Flexibilita, nedílná součást činnosti logistického providera
Události loňského roku přinesly dramatické změny v mnoha oblastech. Některé obory se v důsledku protipandemických opatření ocitly na pokraji zániku a přežívají jen díky vládní pomoci, pro jiné se naopak otevřely ojedinělé příležitosti.
Logistické služby při tom procházejí velkými výkyvy, a to poklesy i vzestupy, které odrážejí potřeby různých klientů reagujících na vývoj ve své oblasti podnikání. Při tom platí: štěstí přeje připraveným. Společnost Geis CZ v minulém roce několikrát zaznamenala, jak proměnlivý může být trh a jak se jeho jednotlivé segmenty dokážou změnit na základě vývoje pandemické situace a vládních opatření. Podstatné při tom je, aby provozovatel logistických služeb na dané změny pružně reagoval a klientovi pomáhal v jeho aktivitách i v této nelehké době. Důležité při tom jsou dlouhodobě budované vztahy, vzájemná důvěra a stabilita.
Pro provozovatele logistických služeb je nezbytné být připraven na nenadálé situace a být schopen pružně reagovat na dynamický vývoj. Společnost Geis například prokazuje velkou dávku flexibility při nasazování potřebného personálu na zvládnutí až extrémně proměnlivého denního objemu zakázek. Běžná praxe u některých projektů je, že se v určitý den například kolem 16. hodiny ve skladu dozvědí objem zboží k manipulaci, a toto množství je třeba zpracovat do druhé hodiny ranní, tedy v průběhu pouhých 10 hodin čistého času. Výkyvy v počtu nasazených pracovníků se proto běžně pohybují v řádu desítek procent.
Klientovi z drogistického segmentu, kterému Geis řídí centrální sklad pro vyřizování veškerých objednávek v rámci e-commerce, se počet přicházejících objednávek z České republiky a Slovenska během covidového období znásobil a průměrná velikost zásilek, vyřizovaných v rámci těchto objednávek, se více než ztrojnásobila. To vše dohromady se absolutně vymykalo procesům a systému, který byl pro tohoto klienta ve skladu dlouhodobě nastaven. Proto byla nezbytná rychlá reakce.
Byl přizpůsoben prostor ve skladu, zvýšil se počet balicích pracovišť a byl zaveden třísměnný provoz. Postupně bylo zajištěno rozšíření policového systému, změnila se dispozice skladu a došlo k úpravě toku zboží uvnitř skladu. Během pár týdnů společnost Geis v rámci optimalizace stávajícího procesu po roce provozu pořídila další část automatické válečkové dráhy. Díky těmto změnám dnes sklad ve standardním čase zajišťuje násobný objem práce při prakticky stoprocentní kvalitě. K významným klientům patří i společnost obchodující s textilem, obuví a módními doplňky. Té se během jarní první vlny pandemie koronaviru naprosto zastavil prodej, neboť se její kamenné prodejny musely uzavřít. Přitom už samozřejmě bylo na cestě v kontejnerech zboží s novými kolekcemi pro další sezónu. Objem skladových zásob se navýšil na téměř dvojnásobné množství. Jenže uložení takového objemu zboží ve skladu bylo již nad jeho kapacitní možnosti a překračovalo smluvní povinnosti společnosti Geis. Její pracovníci se mohli zachovat přesně podle smlouvy a uskladnit pouze množství, které odpovídalo smluvní povinnosti a zákazník by tak musel platit poplatky za odstavené kontejnery. Namísto toho se ale rozhodli vyjít klientovi pomoci, udělat interní změny ve skladování a operativně použít pro vhodné zboží i jiné externí sklady v blízkém okolí.