Testy osobních vozů

Mercedes-Benz E – Jubilejní vítěz

Mercedes-Benz E – Jubilejní vítěz. Mercedes-Benz E zvítězil ve 30. ročníku ankety Auto roku 2024 v České republice, a jak jsme se přesvědčili za volantem provedení E 400 e 4Matic, titul si právem zaslouží. I přes vysokou míru digitalizace je to pořád klasický Mercedes se vším všudy. 

Nejnovější generaci třídy E s kódovým označením W214 výrobce označuje jako most mezi tradicí a digitalizací. Tradicí započatou před 76 roky, té novější od roku 1993, kdy došlo k přejmenování na třídu E.

Přečtěte si také
Vedle vzduchové pružení Airmatic může mít auto i natáčecí zadní nápravu s úhlem natočení 4,5°

Menší „esko“

Hodně tradiční jsou proporce klasického tříprostorového sedanu, kdy po krátkém předním převisu karoserie a dlouhé kapotě motoru následuje prostor pro cestující, který je posunut výrazně dozadu. Také design vozu zůstává de facto jen evolucí předchůdce a má hodně blízko ke třídě S. Nové „éčko“ měří skoro pět metrů (4949 mm) a na první pohled vypadá opravdu impozantně. Na kapotě i nadále můžete mít tradiční malou třícípou hvězdu nebo logo v masce chladiče, která může být podsvětlená. To už se ale pomalu dostáváme do budoucnosti, kterou reprezentují třeba vysouvací kliky nebo standardně dodávané hlavní světlomety Digital Light. Nejenže naprosto famózně svítí a vykrývají okolní provoz, zároveň ale mají projekční funkci a umějí promítat piktogramy. 

Vyjíždějící kliky

Displej, kam se podíváš

V interiéru je to přehlídka digitalizace, obzvláště pokud si objednáte prémiový infotainment MBUX Superscreen. Ten je dominantou vnitřního designu a přináší digitální zážitky včetně selfie kamery pro videokonference a samostatný displej pro spolujezdce. Řidiči je k dispozici široká nabídka funkcí a zobrazení 3D displeje a head-up displeje. Díky digitálním inovacím lze hudbu, hry a streamování multimediálního obsahu vnímat uvnitř vozu téměř všemi smysly. Surround soundsystém Burmester 4D je vybaven 17 reproduktory a technologií Dolby Atmos. Celkový hudební zážitek je u cestujících vpředu ještě dále umocněn jemnými zvukovými vibracemi sedadel. V interiéru si ale přijdou na své i „mercedesí staromilci“, tradičně prvotřídní jsou materiály, zpracování nebo třeba všemožně nastavitelná sedadla, připomínající domácí křeslo. 

Před spolujezdcem může být další obří displej

Nejvýkonnější čtyřválec

Tradicí pro třídu E jsou také šestiválcové benzinové i naftové motory ve výkonovém spektru od 270 do 330 kW, prim ale hrají čtyřválce, často spojené s elektromotorem. To je i případ testované verze E 400 e, která má nejvýkonnější čtyřválcový motor v nabídce. Jde o plug-in hybrid, spojující dvoulitrový benzinový motor s výkonem 185 kW (252 k) a elektromotor o výkonu 95 kW (129 k), přičemž společně dokážou produkovat až 280 kW (381 k) a 650 Nm. Nikdo asi nepochybuje o tom, že dynamika tomuto sedanu rozhodně nechybí. Důkaz? Stovka za 5,3 s. 

Kvůli akumulátorům má kufr jen 370 l, o 170 l méně než běžné provedení

Jak už jsme si u Mercedesu zvykli, jeho plug-in hybridy umějí jezdit čistě na elektřinu docela daleko, „éčko“ s 19,5kWh baterií reálně až 100 km, což je pro většinu PHEV konkurentů sci-fi. Vozidlo má v základu 11kW AC palubní nabíječku, za příplatek lze ale mít i 55kW DC variantu. Ale i když se baterie vyprázdní, pořád má auto v záloze 50litrovou nádrž, která při průměrné spotřebě 8 l/100 km v hybridním režimu vystačí na slušnou porci kilometrů. 

Komfort ve všech ohledech

To nejtradičnější na novém „éčku“ ale je celkový komfort. A nemám na mysli jenom akustický nebo od pérování. Tvůrcům se totiž parádně podařilo spojit oba světy, které spolu žijí v dokonale symbióze. 

Technická data: 

Mercedes-Benz E 400 e 4Matic

Motor: Ř4/zážehový + elektromotor

Zdvihový objem: 1999 cm3

Max. výkon: 185 kW (252 k)

Max. točivý moment: 400 Nm

Elektromotor: 95 kW (129 k)/440 Nm

Max. systémový výkon: 280 kW (381 k)

Maximální rychlost: 250 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 5,3 s

Převodovka: A9

Kombinovaná spotřeba: 0,6–0,9 l/100 km (20,8–23,0 kWh/100 km)

Spotřeba v testu: 0–8,0 l/100 km

Dojezd: 107 km

Emise CO2: 160–182 g/km (15–21 g/km)

Pohotovostní hmotnost: 2170 kg

Celková hmotnost: 2860 kg

Objem zavazadlového prostoru: 370 l

Rozměry d × š × v: 4949 × 1882 × 1480 mm

Rozvor: 2991 mm

Základní cena test. vozu: 1 667 000 Kč bez DPH

Zdroj
Redakce

Přečtěte si také

Back to top button