Silniční doprava

Dlouhodobé sledování vede k úsporám

Dlouhodobé sledování vede k úsporám. S Janem Volhejnem, specialistou na efektivní jízdu Iveco Truck Center Loděnice a Nýřany, jsme probírali, proč je vhodné se dlouhodobě věnovat jízdnímu stylu řidičů a proč není důležitá jen spotřeba. 

V čísle 6–7/2024 jsme se zabývali poměrně unikátní službou prodejce Iveco Truck Centrum (ITC), který v rámci předání vozů těžkých řad S-Way, X-Way a T-Way nabízí zdarma základní kurz efektivní jízdy a pětitýdenní sledování jízdního stylu řidiče a poradenství. Všechny důležité provozní parametry se sbírají přes telematiku Iveco On, následně se každých šest dnů propisují do reportů, které slouží k vyhodnocení jízdního stylu řidiče. 

Jan Volhejn z ITC

Pokračujeme dál

Už i těchto pět týdnů by mělo přinést do firmy úsporu. Nicméně jak ukazují zkušenosti, řidiči bez sledování často sklouzávají do starých kolejí. „Kdo to myslí s efektivitou opravdu vážně, měl by si tuto službu objednat na delší dobu,“ potvrzuje Jan Volhejn z ITC. Po ukončení této doby má zákazník dvě možnosti. Buď bude i nadále pracovat jenom se základními parametry telematiky Iveco On, které má po dobu pěti let v ceně vozidla, nebo si zaplatí službu s podrobnějšími daty a dvěma reporty – palivové poradenství a zprávu o bezpečné jízdě. „Vřele doporučuji zaplatit si oba tyto reporty, protože se navzájem prolínají a doplňují a oba mohou ve výsledku ušetřit nemalé peníze,“ doplňuje Jan Volhejn.

Pokud si zákazník tuto následnou službu předplatí (cena se odvíjí od počtu sledovaných a vyhodnocovaných aut), telematická data se stahují minimálně po jednom měsíci, resp. po odjetí 2000 kilometrů. První report se z nich dělá po půlroce, další dva vždy po třech měsících. 

Palivové poradenství

Report zobrazuje výsledky jak za celou flotilu, tak i jednotlivě podle VIN vozidla, resp. řidiče (dle karty vložené do tachografu). Základní přehled obsahuje informace, jako jsou celková spotřeba, palivové skóre, celková ujetá vzdálenost, počet jízd, průměrná rychlost, celková průměrná hmotnost vozidla a vypuštěné emise CO2. Je zde i parametr nazvaný index, který ukazuje podíl dosažené spotřeby vůči celkové průměrné hmotnosti vozidla, přičemž cokoliv pod jedna je skvělý výsledek. Report generuje i statistiku z hlediska profilu přepravní trasy. Dále se vyhodnocují parametry jako otáčky motoru (ukazují, jak kdo šlape na plyn), používání volnoběžky, klasického i prediktivního tempomatu, převodovky v automatickém režimu, volnoběhu, retardéru, provozních brzd či jízdy v ekomódu Eco Switch (ten se doporučuje aktivovat ve chvíli, kdy má vozidlo celkovou hmotnost pod 30 tun). Součástí reportů jsou i mapy tras, z nichž lze na první pohled usoudit, jaký profil vozidlo obvykle jezdí. 

Co je zelené, je v pořádku, co červené, na tom je třeba pořádně zapracovat

Poradí, kde zabrat

Pro fleet manažera či dispečera je zajímavý především report označený jako akční plán, tedy hlavně jeho první část. Ta totiž rozebírá výše uvedené parametry a jednoduše pomocí barviček vyhodnocuje, jak na tom řidič je. Zelená je nejlepší, červená naopak nejhorší, tedy kde je největší rezerva pro zlepšení. Systém nakonec ve výsledku ukazuje, o kolik se může řidič zlepšit, a přepočítává to na úsporu paliva. Výsledek vztahuje k hodnocení 100 bodů v palubním systému, kterého ale většinou může dosáhnout pouze řidič jezdící pravidelnou linku s perfektní znalostí trasy. „Jakmile se řidič dostane na tři procenta možnosti zlepšení, už to není na jeho schopnostech, ale spíše na podmínkách provozu,“ vysvětluje Jan Volhejn. 

Bezpečnostní report 

Zpráva o bezpečné jízdě, jak se oficiálně nazývá druhý report, sleduje a vyhodnocuje tři základní okruhy: dynamiku, riziko kolize a dodržování povinných parametrů. Do první skupiny patří parametry drsné řízení, kontrola stability a použití ruční brzdy při řízení. Ve druhé skupině se vyhodnocuje drsné brzdění, používání LDWS (hlídání jízdních pruhů), adaptivního tempomatu a AEBS. Třetí oblast sleduje rychlost vozidla, zákonný limit hodin, používání bezpečnostního pásu, nadměrnou hmotnost vozidla a TMPS (systém monitorování tlaku vzduchu v pneu). „Tento report může upozornit na řidiče, který svou jízdou ohrožuje nejen sebe a techniku, ale může být velkým rizikem i pro ostatní,“ upozorňuje Jan Volhejn. 

Efektivní jízda rovná se jízda bezpečná, proto je dobré ji sledovat

Práce s řidiči se vyplácí

O zkušenostech s telematikou a vyhodnocováním jízdního stylu řidičů jsme mluvili se Zdeňkem Pouznarem, ředitelem firmy CDS Náchod.

Na jaké flotile vozů a jak dlouho s telematikou pracujete?

Telematiku od Iveca využíváme na flotile devíti tahačů S-Way 490 HP od ledna 2023. 

Dokážete vyčíslit, kolik paliva jste za tu dobu ušetřili? V litrech či procentech? 

Na tuto otázku je těžké odpovědět, jelikož každé vozidlo jezdí různou práci s různou tonáží včetně jiného trasování. V průměru se ale bavíme o cca 5% úspoře od zavedení telematiky.

Jak řidiče motivujete, aby se neustále vzdělávali a tak říkajíc si brali k srdci rady školitelů? 

Každého řidiče se snažíme motivovat finanční odměnou, aby byl zainteresován jezdit úsporně. Prémie za úsporu PHM jsou následně vyplaceny ve mzdě. Samozřejmě ne všichni řidiči jsou ochotni se nadále vzdělávat a nechat si do svých „řidičských návyků“ mluvit. Nejlépe to popisuje přísloví „starého psa novým kouskům nenaučíš“… 

Máte ve firmě nastavenou i nějakou interní soutěž? 

Každý měsíc vyhodnocujeme spotřebu jednotlivých řidičů a ti nejlepší jsou vždy finančně odměněni. Zároveň jsou jejich jména uvedena na firemní nástěnce. I proto je pokaždé o přední příčky velká rivalita.

A počítáte s tím, že tuto službu budete využívat dlouhodobě?

Určitě, využití telematiky od Iveca podporuje sledování a řízení našich vozidel během jízdy a zároveň nám poskytuje důležitá data z provozu každého z nich. Na základě těchto dat pak můžeme optimalizovat výkon jednotlivých vozidel, snížit provozní náklady, popř. zvýšit bezpečnost řidičů.

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button