Logistika a sklady
Nové vozíky Linde EX s inovativním varovným systémem pro explozivní prostředí
Společnost Linde Material Handling (Linde MH), přední evropský dodavatel manipulační techniky a skladových řešení, představila nový varovný systém detekce plynu pro průmyslové vozíky s ochrannou proti výbuchu určené pro explozivní prostředí – s klasifikací zóna 2.
Všechny EX vozíky pracující v ochranném pásmu zóna 2, kategorie ATEX 3G (plyn) vyžadují buď příslušnou bezpečnostní úpravu (úplnou ochranu), nebo musí být vybaveny výstražným zařízením na detekci plynů, které neustále sleduje koncentraci nebezpečného plynu v okolní atmosféře a bezpečně odstaví vozíky z provozu, pokud jsou překročeny limitní hodnoty.
Inovativní detekční systém nebezpečné koncentrace plynu s rádiovým přenosem dat od francouzské specializované firmy Centrexpert je nyní v nabídce pro Linde EX elektrické vysokozdvižné vozíky s nosností od 1,4 až 3,5 tuny určené pro použití v ochranném pásmu zóna 2. Nově certifikovaný systém zahrnuje například následující funkce: kontrolu přístupu k používání vozíku, kontrolu vozíku před směnou, samokalibraci varovného systému či podporu servisu.
Všechny bezpečnostně relevantní data, jako je koncentrace plynu a provozní teploty elektromotorů, se zobrazují řidiči na displeji. Hlášení o průběhu provozu, plánování údržby a bezdrátové připojení k stacionárním plynovým senzorům je součástí celého zařízení.
Systém varování před limitní koncentrací plynu se skládá z tabletového PC s ochranou proti výbuchu, snímače s malou nádržkou pro testovací plynnou směs a pouzdra s řídicím systémem. Bezdrátové spojení mezi snímači teploty a řízením systému je zajišťováno prostřednictvím bezpečného přenosového „ZIGBEE“ protokolu odolného proti výpadku.
„Tím, že nabízíme výstražný plynový systém s radiovým přenosem dat, vytváříme jedinečnou konkurenční výhodu Linde EX vozíkům v úpravě pro zónu 2,“ vysvětluje Herbert Kunkel, výkonný ředitel firmy Proplan, dceřiné společnosti Linde MH. Celá jednotka pro detekci plynů je umístěna v jednom malém pouzdře a vzhledem k tomu, že se systém sám kalibruje a kontroluje funkce senzorů při každém startu vozíku, nabízí daleko vyšší uživatelský komfort než srovnatelné systémy na trhu.
Během provozu systém řidiči neustále ukazuje všechny provozní podmínky týkající se ochrany proti výbuchu, jako je teplota nebo koncentrace nebezpečného plynu ve vzduchu. Box s plynnou směsí pro zkoušku snímačů potřebuje výměnu pouze jednou za rok, což v rámci běžné údržby provádí servisní technik.
Tento výstražný systém může být současně použit i pro řízení přístupu k vozíku. Řidiči, odpovědní manažeři a servisní technici mohou mít přiřazeny různé kódy PIN. Poté, co se řidič přihlásí k používání, je zde možnost nastavit řidiči připomínku, že ovládá speciální vozík určený pro provoz v ochranném pásmu zóna 2.Během směny pak systém vytváří kontinuální záznam koncentrace plynů, bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsou překročeny povolené limity.
Pokud je limit překročen, vozík je převeden do řízeného odstavení a v případě potřeby může systém ještě zaslat upozornění přes rádiovou komunikaci odpovědnému provoznímu pracovníkovi. Jakmile koncentrace plynu klesne zpět pod limitní mez, je řidič upozorněn oznámením na displeji. Vozík pak může být uvolněn odpovědným pracovníkem a opět uveden do provozu. Alternativně lze nastavit, aby vozík zprovoznil i sám jeho řidič.
Elektrické vysokozdvižné vozíky Linde EX s nosností 1,4 až 3,5 tuny používané v ochranném pásmu zóna 2 mohou být vybaveny inovativním varovným systémem od firmy Centrexpert s radiovým přenosem dat. Integrované podávání zpráv vedoucím pracovníkům výrazně zvyšuje transparentnost provozu, protože zařízení je schopné zobrazit všechny nestandardní události hlášené jako alarm nebo zvyšující se koncentrace plynu, a to ve formě zpráv.
„Pomocí tohoto monitorovacího systému může vedoucí provozu často kontrolovat bezpečnost provozu,“ říká Herbert Kunkel. Systém preventivně chrání EX vozík již při samotném vstupu do oblasti, v níž koncentrace plynu překročila povolenou úroveň. Kromě toho vozík či flotily vozíků mohou být integrovány do celkového bezpečnostního konceptu firmy, a to s denním dokumentováním a monitorováním podmínek souvisejících s bezpečností provozu.