Železniční doprava

InnoTrans 2024 ukázal budoucnost železniční dopravy

InnoTrans 2024 ukázal budoucnost železniční dopravy. Největší evropský železniční veletrh navštívilo v Berlíně přibližně 170 000 návštěvníků ze 133 zemí. Své nejnovější produkty a služby zde představilo 2940 vystavovatelů z 59 zemí.

Veletrh InnoTrans 2024 přivítal přibližně 600 nových vystavovatelů a na jejich seznam přibyly nové země jako Maroko, Malajsie, Indonésie a Jihoafrická republika. Na 3500 metrech kolejí vystavovatelé představili 133 exponátů – lokomotiv a vagonů.

Přečtěte si také

Hlavními tématy letošního veletrhu byly udržitelnost, elektrifikace, digitalizace a umělá inteligence.

Světové inovace

InnoTrans 2024 představil 220 světových inovací v pěti segmentech: železniční technologie, železniční infrastruktura, veřejná doprava, interiéry a výstavba tunelů. Mezi nejvýznamnější novinky patřily lokomotivy poháněné bateriemi a palivovými články, algoritmy jízdních řádů založené na umělé inteligenci, komunikace mezi vozidly a pozemními vozidly s podporou MCX (Mission Critical Services), inovativní řešení pro bezbariérový přístup do vlaků a okna odolná proti graffiti. Návštěvníci měli k dispozici komplexního průvodce světovými inovacemi World Innovation Tours, který je provedl po stáncích vystavovatelů.

AI vládne

Vzhledem k rostoucímu významu umělé inteligence v dopravním průmyslu byla poprvé představena nová výstavní sekce AI Mobility Lab, v níž 42 vystavovatelů ze 17 zemí představilo svá nejnovější řešení v oblasti umělé inteligence, robotiky, ochrany dat a kybernetické bezpečnosti. Návštěvníci měli možnost zhlédnout praktické ukázky aplikací umělé inteligence, jako je prediktivní údržba železniční infrastruktury, automatizované systémy řízení vlaků nebo inteligentní platformy pro řízení dopravy.

Udržitelná doprava

Digitalizace a udržitelnost byly přítomny ve všech segmentech veletrhu. Mnoho společností představilo inovativní řešení pro snížení emisí a zvýšení energetické účinnosti, včetně bateriových a vodíkových pohonných systémů. Někteří výrobci vlaků a lokomotiv předvedli nové modely hybridních pohonů, které kombinují elektrický pohon s bateriemi nebo palivovými články. Tyto technologie umožňují bezemisní provoz na neelektrifikovaných tratích, což je klíčové pro dosažení cílů klimatické neutrality.

V oblasti udržitelnosti byl kladen důraz na oběhové hospodářství a možnosti recyklace materiálů používaných v železniční dopravě. Některé společnosti představily inovativní materiály, jako jsou kompozity a lehké kovy, které snižují hmotnost vozidel a tím i spotřebu energie. Diskutovalo se také o využití obnovitelných zdrojů energie v železničních stanicích a infrastruktuře.

Kolejová vozidla

V oblasti hnacích kolejových vozidel pro nákladní dopravu zaujala posunovací lokomotiva Modula od výrobce Vossloh Rolling Stock, a to ve verzi BFC, kombinující bateriový pohon s vodíkovými palivovými články. Ta rozšířila nabídku lokomotiv s bateriovým a dieselovým pohonem (BDD, z nichž 50 si objednala společnost DB Cargo s opcí na dalších 200) a lokomotiv s bateriovým a elektrickým pohonem (BBE, z nichž 45 si objednala leasingová společnost Railpool s opcí na dalších 152, a 50 jich kupuje také leasingová společnost Northrail).

Společnost Siemens Mobility opět přivezla svůj duální Vectron, který v barvách DB Cargo vyrazí v počtu 150 kusů, přičemž dalších 250 kusů je na opci. Tato lokomotiva byla přítomna v bílé barvě s červeným pruhem DB, určená pro osobní dopravu, kde se má objevit 21 kusů.

Stadler představil šestinápravovou lokomotivu Class 99, kterou si prostřednictvím leasingové společnosti Beacon Rail pořizuje britský nákladní dopravce GB Railfreight v počtu 30 kusů. Tato lokomotiva je rovněž napájena pantografem a je vybavena plně dieselovým motorem a očekává se, že dosáhne až 58% úspory emisí ve srovnání s dnešními konvenčními dieselovými lokomotivami britských železnic.

