Testy nákladních vozidel

Fuso eCanter – Nejde proti proudu

Fuso eCanter – Nejde proti proudu. V poslední době se stalo zvykem, že se nové generace užitkových a nákladních vozů uvádějí nejprve jako čistě elektrické. A nejinak je tomu i v případě lehkého nákladního vozu Fuso eCanter. Jako jediní novináři z Česka jsme se vydali do Portugalska, abychom ho důkladně prozkoumali a krátce se jím i svezli. 

Fuso Canter je malý nákladní automobil, který se svou koncepcí a celkovou hmotností do 8,5 tuny nemá u nás příliš mnoho konkurentů. V Česku se jich ročně prodá přes 100 kusů. Jeho výroba probíhá v portugalském závodě Mitsubishi Fuso Truck Europe v Tramagalu (viz vložený článek), kde se letos v květnu rozjela i produkce nové generace, a to nejprve v elektrické verzi eCanter. 

Fuso eCanter: 42 variant

Nový eCanter se stejně jako jeho konvenční předchůdce nabízí ve čtyřech hmotnostech 4,25 t; 6 t; 7,49 t a 8,55 t, s kabinami Standard (šířka 1695 mm) a Comfort (šířka 1995 mm) a šesti rozvory 2500 mm; 2800 mm; 3400 mm; 3850 mm; 4450 mm a 4750 mm. Zásadní rozdíl proti předchozímu eCanteru, který byl na trh uveden v roce 2017, spočívá ve větší možnosti konfigurace celkové kapacity akumulátorů, a tím i dojezdu. Dohromady eCanter nabízí 42 variant, převeze až 4,5 tuny nákladu a naložíte na něj klidně i 16 europalet. 

Česko patří mezi prvních 17 evropských zemí, kde se eCanter již prodává

Od 80 do 200 km

eCanter může být podle velikosti rozvoru vybaven jedním (S), dvěma (M) nebo třemi (L) akumulátory typu LFP (LiFePo4). Maximální kapacita jednoho 350 kg vážícího svazku je 41,3 kWh (využitelná 39 kWh) a eCanteru garantuje dojezd až 70 km. Varianta M má celkovou kapacitu 82,6 kWh (77,6 kWh) a dojezd až 140 km, verze L disponuje 123,9 kWh (116 kWh) a 200 km. Stávající eCanter měl jediný akumulátor s kapacitou 81 kWh, zajišťující dojezd cca 100 km.

Také elektrickou verzi bude možné řídit s řidičákem skupiny B

eCanter je standardně vybavený pomalým AC nabíjením 22 kW i rychlým DC se 104 kW, resp. 11 a 70 kW u nejmenší verze S. Dobíjecí časy z 0 na 90 % jsou 4 h 12 min vs. 36 min (S); 4 h 54 min vs. 44 min (M) a 6 h vs. 1 h 15 min (L). Akumulátory lze při nabíjení sice předehřát, nicméně pouze při pomalém nabíjení a podmínkou je i 100% SOC. Kabinu zatím dopředu vyhřát nelze, tato možnost bude k dispozici až v průběhu příštího roku. 

eAxle

Díky konstrukci hnacího řetězce může mít i nejkratší eCanter s rozvorem 2500 mm dvě sady akumulátorů. Podobně jako jeho větší koncernový sourozenec Mercedes-Benz eActros totiž používá zadní nápravu eAxle, také označovanou jako EDM (Electric Driver Modul).

Jednotka eAxle je v pomocném rámu, ale není přímo součástí zadní nápravy

V jednom konstrukčním celku je trakční elektromotor, invertor a jednostupňová redukce, díky čemuž nemá eCanter klasický kardan a akumulátory mohou být umístěny napříč. Nicméně na rozdíl od eActrosu není EDM součástí zadní nápravy. Výrobce nabízí dvě varianty elektromotoru s maximálním výkonem 110 kW (150 k), resp. stálým 85 kW (110 k), a 129 kW (175 k), resp. 110 kW (150 k). Oba ale mají stejný maximální točivý moment 430 Nm, resp. stálý 250 Nm. Slabší motor je vyhrazený pro verze 4,25 a 6 t, silnější pro 7,49 a 8,55 t. 

Akumulátorové sady jsou umístěny napříč, mohou být až tři

Fuso eCanter: Stále svůj

Fuso eCanter si nikdy nehrálo na Rolls-Royce mezi náklaďáčky, vždy to byl jednoduchý a odolný pracovní nástroj, který svého řidiče zbytečně nerozmazloval. A to ani prostorností kabiny, ani použitými materiály či komfortem pérování. A to se nezměnilo ani s novou generací. Vnější design je sice o něco modernější, od svého předchůdce se ale zase až tak neliší. Aspoň na první dojem, což byl nejspíš asi i záměr. Nezměnila se ani výška kabiny, takže jsem se při prvním nastupování opět praštil hlavou o rám dveří. eCanter však dostal novou, modernější přístrojovou desku, jejíž horní díl je vyrobený z tmavšího plastu. Celek vypadá o dost lépe než dříve, avšak je z něj stále cítit asijský designový styl. Novinkou je elektronická parkovací brzda nebo digitální přístrojový štít. Volant může mít kožené čalounění, je multifunkční a lze ho nastavit výškově. 

