Daimler Truck opět jedničkou
Daimler Truck opět jedničkou. Značka Mercedes-Benz obhájila po dvaadvacáté v řadě celkové prvenství v prodeji nákladních automobilů nad 6,5 tuny celkové hmotnosti v České republice. Přesvědčivé první pozice ve své kategorii dosáhla i značka Fuso.
V roce 2023 bylo podle údajů z registru vozidel z 2.1.2024 v ČR nově registrováno celkem 9.946 nákladních automobilů nad 6,5t celkové hmotnosti, tedy o přibližně 1.400 vozidel více, než v roce 2022. Z toho bylo 2.044 nákladních vozidel značky Mercedes-Benz, což znamená podíl na trhu 20,6 %. Daimler Truck ČR tím dosáhl opět prvního místa mezi dovozci a výrobci nákladních vozů v počtu registrovaných vozidel.
V České republice bylo registrováno 1076 kusů tahačů návěsů značky Mercedes-Benz, což znamená tržní podíl 18,2 %. V podvozcích pro různé druhy speciálních nástaveb značka registrovala 802 ks vozidel, což znamená tržní podíl 26,6% a taktéž tradiční první pozici v této kategorii s velkým odstupem od dalších výrobců.
Prodej malých nákladních vozů Fuso Canter byl letos rekordní v historii prodeje této značky, která též patří do portfolia koncernu Daimler Truck. I díky realizovaným flotilovým obchodům je značka v kategorii lehkých nákladních vozidel o celkové hmotnosti 3,5 – 8,5t jednoznačným lídrem. Prodejem 176 ks dosáhl v kategorii srovnatelných produktů tržního podílu 67,2 %.
Rok 2023 byl především rokem aktivních příprav na elektromobilitu nákladních vozidel. Výroba akumulátorového, čistě elektricky poháněného těžkého rozvážkového vozidla Mercedes-Benz eActros začala v říjnu 2021 a navázala tak sériovou produkcí na několikaleté období vývoje a testování u vybraných zákazníků. Česká flotila předváděcích vozů Mercedes-Benz eActros, která zahrnuje nejen klasická rozvážková vozidla s chladírenskou nástavbou, tahače návěsů, nosič výměnných nástaveb pro logistické operace, ale i speciály, jako je nosič kontejnerů nebo vozidlo s nástavbou pro svoz komunálního odpadu, najezdila v roce 2023 několik desítek tisíc kilometrů v reálném provozu u zákazníků a zajistila tak mnoho cenných zkušeností s tímto novým odvětvím silniční nákladní dopravy. Ve druhé polovině roku se v ČR poprvé objevil i elektricky z baterií poháněný Fuso eCanter, který vzbudil velký ohlas u zákazníků a první objednávky nasvědčují tomu, že eCanter má šanci se stát prvním elektrickým nákladním vozidlem v řadě vozových parků v ČR – především v branžích zásilkových a komunálních služeb. Rychlejšímu šíření elektrických vozidel zatím brání nejen jejich vyšší cena, ale hlavně nedostupnost nabíjecích míst, prostorově i výkonově koncipovaných pro nákladní vozidla.
Josef Mařík, ředitel společnosti Daimler Truck ČR, k úspěchu řekl: „Dá se říci, že v roce 2023 se situace v dodávkách komponentů do výroby do určité míry zlepšila a to se promítlo v postupném zkracování dodacích termínů, i když jsme pořád ještě dost daleko od předcovidových standardů. Zlepšení ale přineslo odpovídající nárůst celého českého trhu nákladních vozů, který se po delší přestávce opět přiblížil k hodnotě 10.000 registrovaných aut. Nám se podařilo dodat přes 2000 vozidel, což mě dvojnásob těší proto, že tím byla opět potvrzena naše vedoucí pozice na trhu nákladních vozů v ČR. Velký dík patří všem zákazníkům, kteří kupují naše vozidla a využívají naše služby, i za to, že vydrželi čekat mnohdy velmi dlouhou dobu na dodání vozidel a zachovali nám svou přízeň. Pevně věřím, že se nám bude i nadále dařit být jim silným a spolehlivým partnerem“.
