Silniční doprava

Zakázek je hodně, ale kamiony stojí

Zakázek je hodně, ale kamiony stojí. Pro společnost ČSAD Uherské Hradiště byl rok 2022 z hlediska objemu zakázek výborný, v současné době není problém zajistit nové klienty. Zájem o dopravní služby je obrovský.

Problém, se kterým se firma musela vypořádat, bylo dostat do smluvních cen navýšení pohonných hmot. Firma navíc naráží na nedostatek řidičů, což je aktuální téměř na celém světě. U současných zákazníků ČSAD Uherské Hradiště pokrývá 60 až 70 % jejich požadavků. Na parkovišti společnosti stojí zhruba 20 kamionů, se kterými nemá kdo jezdit. Nové zákazníky firma proto ani nevyhledává, není totiž schopna uspokojit veškeré potřeby stávajících klientů. Přitom poptávek je velké množství.

Zakázek je hodně, ale kamiony stojí

„Podle průzkumu IRU bude na evropském trhu do roku 2026 o jednu čtvrtinu řidičů kamionů méně.  Je to dáno tím, že toto povolání přestává být pro mladé lidi atraktivní. Starší řidiči postupně odcházejí do důchodu. Dříve nové řidiče z velké části produkovala armáda, ta doba už je také pryč,“ konstatuje Vlastislav Čech, obchodní ředitel společnosti ČSAD Uherské Hradiště. Podle jeho slov řidiče odrazuje to, že musí dělat i o víkendech, dále různé represe. „Řidiči jsou na cestách často kontrolováni nejenom v ČR, ale také v Německu a dalších státech. Hlídka například přijede na parkoviště a kamion po kamionu kontroluje technický stav vozidla, osobní doklady, povolení atd. Než tedy řidič dojede do Francie, je i několikrát zastavený a často se to neobejde bez pokuty, což řidiče demotivuje,“ popisuje situaci Vlastislav Čech. 

ČESMAD Bohemia: recept na získání řidičů 

S podobnými problémy, se kterými se dopravci potýkají v Česku, bojuje celá západní Evropa, ale i Severní Amerika. Jaký je recept na získání více řidičů do firmy? „Recept je mozaikou, která je složena z několika částí. Musí dojít k ještě většímu zlepšení mzdového ohodnocení řidičů, ale současně také ke zlepšení zacházení s řidiči například u zákazníků dopravců. Bohužel, skladník je leckde více než řidič, který přijede do firmy, a dává to řidiči pocítit. Nechci to paušalizovat, ale o těchto problémech víme. Stejně tak víme o tom, že řidič si u zákazníka leckde nemůže dojít ani na toaletu,“ uvádí konkrétní příklady Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahůsdružení ČESMAD Bohemia

Problémy na odpočívkách

Dodává, že kritika musí zaznívat i vůči veřejné správě, protože problémy jsou také na odpočívkách. Je nedostatek parkovacích míst pro kamiony, navíc mnohé odpočívky nejsou vybaveny sociálním zařízením. „Když se na to podíváme celkově, nemůžeme se divit, že tato profese ztrácí na atraktivitě. Přitom celkové výdělky řidičů nejsou špatné,“ říká Jan Medveď. Doplňuje: „Kdejaký zákonodárce má představu, že vylepší silniční dopravu tím, že zavede nějakou další povinnost pro řidiče a že zvýší jejich tresty. Leckdy jde o pravidla, která nemají žádný vliv na bezpečnost provozu. Osobně jsem pro zjednodušení přístupu k tomuto povolání, což znamená zracionalizovat výchovu řidičů a dále zaměřit se na jejich sociální podmínky na cestách.“ 

Jan Medveď dále konstatuje, že by pomohlo, kdyby stát více investoval do vzdělávání řidičů tak, aby si řidičský průkaz skupiny C mohli udělat již studenti na středních školách. Ředitelé škol to mohou dát do osnov, problémem jsou ale finance na to. Jan Medveď doplňuje, že potencionálním zdrojem řidičů jsou třetí státy, ale zaměstnavatelé narážejí na nepochopitelnou neochotu českého státu třetizemce do ČR za prací pouštět.

Řidiči si dnes včetně diet vydělávají kolem padesáti až šedesáti tisíc čistého

Firmy se snaží toto povolání maximálně zatraktivnit, což se projevuje v růstu platů a odměn, leckde také ve velmi vysokých jednorázových náborových příspěvcích. „Situace se v jednotlivých firmách liší, ale řidiči si dnes včetně diet vydělávají kolem padesáti až šedesáti tisíc čistého. Je to málo nebo moc? Budou spokojenější, když budou mít sto tisíc měsíčně? Myslím si, že ani to by nebyla výrazná motivace. Pro některé možná ano, ale obecně platí, že mladí lidé nechtějí dělat o víkendech, chtějí čas trávit s rodinou a přáteli,“ říká Vlastislav Čech. 

