Zprávy
Novým provozovatelem mýtného systému má být od roku 2020 CzechToll a SkyToll
Zadávací řízení na veřejnou zakázku s názvem Systém elektronického mýta má svého vítěze. S cenou 10,75 miliard korun mají deset let vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích I. třídy firmy CzechToll a SkyToll.
Zadávací řízení na veřejnou zakázku s názvem Systém elektronického mýta má svého vítěze. S cenou 10,75 miliard korun mají deset let vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích I. třídy firmy CzechToll a SkyToll. Rozhodlo o tom Ministerstvo dopravy na základě doporučení komise, která hodnotila celkem čtyři nabídky. O vítězi dnes informoval ministr dopravy Dan Ťok členy Babišova kabinetu. Nyní běží lhůta na podání námitek ostatních účastníků zadávacího řízení, rozhodovat o možnosti podepsat s vítězem smlouvu bude ještě také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
„Na základě doporučení hodnotící komise Ministerstvo dopravy vybralo konsorcium firem CzechToll a SkyToll i na základě závěrů projektového manažera, který posoudil předběžnou nabídku a doporučil ji jako nejvýhodnější, bezchybnou a schopnou mýtný systém provozovat. CzechToll a SkyToll zároveň doložily všechny informace a doklady před uzavřením smlouvy v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Podle zákona tedy nic nebránilo tomu určit vítěze tendru,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Sdružení firem vítězí s cenou 10,75 miliard korun bez DPH a provozovat by mělo mýtný systém od roku 2020 dalších deset let. Předpokládaná hodnota na dodávku a desetiletý provoz systému elektronického mýta včetně rozšíření zpoplatněné sítě o 900 km byla v zakázce vyčíslena na 29 miliard korun, což odpovídá cenám, za které mýtné zajišťuje stávající provozovatel.
„Dneškem ovšem výběrové řízení na provozovatele systému elektronického mýta ještě nekončí. Informoval jsem vládu, že ÚOHS přezkoumává celý tendr a zatím nesmíme uzavřít smlouvu s vítězem. Zároveň lze očekávat, že neúspěšní uchazeči podají proti výběru nejvýhodnější nabídky námitky. Pokud nebude zadávací řízení zrušeno, očekáváme na podzim podepsání smlouvy tak, aby měl nový provozovatel 14 měsíců na přípravu a následné převzetí systému elektronického mýta,“ dodává ministr Ťok.
Ministerstvo dopravy zároveň dnes informovalo vládu o rozboru alternativ náhradního řešení pro veřejnou zakázku systému elektronického mýta. Podle analýzy je jakékoliv jiné řešení než doběhnutí stávajícího tendru problematické, protože bude možné zrealizovat nejdříve od roku 2021, tedy více než rok a půl po ukončení smlouvy se stávajícím provozovatelem mýtného systému.
Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na provozovatele mýtného systému po roce 2019 loni v červnu v parametrech požadovaných vládou. Předběžné nabídky čtyř kvalifikovaných uchazečů ukázaly podle ministerstva, že zadávací podmínky byly stanoveny srozumitelně a umožňovaly uchazečům podání nabídek.
Smlouvu s novým provozovatelem chce ministerstvo dopravy uzavřít do podzimu letošního roku. Dodavatel pak bude mít 14 měsíců na převzetí, testování a spuštění systému elektronického mýta od ledna 2020. Předpokládaný výnos mýta na dálnicích a vybraných silnicích I. třídy by se měl pohybovat okolo 140 až 150 miliard za deset let.
Upozornění: Zákon o zadávání veřejných zakázek neumožňuje v rámci tzv. jednacího řízení s uveřejněním informovat o obsahu předběžných nabídek. Proto podrobnosti o účastnících tendru nebo konkrétnější informace o předběžných nabídkách uchazečů nemůže ministerstvo dopravy do ukončení zadávacího řízení komentovat ani zveřejnovat.