Jak vybrat správný název společnosti
Chcete nabídnout skvělý produkt nebo službu, máte do detailu vypracovaný obchodní plán a zajistili jste si základní kapitál? Jediné, co teď zbývá k založení firmy, je vybrat správný název společnosti. Takový, který bude vašemu podnikatelskému projektu dokonale sedět. Ačkoli se to může zdát jako jednoduchý úkol, je výběr vhodného jména pro budování vaší značky zásadní. Víte, jak na to? Zkuste se držet níže popsaného postupu.
Sepište si vše důležité
Stejně jako u jiných důležitých rozhodnutí i při výběru názvu společnosti se hodí sepsat si základní body, od kterých se bude vše odvíjet. Jaké je poslání vaší značky? Máte pro svou značku vytvořenu nějakou definici? Znáte svoji konkurenci? Čím se od ní chcete lišit? Co by se zákazníkovi mělo vybavit, když bude řeč o vaší značce? Předtím, než se pustíte do samotného vymýšlení názvu, měli byste znát odpovědi na tyto otázky. Je nutné si ujasnit, co má vaše značka vyjadřovat a kam chcete, aby směřovala.
Důležité je také vědět, že název firmy se nemusí shodovat s názvem značky. Například prodejny s elektronikou Datart patří společnosti HP Tronic s.r.o. Pokud tedy momentálně nemáte čas vymýšlet jméno a chcete hlavně rychle založit firmu, není to problém. Výběr vhodného jména pro vaši značku můžete odložit na později.
V neposlední řadě musí vybraný název firmy splňovat také legislativní požadavky. Název firmy se označuje jako obchodní firma, tedy dle občanského zákoníku jde o jméno, pod kterým je společnost zapsaná v obchodním rejstříku. Všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku musí mít obchodní firmu a každá přitom může podnikat pouze pod jedním jménem. Povinnou součástí je pak zákonem stanovený dodatek, který označuje právní formu, tedy například s.r.o. nebo a.s.
Víc hlav víc ví
Pojmenování značky dále nemusí přesně popisovat předmět vašeho podnikání. Obecnější název může naopak umožnit rozšíření sortimentu v budoucnu. Pokud máte tu možnost, nevymýšlejte název sami, ale zapojte více lidí, proberte to s nimi a pište si každý nápad. Pomůže vám seznam slov, který bude sloužit jako základní zdroj pro vaše nápady. Pište si všechny asociace související s vaším seznamem, který jste si připravili v předchozím kroku. Zaznamenejte si, co s vaším produktem nebo službou souvisí včetně jmen zakladatelů. Jakmile máte hotovo, zkuste si vše rovnou přeložit do angličtiny nebo jiného jazyka, pokud to pro váš projekt dává smysl.
Různé techniky pro vymýšlení názvu firmy
A nyní už se můžete vrhnout do procesu tvoření. Vyzkoušejte několik ověřených metod, které vám mohou pomoci.
Hra se slovy – slova kombinujte, propojujte, přidávejte nebo vynechávejte písmenka, doplňte předpony a koncovky. Pamatujte, že fantazii se meze nekladou.
Akronymy – zkuste vytvořit zcela nové, klidně smyšlené slovo. Spojte třeba počáteční písmena nebo slabiky vašich produktů, využít můžete také online generátory. Pomocí této metody získala jméno například společnost Lego (Leg godt! – dánsky „hraj si dobře“).
Překlad z cizích jazyků – dobrým pomocníkem při tvorbě originálního jména vám může být překladač. Nezaměřujte se ale jen na angličtinu, zkuste i méně používané jazyky. Budete tak mít větší jistotu, že se odlišíte od konkurence. Co třeba taková hebrejština, svahilština nebo latina?
Odkaz k zakladateli nebo místu vzniku – značky Baťa, Škoda nebo Sedlčanský hermelín zná asi každý. Je ale dobré si kvůli výslovnosti promyslet, zda chcete působit i v zahraničí. Když použijete jméno, daná osoba musí s jeho užitím souhlasit. Zároveň je třeba si dát pozor na to, že se při změně vlastnické struktury může stát, že název nebude odpovídat skutečnosti.
Ať už si vyberete jakoukoliv techniku, určete si také časový limit pro vymýšlení názvu. Věnujte tomuto úkolu maximálně 14 dní, když ani poté nebudete spokojeni, není problém název v počátcích změnit.
Při výběru dobrého názvu se držte hlavních zásad
Váš seznam už obsahuje několik desítek názvů. Jak z nich vybrat ten nejlepší? Existuje několik zásad, které by měl kvalitní název splňovat. Zkuste si v souvislosti s tím vaším odpovědět na následující otázky:
- Je snadno zapamatovatelný? Zkuste ho říct svým známým a za týden se zeptat, jestli si ho pamatují.
- Lze ho jednoduše vyslovit i napsat? Pokud si při jeho vyslovení lámete jazyk, nebude to to pravé ořechové. Zkuste si ho také vyslovit v různých jazycích, jako pomůcku můžete využít třeba Google Translate.
- Nezní podobně jako název konkurence? Vaše jméno by mělo být jedinečné, aby si vás zákazník nemohl s nikým splést.
- Není příliš dlouhý? I sebelepšímu názvu uškodí, když jej budete vyslovovat dlouze. Ideální název by měl obsahovat maximálně 12 písmen.
- Můžete jej používat i v budoucnu? Chystáte časem rozšířit své služby nebo expandovat do zahraničí? Při vymýšlení názvu myslete i na tyto možnosti.
- Ověřili jste volnou internetovou doménu? Nepodceňujte tento krok u jakékoli společnosti, nejen u e-shopu. Když si vybranou doménu také rovnou zakoupíte, ušetříte si tak spoustu starostí. Velmi často se také doporučuje zakoupit i zahraniční .com verzi domény.
Pohled právníka na závěr
Jakmile vyberete vítěze – finální název vaší firmy, ověřte si, že je odlišný od ostatních společností zapsaných do obchodního rejstříku. Odlišnost je posuzována z hlediska psané, fonetické a významové formy. Dostupnost vámi vybraného názvu si můžete snadno zkontrolovat pomocí online nástroje na stránkách poradenské firmy Jake&James Accounting.
Dále je třeba zjistit, jestli na zvažovaný název společnosti není zaregistrována ochranná známka. Mgr. Ondřej Kovář, který pro Jake&James zajišťuje právní support, doporučuje: „Pouhé prověření názvu společnosti v obchodním rejstříku nemusí stačit. Kdokoliv si totiž může zaregistrovat ochrannou známku na název své značky nebo produktu, který se může lišit od obchodní firmy tohoto subjektu. Pokud chce mít klient jistotu, že je jeho název společnosti opravdu originální, je třeba provést i odbornou rešerši v databázi ochranných známek.“