Železniční doprava

Modernizace železničního uzlu v Gdyni dokončena

Modernizace železničního uzlu v Gdyni dokončena. Polská stavební společnost Budimex dokončila letos na podzim rozsáhlou modernizaci železničního uzlu v přístavu Gdyně za 437 milionů eur. Projekt výrazně zvýší kapacitu nákladní dopravy a zefektivní logistické služby v regionu.

V rámci zakázky se společnost Budimex postarala o komplexní rekonstrukci železniční stanice v přístavu Gdyně včetně přednádražních prostor a doprovodné infrastruktury. Zlepšením prošly i související železniční tratě. Práce, na nichž se denně podílelo bezmála 600 lidí a 200 strojních jednotek, zahrnovaly modernizaci 115 kilometrů kolejí, instalaci 359 výhybek a elektrifikaci příjezdových cest do přístavu. Díky těmto modernizacím budou do námořního přístavu Gdyně brzy moci přijíždět delší, 750 metrů dlouhé nákladní vlaky, což výrazně zvýší kapacitu a efektivitu logistických služeb.

Přečtěte si také

Zásadní vylepšení dopravy v Gdyni

„Aktuálně jsme ve fázi přejímky stavby, všechny základní práce byly dokončeny. Vznikl krásný systém, zahrnující až 39 tratí. Bezpochyby se jedná o největší zakázku z oblasti železniční infrastruktury, jakou Budimex doposud realizoval,“ říká Piotr Czupryn, ředitel pro oblast zakázek společnosti Budimex S.A.

Vlak do přístavu může být až 750 m dlouhý

Díky dokončení stavby se zvýšil počet obsluhovaných vlaků a zároveň se zkrátila doba odbavení nákladu. Investice výrazně zlepšila dopravní možnosti v této části Polska, což se brzy promítne nejen do rozvoje města a regionu, ale i celé vnitrostátní dopravy. Kromě toho bylo rekonstruováno 13 kilometrů silnic, železniční most a 25 železničních a silničních přejezdů. Postaveny byly rovněž dva nové železniční viadukty, budova místního řídicího centra, dvě stavědla pro řízení železničních návěstidel a nová administrativní budova pro společnost PKP Cargo.

Pětinásobné zvýšení kapacity 

„Úspěšné dokončení prací na zakázce v Gdyni je nejen důkazem našeho odhodlání a schopností, ale taktéž významným příspěvkem k rozvoji železniční infrastruktury v Polsku. Modernizací železničního uzlu jsme zvýšili kapacitu vlaků téměř pětkrát. To otevírá nové možnosti pro investory a dopravní společnosti. Díky této investici také posilujeme strategická dopravní spojení, což přispěje ke zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti polských přístavů na mezinárodní scéně,“ uvádí Dariusz Taraszkiewicz, ředitel regionu 1 železniční výstavby společnosti Budimex S.A.

Výhybky byly na stavbu dodávány smontované

Výstavba železniční infrastruktury v přístavu Gdyně není jedinou investicí společnosti Budimex v této oblasti. Jako vedoucí konsorcia vybuduje ochranné vlnolamy pro vnější přístav. V rámci zakázky bude postaveno téměř 2,5 kilometru vlnolamů. Vytvoření vnějšího přístavu má umožnit odbavení větších námořních plavidel a většího počtu lodí.

Strategický přístav pro české firmy

Přístav Gdyně společně s Gdaňskem představuje klíčový přístavní komplex v Polsku, který nabízí českým firmám významnou alternativu k tradičním německým přístavům. Pro české firmy je Gdyně atraktivní zejména díky optimální dostupnosti pro region Ostravska a střední Moravy. Ve srovnání s německými přístavy Hamburk a Bremerhaven nabízí Gdyně výrazně nižší kongesci a příznivější cenové podmínky. Zatímco severní přístavy jako Rotterdam či Antverpy jsou pro české firmy příliš vzdálené a jižní alternativy jako Koper či Pireus představují delší přepravní trasy, Gdyně vyniká strategickou polohou, spolehlivostí služeb a moderní intermodální infrastrukturou. Přístav nabízí přepravu jak FCL, tak LCL a těží ze silného zastoupení logistických firem v regionu. S rostoucím významem námořního spojení s Čínou a zvyšujícím se zájmem českých dopravců se očekává další posílení pozice Gdyně jako klíčového logistického uzlu pro středoevropský region.

Zdroj
Redakce
Back to top button