Audi Q4 e-tron: nejlepší z koncernu?
Krátce po sobě jsme měli možnost vyzkoušet tři koncernová elektrická SUV postavená na stejné platformě. Po Škodě Enyaq iV a VW ID.4 jsme vyzkoušeli Audi Q4 e-tron, a to v nejlepší možné verzi 50 quattro.
Model Q4 e-tron je první elektrické Audi postavené na platformě MEB, která byla vyvinuta výhradně pro plně elektrická vozidla. Tato platforma zjednodušeně řečeno funguje jako takové lego, díky němuž mohou jednotlivé značky koncernu chrlit jeden elektromobil za druhým.
Každý je svůj
Koncern ale musíme pochválit za to, že si každá značka zachovává svou jasnou identitu. Q4 na rozdíl třeba od VW ID.4 nepůsobí tak futuristicky, svým konzervativním stylem se jasně řadí do rodiny vozů Audi řady Q. Zde rozměrově perfektně zapadá mezi Q3 a Q5. Navíc na rozdíl od Škodovky a VW má i verzi kupé s tradičním označením Sportback. Svou příslušnost k elektrické komunitě dává najevo především přídí se zaslepení maskou, v tomto případě ve stříbrném dekoru (existuje ale i tmavý), propojenými zadními světly a ostřejšími rysy zádě. Z boku nejvíce vyniknou obří příplatková 21“ kola se speciálním designem.
Jako v normálním Audi
Zatímco Škodovka i Volkswagen mají poměrně netradiční přístrojovou desku s malým displejem před volantem a obří obrazovkou trčící uprostřed, Q4 má architekturu podobnou konvenčním modelům. Před řidičem se nachází klasická kaplička s digitálním přístrojovým štítem a celou řadou možností zobrazení, hlavní 10,1“ obrazovka je velmi elegantně zapuštěna do středové části přístrojové desky. Pod ní řidič najde ovládací panel klimatizace s kolébkovými tlačítky. Ale ani zde nechybí dotykové ovládání, přehnaně citlivé plošky místo tlačítek jsou na volantu. Na můj vkus je zde zbytečně mnoho lesklých ploch, nicméně člověk se uvnitř cítí jako ve správném Audi. Tedy hodně příjemně.
Stejně jako oba koncernoví sourozenci i Q4 e-tron nabízí velký vnitřní prostor. A to především na zadních sedadlech, kde se budete cítit jako v limuzíně. Kufr nabízí 520 l včetně prostoru pod podlážkou (kde budete mít asi nabíjecí kabely), což je ale z koncernového trojlístku nejméně.
Ďábelská čtyřkolka
Označení 50 quattro signalizuje nejvyšší verzi se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Ten však podobně jako u Enyaqu iV nebo ID.4 GTX není trvalý, ale „občasný“. Po většinu doby dává 2,2 t těžké vozidlo do pohybu zadní elektromotor o výkonu 150 kW a 310 Nm, kterému za určitých podmínek vypomáhá přední s 80 kW a162 Nm. Při plné akceleraci je špičkový systémový výkon 220 kW plus 460 Nm. Jen ale po dobu 30 s (na druhé straně to už jste dávno na elektronickém limitu 180 km/h), auto musí mít navíc prakticky plné, a navíc ještě správně zahřáté baterie. E-tron ale jezdí svižně pokaždé, když to potřebujete. Tato verze má ve standardu největší koncernovou baterii s využitelnými 77 kWh, která by měla stačit v průměru na 450 km. V sychravém listopadovém počasí nám počítač ukázal maximum 428 km, ale také 360 km po hodně studené noci. Dobíjet lze výkonem až 125 kW, resp. 11 kW v případě střídavého nabíjení.
Je nej?
Pokud bychom měli odpovědět na úvodní otázku, tak nejlepší je Q4 e-tron v odhlučnění interiéru a použitých materiálech, což ale asi nikoho nepřekvapí. Stejně jako to, že se základní cenou 1 236 281 Kč (bez DPH) je i nejdražší. Přesto se ale jedná o nejlevnější čistě elektrické Audi.
Vozidlo | Audi Q4 50 e-tron quattro |
Motor vzadu: | synchronní elektromotor |
Max. výkon: | 150 kW (204 k) |
Max. točivý moment: | 310 Nm |
Motor vpředu: | synchronní elektromotor |
Max. výkon: | 80 kW (109 k) |
Max. točivý moment: | 160 Nm |
Kapacita baterie (využitelná): | 82 (77) kWh |
Typ baterie: | Li-ion |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,2 s |
Převodovka: | A1 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 17,9-21,3 kWh/100 km |
Spotřeba v testu: | 18,8 kWh/100 km |
Dojezd (dle WLTP): | 412-488 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2135 kg |
Celková hmotnost: | 2720 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520/1490 l |
Rozměry d/š/v: | 4588 x 1865 x 1617 mm |
Rozvor: | 2764 mm |
Základní cena test. vozu: | 1 236 281 Kč bez DPH |