Logistika a sklady

Počet lokalit vhodných pro výstavbu obchodních center klesá

V celé České republice by do konce roku 2014 mělo být vystavěno 125 000 m2 maloobchodních ploch, což představuje meziroční pokles o 35 %.

Od začátku roku 2014 bylo otevřeno již více než 60 000 m2 maloobchodních ploch a dalších 25 000 m2 nákupních center a 40 000 m2 retail parků má být postaveno do konce roku. Mezi největší projekty dokončené v první polovině roku patří Galerie Teplice společnosti Dandreet o pronajímatelné ploše 22 000 m2, Centrum Pivovar v Děčíně (17 500 m2) či OC Lužiny v Praze (16 000 m2).
 
Projekty s očekávaným dokončením v druhé polovině roku zahrnují CTP Retail Park Brno (35 000 m2), Galerii Frýdek-Místek (14 800 m2) společnosti TK Development a Quadrio (8 500 m2) společnosti CPI. Nové projekty byly dokončeny, anebo budou brzy otevřeny rovněž v centru Prahy. „Na obchodní třídě byla dokončena přestavba City Palais s nájemcem Julius Meinl a rekonstrukce budovy Na Příkopě 14, které čeká na své první nájemce. Navíc by koncem roku 2014 měl být dokončen multifunkční projekt Quadrio společnosti CPI situovaný mezi ulicemi Vladislavova a Spálená, který do centra Prahy přidá dalších cca 8 500 m2 maloobchodních ploch.
 
Jelikož je centrum města považováno za atraktivní maloobchodní lokalitu, je zde plánováno několik nových projektů jako např. The Cross mezi obchodními ulicemi Na Příkopě a Václavským náměstím. Aktivita developerů v centru Prahy reflektuje velký zájem maloobchodníků o pronájem prostor,“ komentuje situaci Sylvie Samadi, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
 
„Počet měst a lokalit s nízkou saturací a dobrou koupěschopností obyvatelstva, kde ještě dává smysl nějaké nákupní centrum stavět, klesá. Přesto ale ještě několik takových míst existuje. V Praze by to například mohl být Smíchov či Bubny, v Brně zase severozápadní část města,“ vysvětluje vedoucí oddělení průzkumu realitního trhu JLL, Ondřej Novotný.
 
Druhý nejvyhledávanější trh ve střední Evropě
Česká republika zůstává druhým nejvyhledávanějším trhem ve střední Evropě hned po Polsku. Zaznamenává zdravou maloobchodní poptávku, která se soustředí zejména na Prahu, její obchodní třídy a přední nákupní centra s ověřenými výsledky.
 
„Stabilní příliv nových značek umožnil předním nákupním centrům v Praze obnovit mix nájemců a zajistit si nově příchozí značky jako např. La Martina, Superdry či Kiehl´s Since 1851. Během posledního roku jsme zaznamenali rovněž značky, které odešly z českého trhu, jako např. Charles Voegele, Kapp Ahl, Jackpot Cottonfield, I-blues, Tie Rack či Mixer,“ doplňuje Sylvie Samadi.
 
Poptávka po retail parcích na druhou stranu přichází zejména od zavedených obchodníků, a to především od diskontů, obchodů s potravinami, elektronikou a sportovním vybavením, hobbymarketů a drogerií. Vzhledem k tomu, že v poslední době nevstoupily na český trh žádné velké značky, se musejí majitelé retail parků spolehnout na značky, které na českém trhu působí.
 
Nájemné
Nájemné v nejlepších nákupních centrech v Praze zůstává na úrovni 95 €/m2/měsíc (za 100 m2 jednotku). U prvotřídních obchodních ulic v Praze je nájemné stabilní na úrovni 180 €/m2/měsíc. Úroveň poptávky v kombinaci s omezenou nabídkou by však mohla vést k nárůstu nájemného.
 

Přečtěte si také

Back to top button