Testy nákladních vozidel

MAN TGL 12.250: Největší z nejmenší

MAN TGL je nejmenší z řady nákladních vozidel rodiny TG, kterou německý výrobce najednou představil vloni. Krátce jsme vyzkoušeli provedení 12.250 určené pro mezinárodní kamionovou dopravu.

TGL, TGM, TGS a TGL – všechny čtyři modely současně prošly generační obměnou. Jako první se do prodeje dostal tahač TGX následovaný stavení řadou TGS, s jejímž zástupcem jsme se svezli nedávno (viz TL 03). 

Od městské distribuce až po MKD

Model TGL navazuje v nabídce značky na dodávku TGE a představuje vstupenku mezi plnohodnotné nákladní vozy MAN. Pokrývá hmotnosti od 7,5 do 12 tun a skvělou práci odvede především v městském distribučním provozu. Své uplatnění ale najde i ve stavebním sektoru jako malá sklápěčka, častější aplikací je s hákovým nosičem kontejnerů. V Česku je TGL oblíbený i pro mezinárodní kamionovou dopravu, hlavně v kombinace s vlekem pro přepravu lehkého velkoobjemového nákladu. A právě pro tuto roli byl připraven i námi zkoušený TGL 12.250.

Nový TGL prozrazují zepředu především nová světla, v tomto případě full LED (FOTO: autor)

Nová kabina

Tomu odpovídala i volba kabiny FM, která je největší z nabídky pro TGL. A právě kabina je tou nejviditelnější inovací celé řady TG. Ačkoliv si ponechala některé charakteristické rysy předchůdce, je od základů nová. Má jinou masku, nárazníky a hlavně světla, která mohou svítit jenom LED technologií. Světlomety vypadají efektně, hlavně ale skvěle svítí. Dveře se otevírají skoro do pravého úhlu a v jejich spodní části jsem opět našel tlačítka systému EasyControl. Dvě z nich mají pevnou funkci (aktivují varovná světla a vytahují boční okna), zbylá dvě lze obsadit nějakou oblíbenou funkcí. Do kabiny se nastupuje snadno, protože je nízká, nahoru vedou jen dva schůdky a volant lze konečně vyklopit prakticky do kolmé pozice.

Srovnání staré a nové generace (FOTO: autor)

Jako v TGX

Kdybych nevěděl, jaké auto jsem si půjčil, byl bych přesvědčený, že sedím v tahači TGX. Protože i TGL může mít veškeré vymoženosti. V tomto voze to bylo ještě umocněno tím, že importér zaškrtl veškeré dostupné položky. Nechyběly proto virtuální 12,3“ přístrojový štít, 7“ dotykový displej s navigací a Bluetooth handsfree, dvojité kolečko ovládacího systému Smart Select, elektronická parkovací brzda, naprosto famózní kožený multifunkční volant, výsuvný stolek před spolujezdcem, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce sloužící jako stravovací stolek. Kabina byla vybavena dvojicí lůžek, spodní polohovatelné mělo matraci vysokou 90 mm, nahoře 70 mm. Pro delší cesty nechybějí tři objemné schránky nad čelním sklem, další dvě jsou přístupné zvenku.

Přístrojová deska je identická s tou v tahači TGX (FOTO: autor)

King of the road

Dojem, že sedím v plnohodnotném tahači, nezmizel ani za jízdy. Plachtovou nástavbu Marmont jsme měli prázdnou a pod námi tiše vrněl vrcholný motor pro řadu TGL, šestiválec o objemu 6,9 l disponující 250 k (184 kW) a 1050 Nm. Stačilo jen ťuknout do plynu (má poměrně krátký chod) a šestiválec mohutně zatáhl. Rozuměl si i s 12st. automatizovanou převodovkou TipMatic. Jízdu po dálnici usnadňovaly veškeré dostupné asistenční systémy, jako adaptivní tempomat se zastavením, nebo hlídání vybočení z jízdního pruhu. Nový TGL má velmi příjemné řízení. Pochválit musím i novou generaci sedadel a výrazně lepší výhled směrem šikmo přes vnější zrcátka. Vyzdvihnout musím i skvělé odhlučnění kabiny. Hluk motoru stejně jako proudící vzduch dovnitř pronikal jen tlumeně. Velký dojem na mě udělal i podvozek a celková ovladatelnost.

Vozidlo je k prodeji, k vidění je v centrále firmy v Čestlicích (FOTO: autor)
VozidloMAN TGL 12.250 4×2 BL CH
Motor:Ř6/vznětový (D0836)
Zdvihový objem:6871 cm3
Max. výkon:184 kW (250 k)/2300 min-1
Max. točivý moment:1050 Nm/1200-1750 min-1
Převodovka:A12 (TipMatic 12.12)
Stálý převod:3,36
Budka (šxdxv):FM 2240 x 2280 x 1737mm
Nástavba:plachtová nástavba Marmont
Celková hmotnost:11 900 kg
Rozvor:5500 mm
Palivová nádrž:360 l
Nádrž na AdBlue:65 l 

Back to top button