Testy autobusů

Solaris Urbino 18 Hydrogen je Bus of the Year 2025

Solaris Urbino 18 Hydrogen je Bus of the Year 2025. Eurotest pro výběr Bus of the Year 2025 proběhl v květnu na Kladně u Prahy (Česká republika). O nejvýznamnější ocenění v autobusovém průmyslu se ucházelo pět vynikajících kandidátů: Ebusco 3.0 articulated, MAN Lion’s City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro FCV, Solaris Urbino 18 Hydrogen a VDL Citea LE-122.

Vozidla byla zaparkována v depu ČSAD MHD Kladno, odkud každý den vyjížděla na zkušební trasu dlouhou 14,3 km v průmyslové oblasti města. Ta zahrnovala příměstský úsek, několik železničních přejezdů a krátký úsek s výmoly a nerovnostmi, což byla pro jinak poměrně pohodlná vozidla výzva. Testy brzdění a zrychlení byly prováděny odděleně, stejně jako měření s hladiny hluku uvnitř vozu.

Test autobusů Euro 2024 byl zaměřen na nulové emise, přičemž se jednalo o kombinaci elektrického pohonu na baterie, baterií a vodíkového palivového článku a 100% vodíkového pohonu. Dva z autobusů vsadily na lehkou konstrukci s bateriemi umístěnými v podvozku: kloubový Ebusco 3.0 a VDL Citea LE-122. V obou případech byly baterie umístěny v podvozku. Druhý jmenovaný, konfigurovaný s nízkým nástupem, se posouvá o krok dál mimo město a je připraven pro příměstské použití, stejně jako MAN Lion’s City 12 E LE, přičemž obě vozidla mají zadní část uspořádanou s více sedadly, potřebnými pro delší jízdy. Mercedes-Benz představil model eCitaro FCV s pomocným vodíkovým systémem, zatímco Solaris vsadil na vodíkovou kartu se svým kloubovým autobusem Urbino 18 s kanadským pohonným řešením Ballard. Soutěž byla napínavá, ale nakonec titul Autobus roku 2025 získalo pouze jedno vozidlo. A členové mezinárodní poroty soutěže Autobus roku vybrali Solaris Urbino 18 Hydrogen. Takže po vítězství v soutěži Autobus roku 2017 s autobusem Urbino 12 electric, prvním bateriovým autobusem, který získal toto prestižní ocenění, má Solaris po osmi letech další premiéru, a to s prvním vodíkovým autobusem, který získal titul Autobus roku 2025.

Vozidlo se svým pohonem a řešením autonomie nejvíce blíží tradičnímu dieselovému autobusu a nabízí dojezd přes 600 km. Systém FCV dodávaný společností Ballard má výkon 100 kW a vyrábí palubní energii se zárukou na více než 30 000 provozních hodin. Provoz pokrývá velkorysý rozsah povětrnostních podmínek od -30 do +50 stupňů Celsia, přičemž studený start je možný již od -25 stupňů Celsia bez nutnosti předehřívání systému. H2, stlačený na 350 barů při 15 stupních Celsia, je uložen v osmi nádržích umístěných na střeše, které mají celkovou kapacitu 51,2 kg. Samostatně je vozidlo vybaveno trakčními bateriemi Solaris High Power o kapacitě 60 kWh, umístěnými ve střední části střechy, které slouží také k ukládání energie získané při brzdění. Ta je pak využívána k podpoře systému FCV. Elektromotor, který kloubový autobus pohání, má výkon 240 kW a špičkový točivý moment 2 222 Nm. Je umístěn uprostřed nad zadní nápravou a prakticky tlačí vozidlo, takže poskytuje optimální jízdní vlastnosti, pohodlí řidiče i cestujících a poměrně dobré jízdní vlastnosti.

Díky modulární konstrukci a nové platformě vyvinuté speciálně pro autobusy s nulovými emisemi je celková přepravní kapacita autobusu Urbino 18 Hydrogen 140 cestujících, z toho 52 na sedadlech.

Důležitou výhodou vodíkového pohonu je krátká doba tankování, pouhých 20 minut, při autonomním dojezdu 600 km, bez nutnosti speciálního školení řidičů. Může také fungovat za jakýchkoli povětrnostních a teplotních podmínek, aniž by to mělo vliv na autonomii. Společnost Solaris již dodala 200 vodíkových autobusů a dalších 600 je objednáno. Je třeba poznamenat, že trh v roce 2023 pro tento typ vozidel činil 172 kusů.

Testovaný autobus byl vybaven všemi bezpečnostními systémy požadovanými GSR a také kamerovým systémem MobilEye Shield+ namísto klasických zrcátek. Polsko-španělský výrobce vyvinul novou, optimalizovanou platformu pro vozidla s nulovými emisemi s novou konstrukcí přední části a elektroniky. Absence zadní motorové věže umožňuje optimální rozložení hmotnosti na palubě, více světla a větší kapacitu sedadel. Všechny prvky související s vodíkovým systémem jsou umístěny na střeše. Jsou vybaveny senzory a bezpečnostními prvky, včetně ventilu RD, který kontroluje průtok vodíku a v případě zjištění potenciálních problémů jej vypouští do atmosféry.

Interiér je pečlivě proveden s důrazem na detail a kvalitní materiály. Dva monitory umístěné vpředu a uprostřed poskytují cestujícím užitečné informace.

Pracoviště řidiče je stylové, s přístupovými dveřmi krytými černým sklem a středovým nápisem Solaris. Nová digitální přístrojová deska je ergonomická, interiér vzdušný a zpětná zrcátka byla nahrazena videokamerami. Kulatý displej ve tvaru hodin, umístěný uprostřed palubní desky, ukazuje řidiči, zda je autobus správně zařazen do jízdního pruhu a zda dodržuje rychlostní limit. Samostatně se na digitální obrazovce umístěné vpravo od řidiče zobrazují užitečné informace o trase.

Porota ocenila dvoubarevný interiér, kde černá barva sedadel kontrastuje s béžovou barvou dřevěné podlahy. Čtyři vstupní dveře, které jsou shora dolů prosklené, stejně jako široké čelní sklo v zadní části vozu přispívají ke světlosti interiéru. 

Porota by ráda využila příležitosti a poděkovala všem výrobcům, kteří se letos zúčastnili Eurotestu autobusů. Všechna soutěžní vozidla předvedla špičkové technologie a velmi zajímavé konstrukční prvky. Je pro nás zřejmé, že elektrická technologie je připravena udělat další krok mimo města, zatímco pro městskou dopravu je již přizpůsobitelná všem dopravním systémům, má nízké provozní náklady a nulové emise. Rádi bychom také poděkovali našim dlouholetým partnerům, společnostem Busworld a ZF, za veškerou logistickou podporu, dále ČSAD MHD Kladno, tamním orgánům veřejné správy a všem místním partnerům, kteří pomohli našemu kolegovi Michalu Štenglovi z Magazínu Transport a Logistika letošní testy zorganizovat.

V neposlední řadě blahopřejeme společnosti Solaris Bus & Coach k sestavení velmi dobře postaveného autobusu Urbino 18 Hydrogen, který se stal autobusem roku 2025.

Zdroj
Redakce
Back to top button