Silniční doprava

MAN předal Arrivě sedm nových městských autobusů

Čtveřice Lion’s City (12C) EfficientHybrid a trojice Lion’s City L (A26) budou vozit cestující v rámci Pražské integrované dopravy ve východní části hlavního města.

Ke slavnostnímu předání sedmi nízkopodlažních autobusů v nových barvách PID došlo na autobusovém nádraží v Praze Letňanech ve středu 9. února za účasti zástupců společnosti MAN Truck & Bus Czech Republic s.r.o., Arriva i ROPIDu.

Dodávku pro Arrivu tvoří tři autobusy typu MAN Lion´s City L (A26), což je 14,7 m dlouhý třínápravový nízkopodlažní model s celkovou kapacitou až 134 cestujících. Jeho pohon zajišťuje naftový šestiválec D2066 s výkonem 320 k a nejvyšším točivým momentem 1600 Nm, který pracuje s automatickou převodovkou Voith D864.6. S tímto autobusem má Arriva již zkušenosti, protože v roce 2019 jich pořídila pět, šestý pak vloni. Celkem jich tak bude na příměstských linkách na východ od Prahy jezdit devět.

Trojice čerstvě předaných MAN Lion´s City L (A26) doplní šestici kusů přebraných před třemi roky (FOTO: autor)

Stejnou oblast budou obsluhovat i čtyři autobusy MAN Lion´s City (12C) EfficientHybrid, což je dvanáctimetrový (12,2 m) nízkopodlažní autobus nejnovější generace. Ten pohání naftový šestiválec D1556 o objemu 9 l, který se může pochlubit maximálním výkonem 235 kW (280 k) a nejvyšším točivým momentem 1200 Nm. Hnací řetězec autobusu je osazen mildhybridní jednotkou EfficientHybrid s kompaktním elektromotorem (12 kW/220 Nm), který dokáže spalovacímu motoru pomoci při rozjezdu. Zároveň funguje i jako startér, protože autobus je vybavený funkcí stop-start, která může v zastávkách vypnout motor. Při brzdění pak elektromotor vyrábí elektřinu, jež se ukládá do kondenzátorů umístěných na střeše a nahrazují klasické baterie. Velkou předností pohonu EfficientHybrid je konstrukční jednoduchost, nenáročnost na údržbu a hlavně úspora paliva i přes deset procent podle typu provozu a vnějších podmínek. To se samozřejmě pozitivně odráží i v nižších emisích CO2.
Autobusy jsou vyvedeny v nových barvách PID v šedé barvě se svislými červenými pruhy. Také interiér nových vozů splňuje všechny potřebné standardy, jako je informační systém nebo klimatizace.

12m autobusy jsou osazeny mildhybridním modulem (FOTO: autor)

„Velmi si vážíme důvěry všech dopravců, kteří se v posledních letech rozhodli pro naše autobusy, včetně Arrivy. Pevně věříme, že jejich kvalitu ocení nejen cestující, ale i řidiči,“ řekl Jan Kohlmeier.

„Nejmodernější autobusy nejen výrazně zvýší komfort cestování Pražanů, ale také přispějí ke zlepšení životního prostředí. Na městských autobusových linkách v Praze už jezdí nebo bude v nejbližší době nasazeno celkem 53 autobusů nebo elektrobusů v novém jednotném červenošedém nátěru Pražské integrované dopravy, a to napříč jednotlivými dopravci,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Nové autobusy jsou pokračováním obnovy vozového parku na vysoutěžených městských linkách provozovanými soukromými dopravci v období 2021-2030. Díky tomu garantujeme na všech městských autobusových linkách stoprocentní bezbariérovost a velká část vozidel již nabízí i celovozovou klimatizaci,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Autobusy MAN Lion´s City nové generace se v barvách PID objevily již dřív. První vlaštovkou byl dopravce ČSAD Polkost, který si v roce 2021 pořídil model 12C EfficientHybrid. Vloni se na středočeských silnicích objevil i první kloubový autobus Lion´s City 18C, opět s příplatkovým modulem EfficientHybrid, který si pořídila společnost Stenbus. Ta do své flotily zařadila i čtyři 12m autobusy (12C), tentokrát bez mild-hybridního modulu.

Přečtěte si také

Back to top button