Silniční doprava

Tatra i v komunálních službách

Tatra i v komunálních službách. Se svým unikátním podvozkem a nápravami patří Tatra mezi špičku v off-roadovém nasazení. Velký potenciál má ovšem i v komunálních službách, a to díky produktové řadě Utilities. V komunálních službách slouží v konfiguracích pohonu 4×4, 6×6 a 8×8.

Tatra s nástavbami na míru splní ty nejnáročnější požadavky nejen v obtížném členitém terénu, ale i v rámci zimní údržby silnic. Plněpohonná vozidla Tatra jsou suverénní především v náročných klimatických i terénních podmínkách a v kopcovité krajině. Díky odpojitelnému přednímu pohonu klesají provozní náklady v méně náročných provozních podmínkách. 

Tatra i v komunálních službách

V oblasti komunálních služeb se nejčastěji využívají Tatry Phoenix v konfiguracích 6×6 a 4×4, které jsou zdatnými pomocníky při zimní údržbě silnic, ve spojení se sypačem s radlicí, jakož i 4×4 ve spojení s třístranným sklápěčem, nosičem kontejnerů či s popelářskou nástavbou.

4×4 sypač s radlicí

Tatra Phoenix Euro 6 může být vybavena nejrůznějšími konstrukčními skupinami a prvky, které jsou přizpůsobeny potřebám jednotlivých uživatelů. Vedle běžnějších konfigurací 4×4, 6×6, 8×8 existují i méně obvyklé jako 8×6, 10×10 nebo 10×8. 

4×4 s třístranným sklápěčem

K pohonu slouží moderní motory Paccar MX-11 a MX-13, které splňují nejnovější emisní normy, a kromě standardní manuálně ovládané převodovky jsou k dispozici také automatizované a plně automatické převodovky různých výrobců. Vozidla řady Phoenix mohou být různě individualizována dle požadavků zákazníka. To je jednou z devíz společnosti Tatra Trucks – vedle sériové výroby je důležitou součástí produkce i schopnost vyhovět speciálním požadavkům provozovatelů. 

6×6 s fekální nástavbou

Konec manuálů

„Ve společnosti Tatra Trucks nastane v souvislosti s novými evropskými předpisy General Safety Regulation v roce 2024 velká změna. Mimo jiné už po 1. červenci 2024 nebudou v nabídce manuálně ovládané převodovky pro vozidla Tatra Phoenix Euro 6. Auta budeme vybavovat výhradně automatizovanými a automatickými převodovkami,“ vysvětluje Daniel Otáhal, obchodní ředitel firmy. Zároveň dodal, že poslední možností, jak získat Tatru Phoenix s manuální převodovkou, je objednat si ji do konce roku 2023. Tatra Trucks ovšem doplňuje, že jejich automatizované a automatické převodovky jsou v mnoha případech pro jízdu v těžkých terénech vhodnější, jsou efektivnější, zvyšují komfort obsluhy a snižují emise auta.

Tatra na vodík

Koncem října se v Ostravě konala konference H2 Fórum 2023. V jejím rámci automobilka Tatra Trucks ve světové premiéře společně s partnery představila vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články (FCEV – fuel cell electric vehicle).

Tatra Trucks pracuje na několika vývojových projektech týkajících se moderních pohonných systémů pro nákladní vozidla. Jedním z nich je také představený prototyp Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články.

Vodíková Tatra Force e-Drive

„Kombinací tradičního prověřeného tatrováckého podvozku a vodíkového pohonu na nové platformě Force vzniká unikátní bezemisní řešení, poskytující široké možnosti konfigurací a využití. Tento prototyp je první vlaštovkou blízké budoucnosti. Tatra tak svým zákazníkům nabídne účinný nástroj k naplnění jejich vlastních cílů ESG a přispěje ke zrodu a rozvoji vodíkové ekonomiky,“ řekl při premiéře vozu Radim Matera z vedení Promet Group, který je zodpovědný za inovační projekty.

V prototypu je použit trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety s trvalým výkonem 480 kW a s maximálním výkonem 580 kW, který disponuje točivým momentem 2300 Nm. Každý ze dvou palivových článků má maximální výkon 100 kW, přičemž trakční baterie s celkovou kapacitou 171 kWh využívají technologii Li-NMC (oxid lithia, niklu, manganu a kobaltu) a disponují možností nabíjení z externího zdroje (plug-in). Vůz je také vybaven pětistupňovou hlavní převodovkou Tatra s elektronickým systémem řazení.

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button