Zdražení nafty znamenalo pro ČSAD Uherské Hradiště mínus 12 milionů

Situaci s řidiči ovlivnila také válka na Ukrajině, chybí velké množství řidičů z Ukrajiny. Problémů však dopravci řeší více. Navíc se například zdražila nafta. Ceny se rapidně zvýšily během tří měsíců. „Než se zákazníky v rámci smluvních přeprav vyjednáte nějakou kompenzaci, není to ze dne na den. Trvá to týdny až měsíce, ale dopravce musí naftu platit stále, i když její cenové navýšení nemá dorovnáno zákazníkem. Jen pro nás tento stav znamenal mínus 12 milionů korun,“ uvádí Vlastislav Čech. Dodává, že teď je již situace stabilizovaná. 

„Zájem o přepravní služby je velký. V cenách již máme zahrnuty aktuální ceny PHM. Zakázek je hodně a ceny, které máme, zákazníci akceptují. Kdybychom dnes nabrali 30 řidičů, okamžitě pro ně máme práci,“ dodává Vlastislav Čech. 

Plán společnosti ČSAD Uherské Hradiště pro rok 2023 je jasný: udržet stávající počet řidičů a v ideálním případě ho navýšit. „Udržet si řidiče je zejména otázka peněz. Budeme tedy čelit velkému tlaku na zvýšení mezd. Menší dopravní společnosti dnes řidiče přeplácejí a sázejí na optimální skladbu práce, a že jim to trh zaplatí. S. malým počtem vozidel se to nějak zvládnout dá. S velkým počtem vozidel už optimální skladbu práce nejste schopni zajistit, takže si nemůžeme výraznější zvýšení mezd dovolit. Uvidíme, jak se bude vyvíjet situace na Ukrajině, kde máme několik řidičů. Doufáme, že se nám brzy vrátí, abychom mohli zase rozjet odstavená vozidla a také uvažovat o dalším rozvoji,“ je si vědom Vlastislav Čech.

Výrazně se snížila kvalita řidičů

Doplňuje, že se v posledních letech navíc výrazně snížila kvalita řidičů. „Stará garda řidičů, která postupně odchází do důchodu, byla zvyklá řadu věcí vyřešit. Zkušení řidiči si umí v mnoha věcech poradit, opravit drobné závady, třeba vyřešit defekty nebo dojet do nejbližšího servisu a domluvit si opravu. Když kamion přestal jet, byli schopni identifikovat závadu a říct, jestli ji zvládnou opravit nebo jestli potřebují servis. Noví řidiči mnohdy jen kamion odstaví a volají na dispečink, ať firma vše zajistí. My proto máme ve firmě vyčleněny zaměstnance, kteří s řidiči v terénu komunikují a řeší jejich případné obtíže,“ popisuje aktuální situaci Vlastislav Čech. Stoupá náročnost administrativy. Nejen kvůli nutnosti řešit více komunikaci s řidiči na cestách, ale také kvůli rostoucím požadavkům zákazníků na reporty. 

Vlastislav Čech říká, že nové řidiče nejsou schopny na trh dodat ani personální agentury. „Agentury umí přetahovat řidiče z jiných firem, což ale není cesta, to vede jen k tlaku na neustálý růst mezd. Ideální by bylo, kdyby se agentury zaměřily na řešení rekvalifikací – třeba v případech, kdy se uzavře důl nabídnout lidem možnost udělat si řidičák a jezdit. Agentury také umí lépe zacílit na zahraniční řidiče, ale třeba Ukrajince jsme si vyhledávali sami,“ uvádí Vlastislav Čech. 

Opačný německý přístup: vysoká mzda a srážky z ní

V ČR je zvykem řidiče hodnotit za dobře odvedenou práci. Mzda jim tedy v daném měsíci roste na základě kvalitně odvedené práce. „Němci to mají naopak. Řidičům dávají maximální částku, ale z ní strhávají měsíčně peníze za jednotlivá porušení. Mnoho řidičů tedy odchází do Německa s vidinou, že si hodně vydělají, ale už nevědí, že v systému penalizací dostávají méně peněz například za pozdní nakládky a vykládky atd. Nejde o malé částky,“ nezastírá Vlastislav Čech. 

Dodává: „Už jsme také o tomto způsobu ohodnocení uvažovali, ale celá naše firma je nastavena na odměňování za odvedenou práci. S obratem na jiný systém, tedy dát řidičům maximum peněz a pak jim je strhávat za porušení, to by znamenalo neustálou kontrolní činnost, aby se vědělo, co se komu má strhnout. Znamenalo by to tedy každodenní nárůst práce pro dispečery.“

Zdroj
Tisková zpráva

Přečtěte si také

Back to top button