předchůdce, je ale upravena. Nový je například multifunkční volant zajišťující i pohodlnější pozici a snazší nastupování. Kabina nabízí vysokou úroveň pasivní bezpečnosti, kterou doplňuje balíček aktivních systémů ADAS (Advanced Driving Assistance System) známý z tahačů. Modely 6×4 mohou být nyní vybavené kotoučovými brzdami. 

Nápravy mohou být osazené kotoučovými brzdami (FOTO: IVECO)

Tuhý základ

Zatímco pro stavební řadu X-WAY představuje terén asi 10 % pracovního času na stavbě, jinak zbytek života stráví většinou na silnici, T-WAY je zkonstruován pro práci v těch nejtvrdších podmínkách, jako jsou lomy, povrchové doly či pískovny. Základem robustnosti vozu je tuhý rám z vysokopevnostní oceli s tloušťkou 10 mm a tuhostí v ohybu 177 kNm, což podle výrobce představuje absolutní špičku v tomto segmentu. Pro „lehké“ aplikace se používá rám s tloušťkou 7,7 mm.

Přední náprava má maximální zatížení až 9 tun. Zadní kola jsou standardně osazena nápravovými redukcemi, což násobí sílu a výkon motoru. T-WAY dostal zcela nové pérování zadní tandemové nápravy (typ Heavy-duty), které je nyní odlité z jednoho kusu a díky tomu váží o 325 kg méně než u předchůdce. Na přání je k dispozici vzduchové pérování, které díky zvýšení světlé výšky a zadnímu nájezdovému úhlu zlepšuje terénní schopnosti T-WAY.

Nové pérování zadní tandemové nápravy je o 325 kg lehčí než u předchůdce (FOTO: IVECO)

Hydrostatický pohon

Iveco T-WAY se nabízí jako tahač i podvozek pro nástavby v konfiguraci 4×4, 6×4, 6×6, provedení 8×4 a 8×8 jsou výhradně určena pro nástavby. Plněpohonná vozidla nabízejí tři rozvory 4, 4,2 a 4,5 m. Novinku v nabídce verzi 6×4 představuje systém HI-TRACTION, což je hydrostatický pohon přední nápravy. Ten se automaticky připojuje v případě potřeby do rychlosti 25 km/h. Proti klasickému mechanickému pohonu 6×6 toto řešení přináší úsporu hmotnosti a snižuje i spotřebu, zvyšuje ale servisní náklady. T-WAY dostal i novou elektrickou a elektronickou architekturu HI-MUX usnadňující připojení nástaveb, a také novou generaci pomocného pohonu PTO s výstupem až 2300 Nm.

T-WAY bude k dispozici v konfiguracích 4×4, 6×4, 6×6, 8×4 a 8×8 (FOTO: IVECO)

Nové automaty

Základem pohonu modelu T-WAY zůstává osvědčený 13litrový šestiválec Cursor 13 s výkonem 510 k, což je o 10 k víc než u Trakkeru. Pro „lehké“ aplikace je připraven devítilitrový Cursor 9. Místo dřívější automatizované převodovky Eurotronic T-WAY dostal dvě nově skříně HI-TRONIX s dvanácti, nebo šestnácti rychlostmi a novými funkcemi do terénu. Hill Holder usnadní rozjezdy do kopce, Rocking Mode zase zlepšuje trakci při rozjezdu na kluzkém povrchu a Creep Mode zajišťuje plíživou rychlost na volnoběžné otáčky motoru. Na silnici najde uplatnění HI-CRUISE systém obsahující prediktivní tempomat a funkci volnoběžky Ecoroll známý ze silničních tahačů. V nabídce ale i nadále zůstává manuální převodovka.

Automatizovaná převodovka HI-TRONIX má režim Rock Mode usnadňující rozjezd na kluzkém povrchu (FOTO: IVECO)

Nová konektivita

IVECO T-WAY je standardně osazeno telematickou jednotkou Connectivity Box zajišťující plnou on-line správu a využívání služeb IVECO ON. Na dálku lze ověřit okamžitý stav každého vozidla, systém hlásí i poruchy a další informace, čímž lze předcházet nečekaným poruchám.

V Evropě již v prodeji

Iveco T-WAY bude prodáváno po celém světě. Jako první byl zahájen prodej v Evropě, kde je k dispozici v emisní normě Euro 6. Ke konci roku se do prodeje dostanou i verze Euro 3 a 5 určené pro méně náročné trhy jako Afrika, Blízký východ či Jižní Amerika.

Přečtěte si také

Back to top button