Jedním z hlavních argumentů pro vozidla značky Mercedes-Benz Trucks jsou jejich nízké provozní náklady a bohatá nabídka doprovodných služeb. Telematické služby pod hlavičkou FleetBoard a MB Uptime patří k těm hojně využívaným. Hardware pro systém FleetBoard je nyní sériovou výbavou nákladních vozidel Mercedes-Benz. Služby FleetBoardu využívá více než 5.000 vozidel v ČR. To, že je telematika vynikajícím nástrojem pro snižování nákladů na provoz vozidel, dokládají výsledky soutěží řidičů, které naše společnost pravidelně vyhlašuje. Řidiči v soutěžích opakovaně boří hranice ve snižování spotřeb a ukazují tak, jak nízkých provozních nákladů mohou nákladní vozidla Mercedes-Benz při svém běžném provozu dosahovat. A to se týká nejen dálkové dopravy, ale i dopravy rozvážkové či stavební. Systém FleetBoard je již přes 20 let na českém trhu a je bezesporu neúčinnějším nástrojem pro zlepšování jízdního stylu řidičů, snižování opotřebení vozidel, spotřeby paliva a současně i snížení tolik diskutovaných emisí CO2. FleetBoard slaví své úspěchy dokonce i u komunálních vozidel při svozu odpadu. Práce s řidiči v kombinaci s naším profesionálním školením řidičů jsou stále jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zmíněných skvělých výsledků lze dosáhnout.
Další naprosto unikátní službou je MB Uptime. Tato služba pracuje s informacemi o technickém stavu vozidla v reálném čase a umožňuje včasné plánování servisu a údržby tak, aby prostoje vozidla byly co nejmenší. Díky MB Uptime jsme schopni našim zákazníkům poskytnout ještě lepší péči ze strany servisů Mercedes-Benz a služby Servis24. MB Uptime v ČR využívají zákazníci již ve více než 2.200 vozidlech. Ke službám FleetBoard a MB Uptime nyní přibývá služba další, a to MB TruckLive. Tato služba bude na první 3 roky zdarma. Hlavním účelem TruckLive je zajištění pokud možno 100% konektivity všech nákladních vozidel MB. Díky tomu budeme moci našim zákazníkům poskytnout ještě více služeb, jako je například lokalizace vozidla v případě nehody a jeho vzdálená diagnostika, vzdálená aktualizace SW jednotek ve vozidle, MB Truck App Portal a mnoho dalších. Na služby FleetBoard a MB Uptime v novém kabátě FleetBoard Kosmos se mohou naši zákazníci těšit zejména u nových elektrických nákladních vozidel. Novou službou, určenou pro elektrická vozidla je i FleetBoard Charge Management. Tato služba komunikuje primárně přímo s nabíjecími stanicemi a slouží k řízení a optimalizaci jejich provozu. Je tedy více než jasné, že budoucnost patří konektivitě.
Nejrozšířenější nákladní vozidlo na evropských silnicích, Mercedes-Benz Actros, si i v ČR drží jednu z předních pozic v nejsledovanější kategorii nákladních vozidel pro dálkovou dopravu. Jeho pátá generace, plná technických novinek, přišla na trh v roce 2019 a v roce 2022 přišly na trh významné technické inovace. Nejdůležitější z nich je nová generace osvědčeného motoru Mercedes-Benz OM471, která se dodává od podzimu 2022 a přináší významné snížení spotřeby paliva až o 4% ve spojení s inovovanou dvanáctistupňovou převodovkou PowerShift. Ta díky inovacím výrazně zkrátila dobu řazení rychlostních stupňů a značnou měrou přispívá ke zvýšení hospodárnosti provozu. Výrazný rozdíl ve strategii řazení a provozu nového agregátu si zákazníci mohli vyzkoušet v září 2023 na prezentační akci Mercedes-Benz Trucks, kterou dovozce pořádal ve své nové prodejní a servisní pobočce ve Velkém Týnci u Olomouce. Ta byla slavnostně uvedena do provozu v červnu 2023 a zajišťuje značkový servis nákladních vozidel u hlavních tahů na střední Moravě.