Logistika a sklady

Logistika a skladování mořských ryb

Logistika a skladování mořských ryb. Česká společnost Fjord Bohemia je zaměřená na dovoz a zpracování mořských ryb z celého světa, pro který Česko představuje významnou evropskou křižovatku.

Podle Miroslava Zorgovského, operations managera ze společnosti Fjord Bohemia, je logistika a skladování chlazených a mražených ryb zcela zásadní pro dodržení vysoké kvality a zároveň velmi přísná na splnění podmínek českých a zahraničních retailerů. Vlastníkem společnosti je Invest & Property Consulting a.s. (IPC).

Proč právě Česko představuje, co se týče mořských ryb, evropskou křižovatku

V Česku sice není moře ani pobřeží, každopádně jsme umístěni v srdci Evropy, které přestavuje křižovatku cest toku chlazených ryb. Jezdí k nám ryby z Itálie, Řecka, Chorvatska, Turecka, Španělska, Francie, Norska, Dánska, dokonce tady máme ryby s Islandu. Prochází naším státem ryby v podstatě z celého světa, ne jenom z Evropy. Některé ryby, například z Chorvatska nebo Holandska, jsou u nás už 24 hodin po výlovu. Lososy z Norska jsou u nás standartně do 72 hodin po umrtvení, ale pokud zákazník požaduje, dají se termíny i zkrátit. Ta logistika ryb je velice rychlá, ale zároveň musí být a je i spolehlivá. 

Jak to ve vaší společnosti funguje se skladováním ryb?

U nás ve firmě skladujeme jak chlazené, tak mražené zboží. Mražené zboží skladujeme při teplotě -20°C. Potom máme chlazený sklad, který je nastavený na 0°C a pohybuje se tam teplota do max. +2°C, což je pořád nižší teplota než doma v klasické lednici. V tomto rozmezí skladujeme ryby a mořské plody. Obecně jsou tyto teploty kontrolované i na dálku. Většina chlazených ryb je tzv. pod ledem. To znamená, že jsou zabaleny do polyboxu a zároveň jsou přisypaná ledem. Tím je surovina chráněna v případě výkyvu teploty. V podstatě si představte takovou lednici nebo mrazák, co máte doma, ale ve velikosti, do které se vměstná průměrný český dům pro čtyřčlennou rodinu.

Jakým způsobem kontrolujete udržení vhodné teploty při expedici ryb zákazníkům?

Při každé expedici naši kolegové z kvality těsně před nakládkou kontrolují teplotu suroviny laserovým teploměrem. Zároveň kontrolujeme teplotu v návěsu po přistání auta na rampě. Pokud je teplota nevyhovující, necháváme řidiče prostor dochladit, abychom mohli provést nakládku. Pracovníci skladu jsou odpovědni za to, aby si tyto podmínky hlídali. 

Logistika a skladování mořských ryb: Dá se správným mražením dosáhnout vyšší kvality zmražené suroviny?

Určitě ano, je potřeba použít správnou technologii mražení, která umí zmrazit šokově. To je komora, do které se napouští dusík. Díky tomu jsme schopni teplotu snížit na -198°C a nedochází tak k trhání svaloviny, ve které se nachází voda. Tam můžou vznikat nežádoucí krystaly, které snižují kvalitu suroviny. To neplatí jen pro ryby, ale děje se to také u masa. Mražení probíhá v řádu desítek minut. 

Jakou dopravu pro převoz ryb využíváte?

Pro vlastní potřeby vlastní rozvozová auta, která využíváme pro lokální distribuci, tzn. Praha a Středočeský kraj, ale také pro okolní státy, jako například Rakousko. Co se týče svozu a závozu surovin ze zahraničí a zároveň rozvoz na distribuční centra našich obchodních partnerů, zde využíváme služeb našich ověřených dopravců, kteří se specializují na převoz ryb na ledu. Když dovážíte rybu, která je na ledu, dochází k jeho tání a nemůžete to kombinovat s jinými položkami. Je to také časově náročná záležitost, ve smyslu, že když vezete nějakou rybu z Holandska, tak sledujete, jestli ta ryba přijede ve tři hodiny nebo tři třicet. I půl hodina v dopravě ryb představuje velký rozdíl. 

