Silniční doprava

DAF Ready to Go: vozidla bez dlouhého čekání 

DAF Ready to Go. Už čtyři roky u nás funguje program Ready to Go, který umožňuje pořízení nákladního vozidla s nástavbou v krátké době. V nabídce se nejčastěji objevují natahovače kontejnerů, valníky s rukou, sklápěčky nebo domíchávače betonu. V Česku se na tomto programu spolu s importérem DAF Trucks podílí prodejce NEVA Group, který zajišťuje spolupráci s nástavbáři.

DAF Ready to Go je celoevropský program umožňující kterémukoliv zákazníkovi „sáhnout“ po nákladním vozidle s nástavbou v rámci dealerské sítě DAF Trucks. Jak ale říká Roman Kubálek, obchodní ředitel NEVA Group, veškeré u nás postavené vozy zakoupili čeští zákazníci. „Cizinec si totiž nekoupí něco, co pořádně nezná. Nicméně při dnešní situaci s nedostatkem aut to není úplně vyloučené,“ podotýká.

DAF Ready to Go: Na skladě i ve výrobě

Nabídku vozů zájemce najde na webových stránkách importéra. Obsahuje jak již hotová vozidla „na skladě“, tak i ta ve výrobě. V současné době nabídka moc pestrá není, a to z několika důvodů současně. Jak nám ale Roman Kubálek potvrdil, na podzim očekávají větší dodávku nových vozů. Většina z nich bude na podvozku řady LF, protože u větších řad (CF a XF) dochází k modelové obměně.

V řadě CF jsou oblíbené tří a čtyřnápravové podvozky FAT a FAD se sklápěcími nástavbami nebo domíchávačem betonu. V nabídce se objevovala i verze FAN se zvedací vlečenou řízenou zadní nápravou, a to v kombinaci s valníkovou nástavbou. Největší řada XF se využívá pro velkoobjemové soupravy na podvozku FAR nebo soupravy na odvoz dřeva (FAT).

Osvědčení nástavbáři 

V „české“ nabídce Ready to Go se celkem logicky objevují vozy osazené především nástavbami od českých firem. „V případě hákových nosičů kontejnerů nejčastěji spolupracujeme s firmou Fornal trading a Technocar, u plachet se obracíme na G.T.S. Poběžovice. Valníky s hydraulickou rukou objednáváme u firmy AUTO-Tech a velkoobjemové nástavby se osvědčily od značky Panav,“ vypočítává Roman Kubálek firmy, se kterými DAF Trucks, resp. společnost NEVA Group, která má instalaci nástaveb na starosti, nejčastěji spolupracuje.

V případě sklápěček se nejčastěji montují výrobky od slovenské firmy VS-MONT nebo F.X. Meiller, u domíchávačů betonu je jasnou jedničkou SCHWING Stetter a lesácké aplikace jsou značky DOLL. Představme si nyní některé konkrétní aplikace.

LF s hákovým natahovákem

Jedna z nejoblíbenějších kombinací je DAF LF230 FA 12 t s hákovým nosičem kontejnerů Fornal NKH 8T-375 s kapacitou zdvihu osm tun, výškou háku jeden metr a délkou kontejnerů 3300 až 4500 mm. Vozidlo s denní kabinou bez lůžka a neodpruženou dvoulavicí pro spolujezdce pohání motor Paccar PX-7 s výkonem 174 kW (234 k), spojený se 6stupňovou manuální převodovkou.

Kdo potřebuje větší tonáž, může sáhnout po hákovém nosiči kontejnerů Technocar TNH 10/420 s výsuvným hákem instalovaným na podvozku LF 290 FA s rozvorem 4200 mm a motorem o výkonu 217 kW (295 k), spřaženým s 12st. automatizovanou převodovkou ZF AS Tronic. Naložit může kontejnery dlouhé 3800 až 5000 mm. 

Domíchávač betonu a sklápěčka

V rámci programu se prodalo i několik domíchávačů betonu. Ty se nejčastěji staví na podvozku CF 410 s motorem Paccar MX-11 s 300 kW (408 k) a automatizovanou převodovkou ZF TraXon. Jak už jsme psali, „výhradním“ dodavatelem nástavby je Stetter. Velmi oblíbená je zejména odlehčená verze C3 Light s hmotností pouhých 3470 kg a objemem 9 m3

Zákazníky žádanou sklápěcí aplikací je kombinace podvozku DAF CF480 FAD s motorem Paccar MX-11 o výkonu 355 kW (483 k) a třístrannou sklápěcí nástavbou od slovenské firmy VS-MONT o objemu 14,5 ms hydraulicky ovládanou levou bočnicí. 

Pro firmy prodávající stavební materiál je určeno vozidlo DAF CF530 FAN s valníkovou nástavbou od společnosti AUTO-Tech, hydraulickým nakládacím jeřábem Palfinger PK18002 na zádi podvozku a s točnicovým přívěsem od české firmy SVAN TCH 24 MV, taktéž s valníkovou nástavbou.

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button