Jízdní dojmy: Volvo FL42 Electric
Zatímco s Volvem FL Electric v barvách DHL jsme prakticky neopustili areál logistického centra, tentokrát jsme vyrazili na cca 80 km dlouhý okruh vedoucí po dálnici i po silnicích I. třídy.
Není to tak dávno, co jsme přinesli reportáž o prvním „zákaznickém“ elektrickém nákladním voze v České republice, kterým je Volvo FL 42E jezdící pro DHL Supply Chain v areálu logistického parku v Jirnech. Zatímco s ním jsme za osm hodin najezdili asi jen 20 km (pohybuje se totiž jen v areálu), tentokrát na nás čekalo skoro 80 km.
Jsou nejdál
Volvo Trucks začalo s prodejem elektrických nákladních vozidel, konkrétně řadou FL a FE, už v roce 2019. Ve 4Q příštího roku Volvo uvede i těžké řady FM, FMX a FH. Volvo se zavázalo, že už v roce 2030 sníží emise z prodaných aut o polovinu ve srovnání s rokem 2019. O deset let později je chce zredukovat o 100 % a od 2050 by měla být provozovaná vozidla CO2 neutrální.
Druhá generace baterií
Dva roky po uvedení dostala elektrická Volva baterie druhé generace. Jejich výrobcem je Akasol používající články od Samsungu. Zatímco u první měl jeden bateriový svazek kapacitu 50 kW, ta stávající už se chlubí 66 kW. Využitelná kapacita závisí podle SOC (State of Charge) tedy stavu nabití – při 80 % je to 52 kWh, u 70 % pak 46 kWh. Třetí generace už má mít dokonce kapacitu 93 kWh!
Řada FL může mít tři až šest bateriových svazků s kapacitou 198 až 396 kWh, a to v závislosti na rozvoru (zatím je k dispozici se dvěma, postupně by jich mělo být až 10). S těmito hodnotami už se dojezd distribučního vozu pohybuje od 170 do 330 km při vnější teplotě 25 °C, resp. od 140 do 280 km při -10 °C.
Skoro 200 km
Testované demo Volvo FL, které bylo k vidění i na výstavě e-salon, bylo osazeno čtyřmi bateriovými svazky s kapacitou 265 kWh (využitelnou 212 kWh, protože systém byl nastavený na SOC 80 %). Proto i „palivoměr“, tedy ukazatel stavu baterie, pracuje v rozsahu 20 až 80 % stavu kapacity baterie. Tzn. „plná nádrž“ odpovídá 80 % stavu kapacity baterie. Jelikož vozidlo bylo přes noc zavřené, na ukazateli dojezdu svítila hodnota 191 km.
Testovací trasa vedla z Klecan z Truck centra nejprve po dálnici D8 na exit Nová Ves, odtamtud směr Slané, u Velvar zpět do Mělníka a po I/9 do Klecan. Na korbě jsme měli naloženo 5,5 t, FL 42E legislativně uveze 7,5 t, celková hmotnost vozu činí 16,7 t.
Malý, ale stačí
Volvo FL 42E pohání elektromotor s maximálním výkonem 180 kW, resp. stálým 130 kW a nejvyšším točivým momentem 425 Nm, což jsou parametry odpovídající dvoulitrovému TDI. Jenže motor spolupracuje s dvoustupňovou automatizovanou převodovkou, takže pocitově síla ani výkon nechybí. Jak už to u elektromotorů bývá zvykem, nejživější je při rozjezdu, takže vjíždět do křižovatky je daleko bezpečnější a hlavně rychlejší. K přeřazení na dvojku dochází až kolem rychlosti 40 km/h, což je doprovázeno přerušením toku výkonu. Motor funguje jako brzda, jakmile řidič sundá nohu z plynu, začne hned brzdit 90 Nm, sešlápnutím pedálu vyvine až 1800 Nm. Pokud chcete „plachtit“, což se hodí, musíte tlačítkem na přístrojové desce vypnout rekuperace. Příští rok by se měl objevit elektrický vícestupňový retardér.
Každý, kdo má vůči elektřině v nákladním autě averzi, by se v něm měl svézt. V kabině sice není úplné ticho, jak se říká, protože kvůli chybějícím decibelům od spalovacího motoru ve vyšších rychlostech vynikne aerodynamický hluk a při těch menších zase bzučení výkonové elektroniky. Jenže pořád je úroveň hluku násobně nižší než s dieselem a hlavně vás „nemasírují“ žádné vibrace.
Spočítá dojezd
Už tak dost vysokou cenu vozu nejvíc ovlivňuje počet baterií, proto je velmi důležité si uvědomit, kde bude auto jezdit a kolik má najezdit. Ke správnému rozhodnutí o počtu baterií má Volvo účinný nástroj – Electric Range Simulator. Jedná se o simulační program, který na zadané trase poměrně přesně určí spotřebu, resp. dojezd, a to v závislosti na topografii, zatížení vozu i dopravní situaci. Nám spočítal průměrnou spotřebu 76,98 kWh, reálná byla lehce pod 74 kWh. A skoro přesně trefil i dojezd.