Zvlášť u těch čerstvých ryb je každá půl hodina podstatná. Nemůžeme proto svěřit převoz ryb dopravci bez zkušenosti s dopravou chlazených ryb. Proto spolupracujeme s ověřenými dopravci, kteří rozumí problematice. Zároveň jsou flexibilní a ochotní nejen provést dopravu, ale zároveň se o ten náklad postarat. 

Doprava je opravdu podstatná. Mezi našimi zákazníky jsou také např. supermarkety jako jsou Kaufland, Lidl nebo Tesco. Zavážíme také online supermarket Rohlík.cz. V distribučních centrech retailerů jsou přísně nastavené podmínky kontroly zboží při přijmu. To znamená, že se kontroluje nejen kvalita, etikety, ale také zároveň i teplota. Pokud dochází k výkyvu, i v rámci desetinných míst, tak se to na místě řeší. Proto musíme mít dopravce, kteří i v současných vedrech dokáží udržet naše ryby v požadovaných teplotách. 

Co děláte pro snížení ekologické zátěže?

Samozřejmě se snažíme vytvářet optimální trasy, neplýtvat lidskou práci ani například naftu. Předcházíme tomu, aby jezdila prázdná auta po nakládce nebo vykládce suroviny. Snažíme se optimalizovat svozy a rozvozy, čímž tlačíme na to, abychom nevytvářeli velkou ekologickou zátěž ve smyslu CO2. Pro polystyrenové boxy, které používáme, máme partnery, kteří je používají na recyklaci a jsou z toho další výrobky, zároveň aktivně hledáme náhradu za tyto polystyrenové boxy, která by nevytvářela takovou ekologickou stopu. Co se týče obalového materiálu, tam jsme nakoupili technologii, která dokáže pracovat s paper boardem – balící linku, která umí zabalit rybu do tzv. paper boardu, takže místo klasického plastu ve spodní části je tam karton z papíru, čímž se snažíme snížit naši ekologickou stopu a také snížit množství plastů, které při výrobě používáme. 

Pro jaké zákazníky mořské ryby a vaše služby dodáváte?

Co se týče logistiky a skladování, jeden z našich významných zákazníků je rakouské METRO (na způsob českého MAKRA). Veškerá chlazená ryba, která je určená pro Rakousko, prochází naším skladem. To znamená, že ta ryba se sváží k nám, dochází ke kontrole kvality a následně také k případnému zaledování, etiketování, apod. Kompletujeme palety a posíláme je do Rakouska. Je to zákazník, který nám důvěřuje už přes 10 let a jsou s námi velmi spokojeni a my jsme pyšní na tuto spolupráci. 

Dalším zákazníkem, pro který provádíme veškeré služby, je Rohlík. Pro ně svážíme ryby z celé Evropy a provádíme zpracovatelské úkony. Rybu filetujeme, porcujeme, balíme a následně rozvážíme na distribuční centra Rohlíku v Česku pro Prahu, Brno, Budapešť, Vídeň a Mnichov. U nás se vyrábí i ryba pod soukromou značkou Rohlíku Fjoru. Ryba pod touto značkou je certifikovaná (ASC, MSC, AB, IFC, BIO) a udržitelná. Vyrábíme a dodáváme ryby do Kauflandu, Lidlu nebo Tesca. 

Jak náročná je celkově výroba, logistika a skladování mořských ryb?

Málo firem umí splnit podmínky retailerů v supermarketech. Jsou tady jednotky firem, které umí dodat rybu v takové kvalitě, čase a množství a splnit tak přání zákazníka. V tom jsme jedna z mála firem, které to umí. 

Zdroj
TZ

Přečtěte si také

Back to top button