Česká stopa

Tuzemský výrobce CZ LOKO představil svou novou vlajkovou loď, vysokokabinovou dvouzdrojovou lokomotivu DualShunter 2000. Ta je napájena střídavým proudem z pantografu na střeše, má ale také plnohodnotný dieselový motor.

Alstom přišel s čistě elektrickou lokomotivou Traxx DC3 electric ve vícesystémovém provedení, určenou pro celý koridor zemí západ–východ, který bude brzy schválen. Španělská společnost Talgo, která je známá spíše vysokorychlostními jednotkami, v Berlíně představila lokomotivu Travca pro osobní dopravu.

Polský výrobce Newag, sídlící nedaleko slovenských hranic, představil svou vícesystémovou lokomotivu Griffin pro rychlost 200 km/h, určenou pro polského osobního dopravce PKP Intercity. Kromě Polska se plánuje schválení verze AC pro provoz na Slovensku, v České republice, Maďarsku, Rakousku a Německu, stejně jako dříve u šestinápravové lokomotivy Dragon.

Poptávka po nových lokomotivách je v Evropě vysoká, objednávky jsou již nyní zadávány na rok 2028. Tyto exponáty ukazují, že jednoznačně převládá trend dvou- a vícedílných lokomotiv, a zatímco nové diesely se již prakticky nevyrábějí, všichni sázejí na hybridní a kombinované pohony.

Vozy

V oblasti nákladních železničních vozů byla hodně vidět slovenská Tatravagónka. Představila zde vůz Grainbox, na kterém lze odpojit obilní nástavbu, naskládat ji na sebe a vůz využít k dalším intermodálním účelům. V rámci intermodální přepravy představila vůz Light Eighty, který dosahuje rychlosti až 160 km/h, čímž chce konkurovat silniční dopravě na rychlých tratích. Pro přepravu nových elektrických vozidel Tatravagónka představila vozy Laaers a Laados, které budou přepravovat elektromobily nebo dodávky.

TransANT ukázal vůz pro přepravu kovového šrotu, který vyrábí ukrajinský DAS Dniprovagonmaš. Český NYMWAG zase vystavil košový vůz pro silniční návěsy a cisternový vůz, Greenbrier vůz pro přepravu sypkých materiálů, obilí a samozřejmě modulární intermodální vůz.

V této oblasti je patrný trend oddělování nástavby od plošinového vozu, což zvyšuje modularitu, rychlost překládky a užitné vlastnosti železničního vozu. Vozy pro nejtěžší a nejběžnější komodity, jako jsou obiloviny nebo kapaliny, si však stále udržují své místo v portfoliu výrobců, protože jejich objemová výhoda hraje v ucelených vlacích významnou roli.

Přeprava cestujících

Siemens Mobility představil netrakční jednotku Vectrain v barvách Českých drah. Skládá se z lokomotivy Vectron s rychlostí 230 km/h, vozů Vectouro a řídicího vozu, který umožňuje snadné obraty v koncových stanicích. Z České republiky bude brzy po světě jezdit dvacet těchto devítivozových souprav. Pro Egypt společnost Siemens připravila vysokorychlostní Velaro.

CRRC přivezla novou jednotku CINOVA, Hitachi Rail modernizovanou verzi vysokorychlostního vlaku Frecciarossa 1000, švýcarský Stadler dvoupodlažní jednotku KISS pro rakouské ÖBB anebo bateriovou jednotku FLIRT. Alstom představil dvoupodlažní jednotku Coradia Stream HC pro dopravce LNVG. Nechybělo ani Mireo.

Stadler se postaral také o největší novinku v tomto segmentu, když přivezl jednočlánkovou jednotku RS Zero, která je nástupcem jednotek RS1. Na stůl se tak dostává nabídka i pro malé regionální a málo využívané linky. Dnes je však nabízena bez vznětového motoru a k dispozici je pouze bateriový nebo vodíkový pohon. Koncern Škoda představil novou tramvaj Škoda ForCity Smart 41T pro Bonn, kam dodá celkem 28 kusů. Design tramvaje byl oceněn prestižní mezinárodní cenou Red Dot Award 2024.

Skupina Oltis Group v Berlíně propagovala informační systémy pro správce železniční infrastruktury, provozovatele dopravy a logistiky, telematické aplikace pro plánování, řízení a vyhodnocování dopravy, pokročilé technologie pro sledování zásilek, vozidel atd. a úspěšně realizovala implementace v souladu s TSI TAF/TAP a různá softwarová řešení pro dopravu, spedici, skladování a intermodální dopravu.

Příští veletrh InnoTrans se bude konat na výstavišti Messe Berlin za dva roky, a to od 22. do 25. září 2026.

Zdroj
VB

Přečtěte si také

Back to top button