Nová přístrojová deska působí daleko moderněji 

Bez klíčku

Místo klíče či tlačítka se eCanter oživuje otočným plastovým výliskem ve spínací skříni. Jím se nejprve otočí o dvě pozice, chvíli se počká, než naběhnou veškeré systémy, a pak se znovu otočí. Jakmile na přístrojové desce přestane blikat zelené světlo a trvale svítí, eCanter je připraven vyrazit.

Voličem se řadí jízdní režim a nastavuje úroveň rekuperace

Klasickou řadicí páku zde nahrazuje volič, který funguje jako joystick, vrací se do základní pozice. Má pouze tři pozice R, N a D, parkovací se aktivuje tlačítkem. Voličem se ale také nastavuje úroveň rekuperace a tím i brzdný výkon. Defaultně je nastavena úroveň 2 odpovídající účinku běžné motorové brzdy. Mód 3 umožňuje jednopedálové ovládání, 0 funguje jako plachtění a 1 je něco mezi. Rekuperace ale probíhá i klasickým brzděním, míra se zobrazuje na digitálním přístrojovém štítu. 

Chtělo to náklad

V jednoduchosti je krása – i proto nemá Fuso eCanter vzduchem odpruženou kabinu a na jízdě je to logicky znát. První část testovacích jízd vedla po rozbitých silničkách v blízkosti okruhu Estoril, a to za volantem typu 4C15e s jedním akumulátorem a valníkovou nástavbou. Bohužel byla pro nás nepochopitelně prázdná, takže z nás tuhé pérování skoro vytřáslo duši. Je to škoda, protože vím, co dokáže s komfortem udělat i půltuna nákladu. A hlavně testovat nákladní vozidlo bez zatížení postrádá tak trochu smysl. Budeme si muset počkat na tuzemský test.

eCanter má připravené rozhraní i pro nástavby 

Druhá část testování probíhala přímo na závodním okruhu Estoril a k dispozici jsme měli dva valníky a jednu skříňovou nástavbu s druhým nejdelším rozvorem. Opět byly prázdné, nicméně tato část měla za úkol vyzkoušet ovladatelnost, manévrovatelnost (i s nejdelším rozvorem je poloměr otáčení excelentní), akceleraci (maximální rychlost je 89 km/h), brzdění, odhlučnění kabiny nebo funkci rekuperace. A právě nízká úroveň hlučnosti a nulové vibrace jsou tím hlavním, proč by mi nevadilo s eCanterem jezdit. 

Připraven pro nástavby

Fuso Canter je velmi oblíbený pro montáž nástaveb. Vedle nejčastějších skříní, valníků a sklápěček se na něj montují i hákové nosiče kontejnerů nebo nástavby na svoz odpadu. Výrobce počítá se stejnou univerzálností i v případě eCanteru, proto nabízí dva typy ePTO, lišící se výkonem i typem výstupu i otáčkami. Výkonnější, s přímým výstupem, nabízí maximálních 222 Nm/27 kW (po dobu 5 minut), resp. stálých 166 Nm/17 kW, v obou případech jsou maximální otáčky 2000 min-1. Druhý, s řemenovým převodem, sice točí až 7000 min-1, nicméně na výstupu nabízí 64 Nm/26 kW, resp. 46 Nm/17 kW. Příští rok by měl být eCanter připravený i na složitější nástavby, jako jsou zvedací plošiny, cisterny, kropičky či zametače. 

Čtvrt milionu

Fuso Canter se v továrně Mitsubishi Fuso Truck Europe v portugalském Tramagalu vyrábí od roku 1980 a do dnešních dní jich sjelo z linek čtvrt milionu v pěti generacích. Spolu se stávající generací se v květnu rozjela i produkce nové. Z tohoto závodu se vozy vyvážejí do 32 zemí Evropy plus do Maroka, největší trhy byly v roce 2022 Francie, Itálie a Německo. Zajímavostí této továrny je to, že hned pětina z 500 zaměstnanců jsou ženy. Lépe zvládají manuálně náročné práce a také ty, kde jsou zapotřebí jejich menší ruce, které se snáze dostanou do hůře přístupných míst. 

Nový eCanter se vyrábí na stejné lince jako ten stávající

Továrna v Tramagalu se snaží o maximální udržitelnost výroby, do roku 2040 chce být CO2 neutrální. Už dnes 1200 solárních panelů vyrobí ročně 350 MW elektřiny, v plánu je zvýšení na 600 MW. Až 60 % odpadní vody se vrací zpět do výroby. 

Zdroj
Redakce
Back to top button