FUSO CANTER a Plastoblok: Netradiční spojení
Fuso Canter je typický zástupce zásobovacích sedmiapůltunek do měst. S mrazírenskou nástavbou Plastoblok, postavenou společností Auto-Tech, navíc ještě dvouteplotní a dvouspojkovou automatickou převodovkou je to málo vídaná kombinace. Ale vůbec ne špatná.
S Canterem se na našich stránkách setkáváte pravidelně. Je to takový nenápadný dříč, který si na nic nehraje. Design přístrojové desky ani použité materiály sice do 21. století úplně nepatří, spíš tak na začátek devadesátých let. Na druhé straně je to pracovní nástroj pro městské zásobování, kde se na nějaké kudrlinky nehraje. Vše je zde podřízené funkčnosti a jednoduchosti. Čistě po praktické stránce nelze kabině nic zásadního vytknout. Nové pro mě zde ale byly dvě věci. Za prvé barevný displej parkovací kamery z originálního příslušenství Mitsubishi, který promítá kvalitní obraz z parkovací kamery umístěné na nástavbě, navíc i se zvukem. Druhou novotou byl volič místo řadicí páky.
Rychlá práce
Testované Fuso Canter totiž bylo vybavené šestistupňovou automatizovanou dvouspojkovou převodovkou Duonic 2.0. Její princip je úplně stejný jako o osobních vozidel, kde ji ve velkém pod označením DSG používá koncern Volkswagen. Základem je přímo řazená převodovka s čelním ozubením, u níž změnu převodů zajišťuje místo lanovodů od řadicí páky mechatronická jednotka. A dělá to tak, že má současně zařazené dvě rychlosti. Výkon z motoru na kola ale „teče“ jen přes jedno soukolí, a to podle toho, jaká ze dvou spojek je sepnutá. Když se mění rychlost, jedna spojka se rozepne a druhá sepne. Díky tomu je řazení rychlé a nedochází k přerušení tahu.
Na dvojku
Převodovka řadí opravdu bleskově a zcela hladce, hlavně směrem nahoru. Než se rozkoukáte, jedete na šestku. Jenže se v automatickém režimu rozjíždí na dvojku, což v případě testovaného vozu s poměrně těžkou 1,5t nástavbou není úplně ideální. Rozjezdy jsou dost vlažné, což zaskočí hlavně ve chvíli, kdy potřebujete rychle vyrazit z křižovatky. Člověk přišpendlí pedál k podlaze a ono se nic neděje. Dá se to vyřešit rozjezdem v manuálním režimu, kdy si ručně zařadíte jedničku. Jenže kdo by na to pořád myslel.
Nezvyk
Chvíli jsem si také zvykal na netradičně řešenou kulisu. V řadě pod sebou jsou totiž jenom režimy P, N a R, dopředný mód D se aktivuje posunutím voliče doleva. V této poloze můžete řadit ručně nahoru i dolů, ale po nějaké době se systém vrátí do automatického módu. Pro čistě manuální musíte ťuknout ještě doleva (volič se vrátí zpět) do pozice A/M. V takovém případě nepřeřadí, ani když motor vytočíte na maximum. S logikou volení režimů jsem se trochu pral, někdy se mi totiž stalo, že jsem místo dopředu (D) zařadil zpátečku (R), protože u běžné kulisy je poslední polohou právě D.
Pohodová jízda
Jinak se mi automat opravdu hodně zamlouval. Kvůli úspoře paliva se sice snaží co nejdřív zařadit šestku, motor, v tomto případě 129kW verze třílitru, ale již od 1200 ot./min velmi solidně táhne (maximum 430 Nm je v 1600 ot./min), takže zbytečně nepodřazuje. Nemá klasický kickdown, pokyn k podřazení je ale rychlejší sešlápnutí plynu. To nefunguje v režimu Eco, kdy Duonic pod plným plynem řadí v nižších otáčkách. Pochvalu zaslouží za vcelku jemné manévrování, couvání ani popojíždění není provázeno škubáním. Prostě celkově je jízda s ním velmi příjemná.
Italská skříň
Testovaný Canter byl osazený mrazírenskou skříní od italského výrobce Plastoblok z Parmy, jehož historie sahá až do roku 1962. „Tento výrobce nás zaujal vysokou kvalitou za rozumnou cenu, designem, celkovým zpracováním, širokou škálou výrobků a také tím, že dokáže vyjít vstříc klientským požadavkům,“ vysvětluje Andrea Zronková z firmy Auto-Tech. Skříň je slepena ze sendvičových XPS panelů s laminátovou horní vrstvou a namontována na ocelovém, žárově zinkovaném rámu. Ten si Auto-Tech vyrábí sám ve své továrně ve Vinoři. Přední stěna nástavby s výztuhou pro agregát je tlustá 64 mm stejně jako boční stěny i dveře. Strop má tloušťku 104. V zadním ocelovém rámu jsou usazené dvoje křídlové dveře. V místech, kde se zvenku jejich zámky při aretaci dotýkají bočních panelů jsou ochranné nerezové pláty. Přístup z boku pak zajišťují 900 mm široké jednokřídlové dveře. Oba vstupy jsou osazené žaluziemi Portaflex zabraňující úniku chladu při otevření dveří.
Dvouteplotní skříň
Tato izotermická skříň je postavená jako dvouteplotní, což je u tak „malého“ zásobovacího auta dost neobvyklé. Vnitřní prostor lze rozdělit posuvnou pneumaticky ovládanou příčkou, se kterou se velmi snadno manipuluje. Stačí jednoduše odjistit aretaci pod stropem, a pak už jenom lehce příčkou uchycenou ve dvou podélných ližinách posouvat prakticky po celé délce nástavby. Samotná příčka má navíc ještě podélně posuvné dveře. Na vnitřních bočních stěnách nechybějí úchytné lišty pro rozpěrnou tyč, která je součástí příslušenství. Vnitřní prostor perfektně osvětlují LEDková světla, vypínač se nachází v kabině. Výrobce ale nabízí i montáž pohybového čidla. Celá nástavba vypadá velmi robustně, vyzdvihnout musíme i perfektní dílenské zpracování a velký důraz na detaily. A to jak ze strany samotného výrobce Plastoblok, tak i firmy Auto-Tech z Vinoře.
Chlad od Carrieru
Teplotu až -20°C zajišťuje uvnitř mrazírenský agregát Carrier Supra 750 MT s vlastním dieselovým pohonem (doplněný elektropohonem) a dvěma výparníky. Ovládací panel k jednotce se nachází v kabině spolu se záznamníkem teploty DATACOLD 300 s mikrotiskárnou. Součástí výbavy je dokonce i dálkové ovládání jednotky.
Vozidlo | Fuso Canter 7C18 Duonic 2.0 |
Motor: | Ř4/vznětový ISB4.5E6210 |
Zdvihový objem: | 2998 cm3 |
Max. výkon: | 129 kW (175 k)/3500 min-1 |
Max. točivý moment: | 430 Nm/1600 min-1 |
Převodovka: | A6 |
Stálý převod nápr.: | 4,875 |
Nástavba: | mrazírenská skříňová nástavba PLASTOBLOK |
Celková hmotnost: | 7490 kg |
Rozvor: | 3850 mm |
Palivová nádrž: | 100 l |
Nádrž na AdBlue: | 12 l |