Námořní a lodní doprava

V Děčíně po roční pauze začali stavět loď pro Nizozemce

Ve sto let staré loděnici v Děčíně začali pracovníci po více než roční pauze stavět loď. Kontejner s devadesátimetrovým trupem si objednal zákazník z Nizozemska.

Plavidlo za zhruba 60 milionů korun bude široké 15 metrů a vážit bude 1200 tun. ČTK dnes stavbu lodi přiblížil ředitel děčínského závodu společnosti Nova České loděnice Rudolf Balherr. Tak velké plavidlo podle Balherra v Děčíně ještě nevyráběli. „Museli jsme se proto na stavbu připravit technicky, z hlediska konstrukčního je jako na každé lodi nejsložitější výroba přídi a zádi,“ uvedl Balherr. Největší problém u takto rozměrné lodi bude s přepravou do Hamburku. Vysoká je totiž v nejvyšším bodě téměř 11 metrů. „Až ji celou sestavíme, budeme ji muset zase částečně rozebrat, protože jinak bychom se nevešli pod most v Drážďanech,“ vysvětlil Balherr. Právě drážďanský most je pro rejdaře tradičně oříškem při cestě z vnitrozemí k moři. 

    
Stavět loď budou v Děčíně zaměstnanci a subdodavatelé sedm až osm měsíců, vyžádá si 85.000 pracovních hodin. V době, kdy už jeden kontejner bude na břehu Labe, části druhého budou připravovat v hale. „To je ideální stav, tentokrát se s Nizozemci podařilo uzavřít dva kontrakty,“ doplnil Balherr. Další loď staví společnost Nova České loděnice v Mělníku, kde se před měsícem spouštěl na vodu tanker pro Belgii. „Podepsanou zakázku máme ještě na další dvě osobní lodě dlouhé 135 metrů, které budou plout po vnitrozemských cestách, ale u nich teprve vzniká projekt,“ řekl ČTK a Českému rozhlasu místopředseda představenstva firmy Petr Duda. „Jde o zakázky v řádu stovek milionů korun,“ doplnil s tím, že děčínská loděnice je vhodná spíše pro stavbu speciálních plavidel a mělnická zase větších, ale méně vybavených. 

    
Společnosti patří ještě doky v Ústí nad Labem a nedalekém Valtířově. „Počítáme i tam s postupným zahájením výroby,“ uvedl ředitel firmy Ivan Troutnar. Připomněl, že před rokem a půl byl podnik na rozcestí, vedení zvažovalo, zda pokračovat ve výrobě lodí a opravárenské činnosti. Práci si muselo najít téměř 200 lidí. K 1. červenci 2011 se České loděnice fúzí spojily s nizozemským koncernem VeKa, čímž vznikla firma Nova České loděnice. Nizozemci mají poloviční podíl. Podnik zaměstnává v Děčíně a Mělníku asi 35 lidí. 

    
Záměrem společnosti je podle Troutnara nadále vyrábět lodě, které si objednávají zákazníci hlavně ze zahraničí, pokračovat v opravách plavidel a nově také rozběhnout kovovýrobu. „Chceme využít techniky, obřích jeřábů, čtyř doků ke stavbě ocelových konstrukcí,“ uvedl Troutnar. Firma se účastní výběrového řízení na stavbu mostu ve Švédsku a v Rakousku. V Česku je šest loděnic, čtyři patří firmě Nova České loděnice. Jde o Děčín, Valtířov, Ústí nad Labem a Mělník. Společnost Barkmet má vlastní doky v Lovosicích. Poslední doky jsou ve Chvaleticích, jde o bývalou opravárenskou loděnici pro flotilu, která vozila uhlí do elektrárny Chvaletice.
 

Přečtěte si také

Back to top button