Iveco S-Way. Lahváč v akci
Iveco S-Way. Lahváč v akci. Tahač Iveco S-Way prošel poměrně významnou modernizací. Za demo vůz, jenž od lidí z Iveco Truck Centrum Loděnice dostal přezdívku podle barvy kabiny, jsme zapřáhli chladírenský návěs a v průměru s 22 tunami jsme s ním na vnitru ujeli přes tisíc kilometrů v náročném profilu.
Navenek prozradí nový S-Way hlavně kamery, které tvůrci na kabinu zakomponovali opravdu elegantně a vkusně. Na rozdíl od jiných aut nevypadá bez klasických zrcátek, jako by jí něco chybělo. Iveco použilo stejný kamerový systém od společnosti Bosch jako Mercedes-Benz u modelu Actros, což prozrazují hlavně dva na výšku orientované displeje v kabině. Kamerový systém je sice součástí paketu, nicméně cenově ho importér nastavil tak, aby se vyplatilo ho pořídit. Důvod je prostý – papírově snižuje emise CO2 o 1,5 %.
Chtělo by to více pixelů
Než vyrazíte, vřele doporučuji pohrát si s nastavením jasu obou monitorů. Můžete tak učinit pro každý zvlášť, a to pro denní i noční režim. Pokud to jako my neuděláte, za tmy toho moc neuvidíte, hlavně na horní části rozděleného displeje, na němž je obraz dopočítávaný a ve srovnání s konkurencí i hodně rozrastrovaný. Navíc i za dne na nich nepříjemně blikají LED denní světla zejména francouzských aut všeho druhu.

Zatím jsem také ještě nezažil kamerový systém, se kterým bych zacouval, aniž bych se musel vyklonit ze dveří, ne-li rovnou vystoupit a na vlastní oči se podívat. Stejné to bylo i v nedávno testovaném DAF XF 450 (viz TL 3/2025), který má o dost kvalitnější rozlišení. Na monitorech prostě chybí třetí rozměr. Funkce neustále hlídající konec návěsu je sice fajn, nicméně hlavně za tmy je couvání opravdu náročné.

Moderní a elegantní
Jestli něco potřebovalo osvěžit, tak přístrojová deska S-Waye, která konečně koresponduje s elegantním a moderním zevnějškem. Tvůrci zde odvedli skvělou práci. Přístrojovka má zcela nový tvar, v kapličce jsou displeje, před řidičem je do rukou skvěle padnoucí volant, jsou zde úplně nové ovladače a velký displej infotainment systému.

Přístrojový panel tvoří digitální displej s vysokým rozlišením a graficky podařeným menu, ve kterém člověk nebloudí a jež nabízí řadu možností zobrazit si velké množství informací. Škoda jen poměrně malé velikosti písma i číslic, hlavně údaje v rozích už jsou na hraně čitelnosti. V tomto případě méně je někdy více, myšleno počtem informací zobrazovaných současně.

Skoro až sportovní volant s tlustým, dole zploštělým věncem má specialitu v podobě startovacího tlačítka ve stylu vozů Ferrari. Efektní, mně ale trochu překáželo, protože rád držím volant ze jeho spodní ramena, kam se mi ale jaksi nevešly prstíky levé ruky. Audiosystém se stále ovládá tlačítky na zadní straně volantu, velká část ovladačů a tlačítek je ale nová.

Moc se mi líbí pravá multifunkční páčka pod volantem se dvěma kruhovými spínači – jedním se volí jízdní režimy (Eco, Normal a Power), druhým se ovládá 12stupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon Gen2. Na jejím konci jsou z boku dvě tlačítka – N pro volbu neutrálu a A/M pro přepínání ručního a automatického módu převodovky. Samotným voličem se aktivuje motorovka i pětistupňový retardér. Zmizel trčící volič parkovací brzdy, nově je zde automatický systém se zapuštěným ovladačem.
Velmi dobře vypadá i centrální, v našem případě 10″ (v základu je 8″) dotykový displej infotainment systému s funkční a celkem spolehlivou kamioňáckou navigací TomTom. Všude v kabině najdete USB zástrčky, v páru jsou vždy „áčko“ i „céčko“. Zlobící konektivitu s chytrým mobilem má odstranit nová aktualizace, která je již na světě…
Život mimo volant
Kabina S-Way nabízí královský vnitřní prostor, objemné schránky nad čelním sklem, v přístrojovce dvě zásuvky na dokumenty a indukční nabíječku na mobil. Pod postelí je 50litrová lednička a stejně velká suchá přihrádka. Spodní matrace je široká, moje záda ale volají po větší tvrdosti. U lůžka se za hlavami objevilo tlačítko pro aktivaci kamer, to když se vám zdá, že kolem auta někdo šmejdí… U postelí mi chybí čtecí lampičky a výsuvný stolek před spolujezdcem je ukrytý tak dobře, až jsem ho nenašel. Naopak otočné sedadlo spolujezdce jsem používal s velikou chutí.

