Silniční doprava

KUHN-MT: Čtvrt století na rukou

Společnost KUHN-MT z Českých Budějovic, výhradní dovozce manipulační techniky PALFINGER, vloni slavila 25 let na trhu. Pandemie jim sice nedovolila užít si toto jubileum se zákazníky, kterých ani v těžké době neubylo. Spíš naopak.

Společnost KUHN-MT s.r.o. jako součást firemní skupiny KUHN vznikla v Českých Budějovicích v létě 1995. Na začátku prodávala hlavně nakládací jeřáby PALFINGER a EPSILON, k nimž o dva roky později přidala hákové nosiče kontejnerů PALIFT, dále nakládací čela a manipulační plošiny. Důležitým milníkem byl rok 2008, kdy se společnost přestěhovala do vlastní nové centrály na okraj Českých Budějovic, kde se nachází administrativní budova, sklad náhradních dílů i příslušenství, a hlavně montážní a servisní hala.

Přečtěte si také

Pandemie nás nezastavila

KUHN-MT má se značkou PALFINGER zhruba 50% podíl na českém trhu s hydraulickými jeřáby, což je o 10 % víc než v roce 2017, kdy jsme firmu navštívili naposled. Společnosti se navíc dařilo i v covidovém roce. „Loňský rok nás nijak nepostihl, spíš naopak. Práce máme snad ještě víc,“ říká Emil Čadek, vedoucí prodeje KUHN-MT. Svou roli v tom sehrály i velké stavební akce v okolí Českých Budějovic, kde probíhá výstavba dálnice D3 i nového železničního koridoru. „Prodeje nám ale rostou i v ostatních částech republiky,“ dodává. A tak jediné, co COVID pokazil, byla právě oslava 25 let od založení firmy.

I v pandemickém roce měla firma KUHN-MT halu neustále plnou (FOTO: autor)

PALFINGER

Z hlediska vybavenosti a schopností tvoří nabídku jeřábů PALFINGER tři základní řady. Nejjednodušší je SLD, kterouobvykle volí menší stavební firmy nebo velcí prodejci stavebního materiálu jako třeba DEK TRADE či PRO- DOMA. Katalog nabízí asi 20 různých typů lišících se velikostí, dosahem a nosností. 

Řady EH a její rozšířená verze SH sčítají dohromady okolo 30 typů, ty jižumožňují daleko složitější a sofistikovanější manipulace oproti řadě SLD. Novější řada SH je doslova prošpikovaná elektronikou, která daleko více spolupracuje s hydraulikou, což zjednodušuje obsluhu. Automaticky například aktivuje systém, který zpomalením výsuvu ramene až o 60 % umožní její delší dosah. U řady EH tuto funkci musí obsluha aktivovat sama. Na těchto jeřábech již může být umístěno více příslušenství, jako pracovní koše, navijáky nebo vrtací soupravy. Jednu takovou speciální vrtací soupravu KUHN-MT připravil pro stavební společnost Swietelsky. Na vozidlo Mercedes-Benz Arocs 8×6 namontovali typ PK 92002 SH umožňující s vrtací soupravou SANDVIK DC 130 Ri zpevňovat skálu na vzdálenost až 34 m od vozu. Řada EH a SH má široké uplatnění ve všech oborech. Nachází využití i na stavbách, kde je firmy používají třeba pro manipulaci s velkými tabulemi skla.

Typ PK 53002-SH na podvozku Scania (FOTO: KUHN-MT)

Novinka

Technicky nejdokonalejší řadou značky PALFINGER je nová TEC série s 20 typy, která se v nabídce objevila před dvěma roky. Tyto stroje se liší profilem výsuvníků, TEC série nabízí takzvaný P-Profil, který je půlkruhový místo klasického šestiúhelníkového. Díky tomu jsou lehčí, pevnější a vzniká zde méně tření mezi výsuvy, proto jsou velmi rychlé a vysoce sofistikované z hlediska ovládání. Některé činnosti dokáží dělat i plně automatizovaně, spousta věcí se dá u nich naprogramovat: „V kombinaci s pracovním košem lze třeba uložit přesné místo, kde se nacházel naposled. Pak už tuto polohu stačí vyvolat z paměti a vše včetně vytažení podpůrných nohou udělá rameno samo,“ popisuje jednu z vymožeností urychlující práci Emil Čadek.

Stejně jako řady EH a SH umožňují instalaci řady adaptérů a pracovních nástrojů. A jak potvrzuje Emil Čadek, zájem o ně neustále roste. „Zákazníci zjišťují, že jim to zrychluje práci a nepotřebují ani tolik jiné techniky.“

Tyto jeřáby jsou určené pro velké stavební společnosti, montážní či servisní služby, pro svou rychlost se hydraulické ruce PALFINGER používají třeba i v seriálu Formule 1 pro odklizení havarovaných vozů z trati. Mezi zákazníky ale patří i železnice, kde se jejich sofistikované řízení využívá třeba při opravě trolejí.

