Motorismus

Elektřina proniká do fleetů

Dřív, než si do firmy pořídíte jakékoliv elektrifikované auto je třeba přemýšlet nad způsobem dobíjení a úpravou car policy. Jinak se z dobrého úmyslu stane pro fleet managera noční můra. To alespoň radí David Nurkovič ze společnosti Eurowag, která má se správou EV aut velké zkušenosti a nabízí i tzv. eFleet Management.

Asi jen málokdo si Eurowag spojí s fleet managementem osobních vozů, mnohem více je totiž spjata s nákladní dopravou. Jenže v roce 2017 si firma W.A.G. payment solutions, více známá pod obchodní značkou Eurowag, přidala do své skupiny českou jedničku na trhu s telematikou, společnost Princip. Její know-how nyní rozvíjí i na poli elektrifikace dopravy a jelikož do firemních fleetů začínají pronikat plug-in hybridy (PHEV) i čisté elektromobily (BEV), připravila službu eFleet Management.

Musíte mít jasno, kde se bude nabíjet

Ideální samozřejmě je, pokud už ve firmě využíváte telematiku od Eurowagu. V takovém případě je totiž mnohem snazší zanalyzovat, jakým způsobem využíváte svou flotilu a kam se hodí nasadit EV vozidla. „Pokud už se rozhodnete do firmy pořídit elektrifikované vozidlo, musíte si v prvé řadě určit tzv. primární dobíjecí místo,“ vysvětluje David Nurkovič ze společnosti Eurowag, která dnes spravuje cca 400 PHEV, resp. BEV. Základem je dobíjení ve firmě. Dnešní moderní business centra už jsou často stavěna s dobíjecími stanicemi, nebo jsou na ně alespoň připravena. Je dobré si dopředu zjistit, zda už máte dobíječky v garážích či na parkovišti u firmy, nebo zda je možné je vůbec dodatečně instalovat. V garážích obvykle stačí jen tzv. pomalé AC nabíječky. Není nic horšího než spoléhat výhradně na veřejná dobíjecí místa. Obecně se ukazuje, že jen 15 % dobíjení by mohlo probíhat na veřejných stanicích, a to jen při služebních cestách. Druhou možností je domácí nabíjení. Jenže zde už vyvstává problém ohledně vyúčtování nákladů za elektřinu.

Veřejné dobíjení obecně tvoří jen 15 %. Většinou se firemní vozy dobíjejí doma nebo v práci (FOTO: autor)

Telematika pomůže nejen s fakturací

Fleet manager proto musí mít v ruce co nejjednodušší nástroj pro fakturování tzv. mixfleetu, tedy vozového parku, kde jsou společně konvenční i elektrická auta. Jde o to, aby elektrifikovaná vozidla nijak nekomplikovala jeho práci. „U elektrifikovaných vozidel je pro zjištění nákladů na provoz základ zjištění stavu baterie před a po nabití, z čehož lze určit, kolik energie se použilo na nabití. Z nastavené ceny se následně vypočte náhrada pro zaměstnance,“ vysvětluje David Nurkovič. Ve firmě také doporučuje mít chytré nabíječky, které umí tyto informace zjistit a odesílat je do fleet management systému firmy. Pokud do nich nechcete investovat, i s tím si eFleet Management poradí. Telematika také dokáže zjistit údaje o reálné spotřebě vozidla a nově i nabíjecí výkon, z něhož lze přesněji určit, kolik elektřiny se spotřebovalo při nabíjení. Dokáže ale sledovat i jízdní styl řidiče.

David Nurkovič (FOTO: autor)

Upravte car policy

Pokud do firmy chcete pořídit elektrifikovaná vozidla, měli byste také upravit pravidla pro využívání firemních vozidel, tzv. car policy. Důležitá jsou především pravidla pro dobíjení. Používání veřejných rychlodobíječek je sice komfortní a rychlé, ale také poměrně drahé. A pokud nenastavíte povinnost pravidelného dobíjení PHEV, můžete, jak se říká, splakat nad výdělkem. „Dnešní PHEV vozy ujedou na jedno nabití v reálu kolem 30 až 40 km. Pokud je pravidelně nabíjíte doma nebo ve firmě, jezdí buď jenom na elektřinu, nebo mají spotřebu kolem tří litrů benzinu. Pokud ale nenabíjíte, chová se takové vozidlo prakticky jako klasické a ve výsledku má kvůli větší hmotnosti vyšší spotřebu než konvenční,“ upozorňuje David Nurkovič z Eurowagu. Služba eFleet Management dokáže monitorovat nabíjení. PHEV vozy jsou určené pro nabíjení ve firmách nebo doma, protože nemají rychlé nabíjení, takže jejich dobití trvá v průměru kolem čtyř až pěti hodin.

Neomezujte se na jeden čip

David Nurkovič také upozorňuje, že není dobré mít smlouvu jenom s jedním provozovatelem dobíjecí infrastruktury. „Pokud jste odkázáni na jeden čip, můžete mít problém s dobíjením. Navíc v tuzemsku už si některé firmy, například PRE a E.ON, navzájem přeposílají faktury.“  Jedná se ve své podstatě o tzv. roaming známý ze světa mobilních telefonů. Dá se navíc očekávat, že  svůj názor na uzavřenost změní i dominantní ČEZ. Eurowag má ale v zásobě ještě dalšího pomocníka, a to navigaci Sygic (více ve vloženém článku).

Za dobíjení lze platit i pomocí navigace Sygic (FOTO: autor)

Efektivně sdílejte firemní vozy, je to moderní

Eurowag zakomponoval elektrická vozidla i do vlastní aplikace pro firemní car sharing, která významně usnadňuje práci fleet manažerovi. Díky systému totiž zná stav nabití baterie i jejich polohu a dokáže tak velmi operativně přiřazovat vozy zaměstnancům. 

Přečtěte si také

Back to top button