Silniční doprava

Rodinnému stříbru se daří

Rodinnému stříbru se daří. Rozhodně neprožíváme to nejklidnější období. Beze zbytku to platí také pro automobilový průmysl. Téměř všechny jeho segmenty zaznamenávají jisté rozkolísání. Málokterý finální výrobce automobilů či vozidel může se vší vážností říct, že se mu daří. Jedním z těch šťastnějších je Tatra z Kopřivnice.

Každý rok se v celém světě nově registruje přes dva miliony těžkých nákladních vozidel – HDV (GVW nad 16 t). Z toho počtu je na trzích států evropského kontinentu uplatněno něco okolo 300 000 aut. Konkrétně v roce 2024 jich bylo 316 000, mimochodem jde o 8,5% pokles vůči roku předcházejícímu. V USA a Kanadě bylo za rok 2024 nově registrováno 268 000 těžkých nákladních vozidel hmotnostní třídy 8 a ve státech Jižní Ameriky dosáhly registrace z tohoto hlediska 119 000 HDV. 

Phoenix je stěžejním výrobním artiklem civilní řady vozidel Tatra

Zatímco například Scania zvedla produkci o 6 % a těžila především z dobré kondice trhu Jižní Ameriky, špatný stav automobilového trhu v Evropě znamenal pokles registrací HDV německé značky MAN o 18 % (obě dvě z Traton Group), a dokonce 20% pokles registrací HDV Mercedes-Benz. Nizozemský DAF si dlouhodobě podržel dobré ekonomické výsledky, těžící z velmi dobré kondice skupiny Paccar, které patří. Nicméně počet vyrobených či registrovaných HDV za rok 2024 stále ještě nesdělil a moc se k tomu ani nemá. Stejně tak se letos při prezentaci ekonomických výsledků chová Iveco, jehož pozice v segmentu HDV je dlouhodobě slabá, stejně jako pozice lyonského výrobce Renault Trucks. Tyto dvě značky již léta bojují o pozici posledního v pelotonu, jejich podíl na trhu HDV v Evropě se pohybuje okolo 6 % až 8 %. 

V roce 2024 prodala Tatra na 1548 těžkých nákladních vozidel

Česká Tatra v roce 2024 prodala 1548 HDV, což je o 98 vozidel více než v roce 2023 (1451 kusů). Jde o, v kontextu výše uvedeného, velmi pěkný nárůst o 6,7 %. Abychom dokázali pozici Tatry správně ocenit, je nezbytné vědět, kam vlastně v rámci světového automobilového průmyslu patří.

Primárně plněpohonné N3G

Tatra vyrábí výlučně těžká nákladní vozidla (primárně plněpohonná), která dle evropské a české nomenklatury spadají do kategorie N3 (GVW nad 12 t). Díky pohonu kol všech náprav splňují kritéria pro zařazení do podskupiny N3G – terénní nákladní vozidla. Drtivá většina HDV světových výrobců, o nichž je tato drobná statistická analýza, jsou tahače silničních souprav pro dálkovou dopravu 4×2 či 6×4/2. Stavebních HDV převážně zařazených do podskupiny N3G je zhruba 15 % roční produkce. Z oněch 15 % je cca 8 % HDV plněpohonných. 

Na rozdíl od ostatních OEM těžkých vozidel v Evropě se Tatře daří

Tady se dostáváme k hracímu poli, které je přímo zasvěceno HDV Tatra. Jednoduchou matematickou úvahou zjistíme, že produkce naší nejstarší české automobilky se v evropském formátu každoročně uplatňuje ve skupině cca 3600 AWD HDV, což je 1,2 % celkových ročních registrací. Ve světovém formátu potom jde o skupinu cca 33 600 AWD HDV. Při roční výrobě v Kopřivnici cca 1500 HDV jde tedy o 0,5 % trhu v Evropě a 0,05 % světového trhu. To vše ale platí pro civilní výrobu. 

Pozice české značky Tatra je jasně ukotvená v hladině pod finálními výrobci, jako jsou Mercedes-Benz, DAF Trucks, Renault Trucks, Volvo, Scania a MAN, jejichž roční produkce je o řád až dva řády vyšší. Se zhruba patnácti stovkami vyrobených vozidel (s deklarovaným výhledem téměř dvojnásobně vyšším) je Tatra nad malosériovými výrobci, jako je Ginaf nebo Terberg, a vysoko nad úpraváři typu Estepe, Toni Maurer či Paul Nutzfahrzeuge. Díky roční produkci má Tatra v EU status malého výrobce vozidel (do 5000 vyrobených vozidel ročně). Navíc konstrukčně je zcela jiná než zbytek světové výroby HDV.

Diverzifikace výroby

Nehledě na fakt, že Tatra v posledních více než dvaceti letech dlouhodobě zaznamenává skladbu výroby v poměru zhruba 50/50, co se týká vojenských a civilních produktů (některé roky je to 55 %, či dokonce 60 % ve prospěch vojenské výroby), je zapotřebí brát v potaz výrazný trend růstu vojenské produkce v posledních dvou třech letech (s výhledem kladného růstu do dalších deseti let). Rovněž čísla výroby za rok 2024 vykazují, dle představitelů společnosti Tatra Trucks, vyšší zájem ozbrojených a silových složek.

Vzduchem přímo chlazené motory T3 stále nalézají své zákazníky

Tady je možné vidět jednu z příčin dobré výrobní kondice Tatry. Dlouhodobá diverzifikace výroby je z tohoto hlediska výhodou. Druhým – podle mého mínění rozhodujícím – faktem je majetková příslušnost k silným skupinám CSG a Promet. Speciálně ve spojení s prvně jmenovanou může Tatra čerpat nezbytnou synergii ve všech úrovních. Dnes opravdu prosperují ti velcí a silní a k nim česká Tatra patří. 

Podvozek tatrovácké koncepce vozidla s pneumatickým odpružením všech náprav – to je moderní Tatra

Na druhou stranu je také potřeba vnímat to, že i ostatní finální výrobci HDV v Evropě a po celém světě zaznamenali vyšší zájem o militarizované či rovnou vojenské verze svých produktů a dávají to velmi silně najevo svou zvýšenou obchodní aktivitou v tomto směru (Mercedes, Scania, Volvo, Iveco). Tatra, co se týká produkce v posledních letech, roste, držme jí palce, ať tak činí i nadále.

Přečtěte si také

Back to top button