Palfinger PK165.002TEC7 (FOTO: Palfinger)

Jednodušší, ale osvědčené

Firma Kuhn-MT nabízí i starší modely, které jsou stále od zákazníků vyžadovány pro jejich jednoduchost. V nabídce ale nechybí ani menší hydraulické jeřáby. Společně s již výše míněnými figuruje v nabídce okolo 120 typů. Každý z nich přitom nabízí stovky možných konfigurací lišící se výběrem opěr (pevné, mechanicky otočné, či hydraulicky otočné), systémy stability, typem ovládání (páčky, nebo joysticky) nebo množstvím výsuvů dle požadovaných požadavků atd.

Na železnici i u hasičů

V tomto segmentu uspěl i KUHN-MT, který dodal 50 jeřábů PALFINGER pro Správu železnic na drezíny. Ty se používají při opravách a údržbách okolí železničních tratí, dodali se s řadou příslušenství, včetně speciálních sekaček. Jak přiznává Emil Čadek, tato zakázka byla technicky velmi složitá hlavně z hlediska nastavení: „Tyto ruky nemohou používat stabilizační nohy, navíc tratě bývají v obloucích nakloněné, takže jsme museli hodně upravit bezpečnostní systémy.“

Těmi jsou hydraulické ruky PALFINGER vyhlášené. Jsou totiž osazené celou řadou senzorů jak na samotném manipulátoru, tak i na voze a jejich bezpečnostní algoritmy nedovolí přetížení či nestabilitu vozidla při manipulaci s nákladem. Vše je mnohonásobně jištěné a tyto bezpečnostní standardy, které se neustále zpřísňují, splňují i základní modely.

„Pro Hasičský záchranný sbor jsme v roce 2018 ve spolupráci s firmou KOBIT připravili čtyři unikátní vyprošťovací vozidla SCANIA osazená jeřábem PK 65002-SH, které se často nasazují při nehodách na železnici,“ pochlubil seEmil Čadek s prestižní zakázkou. Tento typ při vyložení 2,5 metru uzvedne 19 100 kg a při maximálním vyložením si poradí s břemenem těžkým až 2500 kg. Hasiči si na rok 2021 objednali další čtyři vozidla, jedno z nich jsme dokonce viděli v hale v době naší návštěvy.

Hydraulické ruky Palfinger používají i speciální vyprošťovací hasičské Scanie (FOTO: KUHN-MT)

PALFINGER EPSILON

Tyto ruky určené pro manipulaci se dřevem a kovovým šrotem mají v Česku prakticky dominantní postavení (více než 90% podíl). Jejich obliba je dána především snadným a uživatelsky přívětivým ovládáním pomocí 2 pák a 2 pedálů, případně u nejmodernější série v provedení „master drive“ pomocí joysticků, dlouhou životností, vysokým výkon, ale také pohodlnou sedačka se sklopným plastovým krytem. Ten chrání obsluhu a zároveň jí umožňuje prakticky nerušený výhled do 360°. „Šroťáckou“ řadu Epsilon zákazníci navíc velmi často kombinují s hákovým nosičem kontejnerů PALIFT.

V oblasti šroťáckých a lesáckých rukou má u nás PALFINGER s řadou Epsilon téměř výhradní postavení (FOTO: autor)

Vozík s sebou a pásy

KUHN-MT také nabízí vysokozdvižné vozíky PALFINGER určené pro přepravu s vozidlem (řady FLC a F3). Buď se vidlemi „zapíchne“ zezadu do návěsu, resp. přívěsu či vozidla, nebo se sám „vyšplhá“ na ložnou plochu. Třetí variantu představuje výhradně dálkově ovládaný typ BM, který se sám také složí a zaparkuje v „garáži“ (do boxu) umístěné na boku návěsu či přívěsu.

Zejména v náročném a těžko přístupném terénu nacházejí uplatnění pásové podvozky PCC a na nich usazené hydraulické jeřáby s obrovským výkonem. Existují také varianty pro vnitřní použití ve výrobních halách či třeba v supermarketech, kam se nedostanou nákladní vozy.

Dálkově ovládaný vysokozdvižný typ BM se po složení věže vejde do speciálního boxu (FOTO: Palfinger)

Velká servisní výhoda

Za silnou pozicí značky PALFINGER v Česku stojí nejen jeho kvalita, snadná obsluha, vysoká bezpečnost a dlouhá životnost, ale také kvalitní a rychlý servis. Vedle vlastních poboček v Českých Budějovicích, Plzni, Opavě, Brně a v Praze má více než 25 dalších smluvních partnerů po celé České republice. Snahou je, aby to zákazník neměl do servisu dále než 80 km. Navíc v případech, kdy zákazník není schopen, kvůli poruše dopravit své auto na servis, vyrážejí servisní technici přímo k zákazníkovi. KUHN-MT také hodně těží z toho, že centrální sklad náhradních dílů je v Salzburku, díky využívání pravidelné noční linky má drtivou většinu náhradních dílů do 24 hodin od objednání, v tom se jim konkurence nemůže rovnat.

Velkou konkurenční výhodou je hustá servisní síť a rychlá dodávka náhradních dílů (FOTO: autor)

Back to top button