Proklatě nízko
„Lahváč“ poháněl přepracovaný šestiválec XCursor 13, který je u verze 500 naladěný na 368 kW a 2600 Nm. Spolu s navýšením parametrů došlo k citelnému snížení otáček, točivý moment totiž vrcholí už při 843 min-1. Motor už sám o sobě má dost bručivý sound, natož když i díky vysloveně dálničnímu stálému převodu 2,17 dost často pracuje pod hranicí 900 otáček. Duněním jako by protestoval proti tomuto podtáčení, které bude řidičům „ze staré školy“ trhat uši. A to hlavně v režimu Eco, kdy elektronika automatu ZF TraXon zařadí dvanáctku klidně v 60 km/h i ve stoupání. Jenže právě snížení otáček spolu s vylepšenou aerodynamikou stojí v hlavní míře za avizovaným 10% snížením spotřeby.

Síly má tento motor opravdu na rozdávání, i v těch nejprudších kopcích na D1 jsem i s 22 tunami na návěsu většinou uháněl v prostředním pruhu. A to je v zásobě ještě režim Power, který častěji podřazuje a motoru jako by dal křídla. Jenže za cenu citelného zvýšení spotřeby.
O dva litry méně
Honza Volhjen, školitel Iveco Truck Centra, mi už vloni řekl, že na základě interního mezigeneračního testování naměřili na stejné trase u S-Waye MY24 v průměru o dva litry méně. Za volantem S-Waye jsme najeli přes tisíc kilometrů s cca 30 % provozu mimo dálnici a s několika vykládkami na velmi náročném profilu mezi Prahou, Napajedly a Slušovicemi. O tom, že to nebylo jednoduché, svědčí i průměrná rychlost pouhých 62 km/h. V chladírenském návěsu jsme vezli v průměru 22 tun nákladu (chlazené i suché potraviny), přičemž jsme dosáhli výsledné spotřeby 25,9 l/100 km, resp. hodnoty přepočtené na zatížení 0,837 l/100 km/t.

Užitečné i zbytečné
Vozidlo je také vybaveno novou sadou asistenčních systémů ADAS, jejíž součástí je i varování při překročení rychlosti. Sice se dost pracně vypíná, velmi rádi však toto několikakrokové martyrium podstoupíte, protože akustické varování je hodně protivné, podobně jako hlídání únavy, které mi hlavně na okreskách tolikrát doporučovalo Dej si kávu, že kdybych ho poslechl, jsem už dávno po infarktu. Příjemnějším prvkem je systém pro asistované řízení, kdy tempomat upravuje rychlost soupravy i na základě dopravních značek, sám dokáže zpomalit i před zatáčkou, křižovatkou či kruhovým objezdem.

Posun k lepšímu
Modernizovaný S-Way přinesl znatelně nižší spotřebu, lepší interiér a modernější technologie. Kabina je pohodlnější a praktičtější, i když některé detaily (např. čitelnost displeje) by mohly být lepší. Kamerový systém pomáhá aerodynamice, ale při couvání stále nenahrazuje klasická zrcátka a uvítal bych lepší rozlišení.
Vybraná jízdní data stažená z telematiky
Celková ujetá vzdálenost: 1090 km
Průměrná rychlost: 62,9 km/h
Průměrná spotřeba: 25,91 l/100 km
Průměrná spotřeba: 0,837 l/100 km/t
Průměrná hmotnost nákladu: 22 t