Silniční doprava

Mercedes-Benz přiblížil budoucnost

Mercedes-Benz přiblížil budoucnost. V předvečer zahájení veletrhu IAA Transportation 2022 představil největší výrobce nákladních vozidel prototyp elektrického tahače eActros LongHaul s dojezdem až 500 km.

Světovou premiéru zde měl i sériový tahač eActros 300, evropskou pak nová generace Fusa eCanter a pozornost budil i vodíkový eActros. 

Přečtěte si také

Mercedes-Benz přiblížil budoucnost

Dva roky po oznámení Mercedes-Benz Trucks představil koncept tahače eActros LongHaul, který by se měl ale do výroby dostat už v roce 2024. Uvidíme, zda mu zůstane i jednolitá maska chladiče se světelným pruhem LED. První prototypy již absolvují intenzivní testy a ještě letos budou zkoušeny i na veřejných silnicích. V příštím roce budou prototypy ve stavu blízkém sériové výrobě předány různým zákazníkům pro testování v praktickém provozu.

Na rozdíl od eActrosu 300/400, který Mercedes-Benz Trucks začal vyrábět vloni a jenž používá 400V architekturu, dostal eActros LongHaul 800V palubní síť a zcela novou generaci trakčních baterií typu LFP (lithium-železo-fosfát). Ty se vyznačují delší životností a větším množstvím využitelné energie. Tři sady mají kapacitu více než 600 kWh, což by mělo vystačit na 500 km. Výrobce slibuje životnost 1,2 milionu kilometrů během deseti let provozu. Pohon zajišťují dva elektromotory se stálým výkonem 400 kW, resp. špičkovým až 600 kW, integrované do zadní nápravy. 

Mercedes-Benz přiblížil budoucnost

eActros LongHaul je navíc jako první nákladní automobil vybaven palubní nabíječkou nového standardu MCS (Megawatt Charging System) zvládající nabíjecí výkon až 1 MW! S tímto výkonem bude možné nabít baterie z 20 na 80 procent kapacity za výrazně méně než 30 minut. 

Elektrický tahač pro distribuci 

Světovou premiéru si v Hannoveru odbyl model eActros 300 ve verzi tahač, který se dostane do výroby ve druhé polovině roku 2023. Základ vozidla, které je určené především pro rozvážkovou dopravu, vychází z modelu eActros 300 používaného jako samostatné vozidlo. Tahač je vybaven kabinou M a při dodržení největší přípustné celkové délky soupravy může tahat všechny běžné evropské návěsy.

Stejně jako již prodávaný model eActros 300 je tahač osazen elektricky poháněnou nápravou se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba elektromotory poskytují trvalý výkon 330 kW, který se může krátkodobě zvýšit až na 400 kW.

Tři sady akumulátorů, každý po 112 kWh, zajišťují reálný dojezd až 220 kilometrů a dobíjet je lze výkonem až 160 kW. Z 20 na 80 % z běžného stejnosměrného rychlonabíjecího stojanu s nabíjecím proudem 400 A to trvá nepatrně déle než hodinu.

Pohon na tekutý vodík

Již od minulého roku Mercedes-Benz intenzivně testuje první prototypy modelu Mercedes-Benz GenH2 Truck s palivovými články. Německý výrobce jako jediný upřednostňuje kapalný vodík (LH2), který má v porovnání s plynným výrazně vyšší hustotu energie na jednotku objemu. Vozidlo má dvě nádrže na kapalný vodík z ušlechtilé oceli s celkovou kapacitou 80 kg (2× 40 kg), což mu umožní dosáhnout dojezdu až 1000 km. Systém nádrží je tvořen dvěma do sebe vloženými válci, které jsou vzájemně propojené a vakuově izolované. 

Systém palivových článků modelu GenH2 Truck poskytuje nejvyšší výkon 2× 150 kW, integrovaná sada akumulátorů k tomu po časově omezenou dobu přidá navíc až 400 kW. Tahač má i akumulátory s kapacitou 70 kWh, které ale slouží především pro situace, kdy bude zapotřebí podpořit výkon palivových článků, například při nejvyšším zatížení během zrychlování nebo při jízdě ve stoupání se zcela naloženou soupravou. Navíc se do nich bude ukládat elektřina z rekuperace a z článků. Pohon zajistí dva elektromotory, které mají v předsériové verzi trvalý výkon 2× 230 kW, resp. maximální 2× 330 kW. Točivý moment dosahuje 2× 1577 Nm, resp. 2× 2071 Nm. Zahájení sériové výroby vodíkových nákladních vozidel je plánováno na druhou polovinu desetiletí. 

Nové Fuso eCanter

V evropské premiéře představená nová generace eCanteru se může pochlubit daleko širší nabídkou verzí. Místo dřívější jedné je na výběr hned šest rozvorů od 2500 do 4750 mm a celková hmotnost 4,25 až 8,55 tuny. Nosnost podvozku je až 5 tun. eCanter pohání elektromotor se 110 kW (varianty s celkovou hmotností 4,25 a 6 tun) nebo 129 kW (varianty s celkovou hmotností 7,49 a 8,55 tuny), točivý moment je 430 Nm. 

V závislosti na rozvoru jsou nově k dispozici tři různé sady akumulátorů s technologií LFP: S, M a L. Typ S disponuje 41 kWh a umožňuje dojezd až 70 km, u varianty M je to 83 kWh a 140 km a varianta L nabízí 124 kWh a dojezd až 200 km. eCanter lze nabíjet střídavým (AC) i stejnosměrným proudem (DC), maximální výkon je 104 kW. Rychlým nabíjením lze dosáhnout 90 % kapacity za cca 36 (S), 44 (M) nebo 75 minut (L). Střídavým proudem (11 a 22 kW) to trvá mezi čtyřmi a šesti hodinami.

Vybuduje dobíjecí síť

Daimler Truck spolu s Traton Group a Volvo Group letos v červenci založily společný podnik, jehož účelem je výstavba a provoz veřejné vysokovýkonné nabíjecí sítě v Evropě pro těžká nákladní vozidla pro dálkovou dopravu a dálkové autobusy s elektrickým pohonem napájeným akumulátory. V oblasti nabíjení v depu zase Mercedes-Benz Trucks spolupracuje s firmami Siemens Smart Infrastructure a Engie. 

Daimler Truck se kromě toho podílí na projektu HoLa (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr), tedy vysokovýkonného nabíjení nákladních vozidel v dálkové dopravě. Úlohou projektu, zastřešeného sdružením VDA, je plánování, výstavba a provozování specializované infrastruktury pro vysokovýkonné nabíjení elektricky poháněných bateriových nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. V Německu vzniknou ve čtyřech lokalitách vždy dvě vysokovýkonné nabíjecí přípojky se systémem megawattového nabíjení MCS pro testování v reálném praktickém provozu. Projektu se účastní další různí partneři z průmyslu a výzkumu, kteří jsou členy konsorcia.

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button