Největší lodní výtah na světě
Největší lodní výtah na světě. Nový seriál o unikátních dopravních stavbách začínáme lodním výtahem na přehradě Goupitan v čínské provincii Kuej-čou, který je největší na světě. Může zvedat lodě o výtlaku až 500 tun do výšky 199 metrů.
Zeptejte se kteréhokoli inženýra na největší stavební díla posledních 20 let a možná zmíní francouzský viadukt Millau (nejvyšší silniční most s lanovou konstrukcí), dubajské Palmové ostrovy (největší umělé ostrovy) nebo čínský národní stadion Ptačí hnízdo (největší ocelová konstrukce). Každého však jistě zaujme nový moderní zázrak, který přibyl na seznam – projekt vodní elektrárny Goupitan (v české transkripci Kou-pchi-tchan).

Zvedání lodí přes čínskou vysočinu
Přehrady se vyznačují prudkými změnami úrovně vodní hladiny a jejich rozdíl se nejčastěji překonává pomocí zdymadel, kde se hladina vody zvyšuje nebo snižuje podle potřeby pro bezpečný průjezd lodí. Na některých místech se však průtok způsobený stavbou přehrady zvětšil natolik, že by si vyžádal výstavbu řady zdymadel, a na některých místech to není proveditelné ani kvůli terénu.

Číňané jsou skvělými staviteli obrovských dopravních staveb, používají vyspělou technologii a tu využili i na přehradě v provincii Kuej-čou v jihozápadní Číně, kde postavili lodní výtahy začleněné do vodní elektrárny Goupitan. Nachází se na řece Wu, přítoku řeky Jang-c’-ťiang, výrazně usnadňují plavbu po vodní cestě a jsou jedním z nejzajímavějších technologických zázraků na světě. Pomáhají zde na náhorní plošině nákladním lodím překonávat výškový rozdíl 199 m, tedy přibližně 65patrové budovy. Projektovaná kapacita soustavy je 2,928 milionu tun nákladu ročně.
Soustava tří výtahů
Tato náročná stavba byla dokončena v roce 2021 a skládá se ze tří různých hydraulických výtahů propojených plavebními kanály o celkové délce 2,3 kilometru. Jedná se o vůbec první projekt, který využívá sérii tří výtahů propojených dvěma mezilehlými kanály. První a třetí výtah jsou největší na světě s největší sílou zdvihu. Druhý dosahuje výšky 127 m, což z něj činí zase nejvyšší samostatný výtah na světě. Každý z nich má nosnost 1800 tun a rychlost 8 m/min.

Mimochodem předchozí držitel rekordu jako největší lodní výtah na světě se nachází v čínském hydroelektrárenském komplexu Tři soutěsky. Ten je pouze o 14 metrů nižší než Goupitan.
Deset minut
Ústav pro průzkum řeky Čchang-ťiang (čili Jang-c’-ťiang) se rozhodl rozdělit systém do tří stupňů, aby maximalizoval efektivitu přepravy snížením rizika kolon. Jakmile loď projede prvním výtahem, může být vyzdvižena další, zatímco ta první pokračuje v cestě druhým a třetím výtahem.
Každý výtah se skládá ze dvou řad lanových bubnů a převodovek, umístěných na obou stranách nádrže pro zvedání lodí. Podle společnosti Stromag, partnerské značky při vývoji tohoto největšího lodního výtahu na světě, konstrukce dokáže zvednout nebo spustit 500tunové plavidlo (odhadovaná průměrná hmotnost osobních lodí) za 10 minut, čímž se zkrátí doba překonávání přehrady.
Inženýrský počin 21. století
Náročný inženýrský a konstrukční projekt umožňuje velkým nákladním lodím překonávat čínskou vysočinu a spojením východních a západních měst přes vnitrozemí zkracuje cestu domácímu i mezinárodnímu obchodu.

Na vysoké efektivitě výtahu se svými odbornými znalostmi a řešeními významně podílela i společnost Timken.„Je to vzrušující,“ říká Wendy Wangová, aplikační inženýrka společnosti Timken ze Šanghaje. „Výrobce převodovek Chongqing Gear si vybral naši společnost Timken jako svého jediného technického partnera pro ložiska do všech převodovek, které pomáhají ovládat všechny tři lodní výtahy. Je to jedna z nejnáročnějších aplikací, na kterých jsme se kdy podíleli.“
Komplexní podpora od návrhu po instalaci
Vzhledem ke složitosti tří samostatných zvedacích systémů navrhla společnost Timken různorodou kombinaci 16 sad válečkových, kuličkových a kuželíkových ložisek. To zahrnovalo zakázková tenkostěnná kuličková ložiska velkého průměru, válečková ložiska velkého průměru a přesná kuželíková ložiska s uspořádáním do X, která splňovala požadavky společnosti Chongqing Gears na vysoké zatížení. Wangová poznamenává, že vedle podpory potřeb Chongqing Gear zvažovali inženýři v Timkenu také všechny aspekty efektivity systému až po snížení počtu dílů, které by obsluha musela mít po ruce pro údržbu.

Závody Timkenu v Číně, Itálii, Rumunsku a USA – všechny s jedinečnými výrobními možnostmi – vyráběly a dodávaly ložiska podle plánu. Když nastal čas montáže, byl na místě přítomen technický manažer Timkenu, který dohlížel na správnou instalaci všech ložisek.