Silniční doprava

Elektrický DAF LF pro městskou distribuci s dojezdem až 280 km

Společnost DAF Trucks představuje plně elektrické rozvážkové vozidlo LF Electric s nosností 19 tun určené pro městské aplikace, které na jedno nabití ujede až 280 kilometrů.

Společnost DAF byla prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který uvedl na trh plně elektrický tahač – model CF Electric (CHJS až 37 tun). který je určen především pro distribuci do supermarketů a meziměstskou přepravu. Nedávno společnost DAF rozšířila svou nabídku vozidel EV o model 6×2 CF Electric vybavený řízenou zadní nápravou (CHV až 29 tun), což je ideální například pro svoz odpadu s „nulovými emisemi“.

Vozidla řady CF Electric již najela několik set tisíc kilometrů u předních zákazníků a přispěla ke zkušenostem společnosti DAF s technologií elektrické hnací soustavy. Nový model LF Electric je nejnovějším produktem společnosti DAF, který disponuje plně elektrickou hnací soustavou.

Akumulátory nejnovější generace

Elektromotor modelu LF Electric poskytuje jmenovitý výkon 250 kW (špička 370 kW) a jmenovitý točivý moment 1200 Nm (špička 3700 Nm). Napájení zajišťuje akumulátor s lithiovým fosfátem železa (LFP) s kapacitou 282 kWh, resp. 254 kWh využitelné pro pohon. Díky tomu má model LF Electric dojezd nejméně 280 kilometrů, přičemž je velmi tichý a má „nulové emise“. To je více než dostatečné pro potřeby provozovatelů městské distribuční přepravy.

Společnost DAF používá u všech plně elektrických vozidel takzvané akumulátory LFP (s lithiovým fosfátem železa neboli Lithium Ferro Phosphate). Jde o akumulátory nejnovější generace, které v zájmu udržitelnosti neobsahují kobalt ani hořčík. Navíc jsou lépe uspořádány, což vede k vyšší hustotě energie na litr a chemický princip akumulátoru zajišťuje vyšší tepelnou bezpečnost. Akumulátory LFP mají šestiletou záruku, která dokládá důvěru společnosti DAF v jejich výkon, spolehlivost a životnost.

Baterie mají kapacitu 282 kW a měly by zajistit dojezd až 280 km na jedno nabití (FOTO: DAF)

Pomalé i rychlé nabíjení

Systém umožňuje nabíjení vozidla prostřednictvím běžné elektrické sítě. Prostřednictvím pomalého nabíjení (400 V AC, 22 kW, 3 fáze) lze akumulátor nabít z 20 % na 80 % za 6,5 hodiny. Plné nabití (z 0 % na 100 %) trvá až 12 hodin. Pokud je k dispozici speciální vybavení, rychlé nabíjení akumulátorů (650 V DC, 150 kW) bude trvat pouze 60 minut od 20 % do 80 % nebo dvě hodiny, aby se akumulátory plně nabily.  

e-PTO k dispozici

Volitelně je nový model DAF LF Electric k dispozici s e-PTO 400 V pro napájení pomocných zařízení, jako je instalace elektrického chlazení nebo elektrohydraulický jeřáb. Tím se eliminuje potřeba samostatného generátoru a výsledkem je kompletní rozvážkové nákladní vozidlo s „nulovými emisemi“.

Dvě varianty rozvoru

Model LF Electric je zpočátku k dispozici v provedení s podvozkem 19 tun, s možností volby rozvorů 5,3 nebo 5,85 metru. Vozidlo nabízí pro nástavbu a užitečné zatížení hodnotu 11 700 kilogramů, což je dostačující pro většinu aplikací městské distribuce.

Výhody díky DNA modelové řady LF

Je samozřejmé, že model LF Electric těží ze stejné charakteristické DNA jako příbuzné modely se spalovacím motorem. Stejně jako každý model LF i tento nabízí snadné nastupování, vynikající výhled do všech stran, perfektní pohodlí řidiče a nejmenší poloměr otáčení v oboru, a tím i vynikající manévrovatelnost. Je dokonalým nákladním vozidlem pro každého řidiče zajišťujícího rozvoz ve městě.

Řada DAF LF Electric, která byla vyvinuta v úzké spolupráci s Dana Inc, vstoupí do výroby v květnu v Leyland Trucks ve Velké Británii.

DAF LF Electric podvozek – technické údaje

Podvozek19 tun, 4×2
Rozvor 5 300 milimetrů 
 5 850 milimetrů 
Hmotnost podvozku7 300 kg
Užitečné zatížení 11 700 kg
Elektrický motor                                        Dana, permanentní magnet 
Výkon                                                       250 kW (jmenovitý) / 370 kW (špičkový)
Točivý moment 1200 Nm (jmenovitý) / 3700 Nm (špičkový)
Kapacita akumulátoru282 kWh (efektivní kapacita 254 kWh)
Dojezd plně nabitého vozidla až 280 km / 175 mil 
Rychlé nabití akumulátorů při 150 kW 
20 %à 80 % 1 h 
0 %à 100 %2 h 
Pomalé nabíjení přes noc při 22 kW 
20 %à 80 % 6,5 hodiny
0 %à 100 %12 hodin 

Přečtěte si také

Back to top button