Motorismus

Tatra FF7 4×4 New Gen – nový speciál pro Rallye Dakar 2025

Tatra FF7 4×4 New Gen – nový speciál pro Rallye Dakar 2025. Závodní tým FESH FESH Tomáše Vrátného představil na rallye BAJA Poland ve dnech 23.-25.8. svůj nový speciál, který připravuje na Rallye Dakar 2025. Před odjezdem na závody do Maroka představil nový soutěžní kamion také zástupcům médií v novém KAR vývojovém centru a také na zkušebním polygonu společnosti TATRA TRUCKS v Kopřivnici  

Novinka ve flotile týmu Fesh Fesh představuje novou generaci jejich závodních speciálů. „Nové vozidlo jsme plánovali velmi dlouho, celý proces stavby byl velmi náročný a chci klukům z obou týmů Fesh Fesh i KAR vývojového centra, kde vozidlo vznikalo, poděkovat za to, že se podařilo tohle auto připravit již na festival Colours of Ostrava. Koncem srpna jsme s ním pak absolvovali první ostré kilometry na závodech v Polsku. Přes počáteční problémy se ale „Sedmička“ rozjela a z Polska jsme si odvezli dokonce stříbro,“ komentuje první „kroky“ nového vozu jeho pilot a majitel týmu Tomáš Vrátný. „Před závody v Maroku řešíme spoustu poznatků a problémů, na které jsme během BAJA Poland přišli a doufám, že do Afriky bude auto dobře připraveno a že „Sedmička“ v názvu nám bude nosit štěstí,“ dodává Tomáš Vrátný.

Přečtěte si také

Po dlouhé době trambusová koncepce

Speciál je postaven na osvědčeném tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, ale kabina z modelu T815 je překvapivě umístěna nad přední nápravou. Fesh Fesh tedy s tímto modelem opouští řadu kapotovaných Jamalek. „Za tímto krokem stojí pečlivá analýza servisních časů na agregátech, které se nacházejí pod kabinou. Přístup k nim byl u předchozích speciálů obtížný a v náročných podmínkách dálkových rallye to byla pro servis komplikace. Proto jsme, samozřejmě v souladu s předpisy F.I.A., posunuli kabinu nad přední nápravu a motor za nápravu,“ představuje zásadní konstrukční změnu Jiří Fišer, který šéfuje vývoji tohoto speciálu. „Dále jsme potřebovali zlepšit směrovou stabilitu kvůli vysokým rychlostem v závodě a vylepšit rozložení zatížení na jednotlivé nápravy. Prodloužili jsme tedy celkovou délku a rozvor, přeházeli jsme umístění agregátů a první jízdy ukazují, že to byl krok správným směrem,“ dodává Jiří Fišer. 

Sběr dat je dnes klíčový

Oproti předchozím kamionům zde narostl počet řídicích jednotek a jinak je řešen i sběr a distribuce dat. „Pokud chcete maximalizovat výkon celého systému, musíte optimalizovat chování jeho jednotlivých komponent. Díky nárůstu počtu měřicích systémů jsme toho nyní schopni. Jemným laděním na více místech na základě této analýzy jsme schopni výkon auta a jeho celkovou efektivitu dostat mnohem výše. Vyšší účinnost znamená nižší spotřebu paliva, tím i nižší teploty a následně i nižší opotřebení součástí,“ představuje další změny na speciálu Bartosz Woźnikowski ze společnosti TechTir, který zodpovídá za programování řídících jednotek. „Díky této činnosti sbíráme pro Kar vývojové centrum zkušenosti nejen pro stavbu závodních speciálů, rýsují se i možnosti, jak lépe pracovat s pohonnou soustavou i v komerčních vozidlech, jako jsou kamiony či autobusy,“ dodává Bartosz Woźnikowski.

Je to vůbec Tatra?

Celkový design speciálu byl řešen ve spolupráci se slovenským renomovaným designérským studiem Werkemotion. „Díky specifické masce mnoho lidí tu tatrovku na první pohled vůbec nepozná. Tím, že se použila kabina z modelu Tatra 815 je ale název vozidla jasně dán a další, např. boční pohled na dveře kabiny již „českou klasiku“ odhalí. Celkově je auto výraznější, spousta fanoušků komentuje právě tu přední část vozidla – tam ale ještě řešíme spoustu změn, které jsou spojeny zejména s přívodem vzduchu ke chladiči motoru,“ říká k designu vozidla Tomáš Vrátný. S kabinou jsem spokojený. Kluci přesunuli zadní ochranný rám mimo kabinu a tím jsme, jako posádka, získali více místa. Samozřejmě, že si zvykáme, že před sebou nevidíme „čumák“. Hlavně teď v Maroku to bude zajímavé. Novou koncepci ale respektuji, protože argumenty konstruktérů mi dávaly smysl. Nové rozložení zatížení náprav zlepší jízdní vlastnosti a lepší přístup k agregátům povede jak ke zkrácení servisní doby, tak ke zvýšení kvality práce. A to se na výkonu vozidla i posádky určitě pozitivně projeví,“ dodává Tomáš Vrátný, který se s navigátorem Bartkem Bobou a mechanikem Jaromírem Martincem postaví s novým speciálem 6. října na start Rally du Maroc, na které v loňském roce vybojovali 3. místo a získali i titul vicemistra světového šampionátu FIA v dálkových rallye.

Tatra FF7 4×4 New Gen – základní data

Motor: třináctilitrový řadový šestiválec VOLVO D13, výkon 1100 koní, kroutící moment 4500 Nm  Převodovka: automatická šestistupňová převodovka Allison a přídavná (sestupná) převodovka Tatra 1.30

Podvozek: Tatra 4×4, výkyvné polonápravy, vzduchové měchy, systém centrálního dohušťování z kabiny, pneumatiky 14R20.00 Michelin X Force ZL

Tlumiče: Donerre

Rozměry: 6 490 x 3 200 x 2 550 mm, rozvor 4 500 mm, hmotnost 8 750 kg

Zdroj
FESH FESH

Přečtěte si také

Back to top button