Silniční doprava

Daimler Buses eMobility Days

Daimler Buses eMobility Days. Německý výrobce autobusů představil v areálu svého výrobního závodu v Mannheimu další kroky v přechodu na elektrickou mobilitu. Pro zde vyráběný autobus eCitaro připravil novou generaci baterií a prodlužovače dojezdu na bázi palivového článku. 

Německo patří v přechodu na elektrickou mobilitu mezi evropské premianty. Pomineme-li skutečnost, že v současnosti nemají domyšlenou energetickou strategii a „zelená“ elektřina tvoří jen zlomek z celkové výroby, přesto hodlá německá vláda vynaložit na podporu obrovské prostředky. „Do roku 2025 chceme částkou 1,25 miliardy eur podpořit pořízení asi 3500 elektrických či vodíkových autobusů,“ řekl ve svém projevu Volker Wissing, spolkový ministr pro digitalizaci a dopravu. Dodal také, že do roku 2030 bude potřeba postavit až dva miliony nabíjecích bodů.

Přečtěte si také

Daimler Buses eMobility Days

S vodíkem Mercedes do sériové výroby ještě nedošel, zato ve vývoji trakčních bateriích má před konkurencí slušný náskok. Představil totiž již třetí generaci baterií, kterou bude od konce roku 2022 montovat do modelu eCitaro. Ten měl světovou premiéru v roce 2018 a v Německu je nejprodávanějším elektrickým autobusem. NMC (nikl–mangan–kobalt) baterie 3 mají zcela novou konstrukci, která místo dřívějších prizmatických bateriových článků ve tvaru a velikosti peněženky používá kompaktní válcové články s označením 21700, značícím jejich průměr 21 mm a výšku 70 mm. Kombinace vylepšených chemických vlastností článků a optimalizace bateriové sady přinesla dramatické navýšení jejich energetické hustoty. Kapacita jednoho článku je nyní 4,93 Ah, což ve výsledku znamená o polovinu větší kapacitu při stejné hmotnosti.

Nová generace baterii bude k dispozici od konce 2022

V každém bateriovém modulu je 600 článků, které jsou integrovány do chladicího okruhu, zajišťujícího optimální pracovní teplotu kolem 25 stupňů. Správná regulace teploty je zárukou maximální životnosti a efektivního nabíjení. Devět bateriových modulů se spojí do bateriové sady s 5400 články, výsledkem čehož je nominální kapacita 98 kWh na jednu baterii. 

Až 300 km

Do 12m eCitara je možné namontovat až šest bateriových celků s celkovou kapacitou 588 kWh (v současnosti je bez ohledu na konkurenci maximum kolem 380 kWh), do kloubového eCitara G se vejde o jeden víc, takže může operovat až s 686 kWh.

Celý blok váží 240 kg a obsahuje i napěťový měnič

V běžných evropských podmínkách to znamená dojezd 280 kilometrů pro sólo verzi a 220 kilometrů pro kloubovou, a to po celou dobu životnosti baterie. Za příznivých podmínek mohou zajistit dojezd i přes 300 kilometrů, který už dokáže pokrýt většinu požadavků denního jízdního výkonu městských autobusů. 

Až 400 km 

Přesto ale stále existují i provozy, kde ani 300 km nestačí. Na začátku roku 2023 proto Mercedes zařadí do výroby verzi eCitaro Range Extender s prodlužovačem dojezdu na bázi palivového článku. Ten pochází od Toyoty a jde již o druhou generaci používanou v užitkových vozech. Maximální výkon je 60 kW, v eCitaru bude provozován ve výkonu kolem 30 kW.

Obrázek ukazuje umístění jednotlivých komponent 

Pracuje v rozsahu napětí od 400 do 750 voltů. Díky ploché a kompaktní konstrukci je ideální pro montáž na střechu eCitara – u 12metrového je v poloze těsně za přední nápravou, u kloubového vpředu na střeše zadní části. Výrobce slibuje životnost až 40 000 hodin a ani poté nepřestane náhle běžet. Jenom se postupně bude snižovat jeho účinnost. eCitaro Range Extender dostane výše popsané nejnovější baterie, přičemž zákazník bude mít na výběr mezi dvěma a třemi sadami (196 nebo 294 kWh) pro sólo, resp. třemi a čtyřmi sadami s až 392 kWh u eCitara G.

Daimler Buses eMobility Days

Na střeše jsou také zásobníky na vodík, kterých může být pět nebo šest u sólo verze, resp. šest nebo sedm u kloubové. Kapacita jednoho zásobníku je 5 kg vodíku. U sólo autobusu Mercedes uvádí dojezd kolem 400 km, u kloubového 350 km. 

Back to top button