Logistika a sklady

Volvo FL 42 R Electric: Z národního muzea na bratislavský hrad

Volvo FL 42 R Electric: Z národního muzea na bratislavský hrad. Historicky první komerčně provozovaný elektrický nákladní automobil v Česku v barvách DHL Supply Chain se na začátku roku vydal na dvoudenní, 750 km dlouhou cestu do Bratislavy a zpátky. Díky telematice eFleet Management od Eurowagu známe i zajímavé údaje o této cestě. 

Globální logistická společnost DHL chce být v rámci plánu Go Green do roku 2050 uhlíkově neutrální. Jedním z cílů je zajistit udržitelnou a ekologickou dopravu a v tomto ohledu je česká pobočka skutečným průkopníkem. Může se totiž pochlubit největší flotilou nákladních vozů na LNG a také vůbec prvním elektrickým nákladním automobilem v běžném komerčním provozu u nás. 

Volvo FL 42 R Electric již více než rok jezdí v režimu 24/7 v logistickém parku v Jirnech, kde denně najíždí v průměru kolem 50 km. Dobíjí se rychlým DC nabíjením o výkonu 75 kW, a to vždy v optimalizovaném časovém okně, obvykle mezi přestávkami v rozvozu. 

Inspirace zahraniční kapelou

Do firemní žluté barvy „oděné“ skříňové Volvo jsme si vyzkoušeli na vlastní kůži během jedné pracovní směny v logistickém areálu Jirny (TL 9/2022), kde zajišťuje přepravu zboží mezi jednotlivými halami. V prvním lednovém týdnu roku 2023 na něj čekal daleko složitější úkol.

Cílem cesty byl Bratislavský hrad

DHL Supply Chain totiž coby partner výstavy Miro Žbirka: Roky a dni, věnované této legendě československého popu, dostala za úkol přepravit exponáty z pražského Národního muzea do Bratislavského hradu. A pro transport zvolila právě elektrické Volvo FL 42 Electric, aby ukázala, že ho lze použít i na delší vzdálenosti než jen pro jízdu „kolem komína“. „Inspirací nám byla britská kapela Coldplay, jíž DHL zajišťovalo udržitelnou logistiku světového turné Music of the Spheres i pomocí elektrických vozů,“ přiznává Dana Kucejová, vedoucí marketingu DHL Supply Chain

Pro pomoc u Volva

Taková cesta samozřejmě potřebovala důkladnou přípravu a plánovaní. Základem bylo najít na cestě vhodné nabíjecí stanice. „Ty musely mít nejen pořádný výkon, ale především dostatek místa pro samotný kamion,“ vysvětluje Tomáš Ješátko, transport fleet manager DHL Supply ChainJak přiznává, pro pomoc s plánováním se obrátili na české zastoupení Volvo Trucks, které pro ně vytipovalo nabíječky. Volvo FL 42 R Electric má maximální možnou kapacitu baterií 265 kWh, zajišťující dojezd přes 220 km, a maximální nabíjecí výkon 150 kW. Trasa z logistického parku přes Národní muzeum do Bratislavy ale měří minimálně 330 km, takže bylo jasné, že se po cestě tam i zpátky musí pro jistotu dvakrát dobíjet. Cestou tam ale Volvo „přenocovalo“ v logistickém areálu DHL v Pohořelicích. Druhý den po vyložení nákladu pak ujelo cestu zpět do Jiren s dvojím nabíjením. Na konci cesty zbývalo v bateriích 48 % kapacity.

Volvo FL 42 R Electric: Zajímavá data

Vozidlo je osazené telematickou jednotkou eFleet od Eurowagu, díky níž bylo možné z této cesty získat zajímavá data. „Vozidlo během dvou dní ujelo celkem 753 km, první den 271 km, druhý 482 km. Tuto trasu zvládlo za 17:11 hodin, z čehož 11:10 hodin připadlo na čistou jízdu,“ říká David Nurkovič, product owner e-mobility a e-fleet specialista u Eurowagu. Z dat také vyplynulo, že během šesti nabíjení, z čehož čtyři proběhla na veřejných dobíjecích stanicích po cestě (Ionity), se do baterií „dostalo“ 685,4 kWh. Telematika zná nejen přesnou polohu vozu, ale také například kapacitu baterie a spotřeby energie. Zatímco v běžném provozu v areálu se pohybuje někde mezi 150 kWh/100 km, ustálenou jízdou na dálnici klesla na 90 kWh/100 km.

Jde to, ale…

Společnosti, které hodlají snižovat emise CO2 přechodem na elektrické kamiony, mají již dnes dostupné prostředky, aby zahájily zavádění prvních nákladních vozů s elektrickým pohonem. Jako první si je začnou pořizovat dopravní a logistické společnosti provozující větší počet vozidel, protože se jim snadněji podaří nalézt v jejich portfoliu vhodný vůz, zákazníka či trasu pro elektrifikaci. To vše ale s ohledem na (zatím) cca třikrát vyšší pořizovací cenu kamionu a náklady na dobíjení. „Je velký rozdíl nabíjet doma v depu za cca 4 Kč/kWh, nebo na rychlé veřejné stanici za 21 Kč/kWh,“ upozorňuje na důležitý fakt David Nurkovič. V tuto chvílí dává elektrický kamion smysl hlavně tam, kde bude využíván ve vícesměnném provozu, ideálně v režimu 24/7 a s velkým nájezdem kilometrů. Tak, aby se nezastavil. Zároveň je ale třeba mít v depu rychlé dobíjecí stanice.

Po cestě se celkem 4× dobíjelo na veřejných stanicích Ionity

Pomůže s přechodem 

Eurowag se na příchod elektrifikace připravoval nejprve na osobních fleetech, kde si odzkoušel svůj telematický systém eFleet Management. Tento systém mimochodem získal druhé místo v soutěži Flotila roku. Vedle toho má ale Eurowag k dispozici i analytický tým, který umí logistickým společnostem pomoct najít vhodná vozidla a trasy pro první fázi elektrifikace, resp. přechodu na bezemisní fleet. „Díky pokročilým analytickým nástrojům dokážeme vyhodnotit elektronickou knihu a historii jízd a nájezdů celého vozového parku a na základě těchto dat pak dokážeme najít vhodné trasy pro konkrétní elektrický kamion s cílem optimalizovat uhlíkovou stopu,“ zakončuje David Nurkovič.

Zdroj
Michal Štengl

Přečtěte si také

Back to top button