Testy užitkových vozidel

Dacia Spring Cargo: Pozor vezu pizzu

Dacia Spring Cargo. Dacia rozšířila nabídku nejlevnějšího elektromobilu na trhu Spring o dvoumístnou užitkovou verzi Cargo. Ta je určena především pro městské rozvážkové služby. 

Osobní Dacia Spring je na českém trhu od roku 2021 a její test jsme přinesli v loňském březnovém čísle. Za novým logem Dacie, mimochodem opravdu povedeným, se ve skutečnosti ukrývá Renault City K-ZE, vyráběný v Číně pro tamější trh spolu s automobilkou Dongfeng. A ten má zase původ v modelu Kwid se spalovacím motorem, jenž byl určen primárně pro indický trh. 

Přečtěte si také
Spring má slušnou světlou výšku a do města komfortní pérování

Dacia Spring Cargo: Bílá barva užitku 

Užitková verze Cargo se zvenku na první pohled od osobního provedení nijak zásadně neliší, tedy až na absenci podélných střešních lišt. Poznávacím znamením je hlavně bílá barva Kaolin, protože v jiné se neprodává, nebo výhradně ocelová 14″ kola. Prostě minidodávka dlouhá pouhých 3,7 m a široká jen 1,6 m. Teprve ve srovnání s ostatními auty zjistíte, jaký je to střízlík. 

Nabíjecí konektor je pod znakem

Auto s mřížkou 

Hlavní odlišností je absence zadních sedadel, která ustoupila v zájmu přepravní kapacity. Zatímco osobní Spring pojme s 290 l jen pár tašek, Cargo s 961 l už klidně odveze pizzu i pro pořádný mejdan. Zavazadlový prostor je dlouhý 1172 mm a mezi podběhy široký 931 mm a od předních sedadel ho odděluje kovový rám doplněný mříží sahající až ke stropu. Užitečné zatížení bohužel výrobce neudává, ale mohlo by být kolem 300 kg, což na rozvoz jídla bohatě stačí. Tedy pokud k tomu nechcete i basu piva. Jenom otvírání pátých dveří titěrným tlačítkem a ještě bez madla není úplně komfortní, hlavně když máte plné ruce. Stejně tak jediné světlo vpředu nedokáže dosvítit až dozadu, takže za tmy je v „nákladovém“ prostoru tma jako v pytli. 

V nákladovém prostoru jsou i čtyři upínací oka

To už se nevidí 

Vnitřek vozu je v některých ohledech slušné retro. Pevný volant i sedačky, mechanické páčky nastavování vnějších zrcátek, jeden stěrač jako v tramvaji nebo malý kolíček v hlavních přístrojích pro ovládání palubního počítače. Závan nového tisíciletí zde zachraňuje infotainment s dotykovým displejem, který umí i Apple CarPlay. Sedačky nejsou vůbec špatné. Celkově si ale řidič ve stísněném interiéru připadá trochu legračně. 

Tvrdé plasty nevadí tak jako volant bez nastavení

Základní motor 

Zatímco osobní verze dostala nový, silnější motor (48 kW/65 k), na Cargo „zbyl“ ten původní s výkonem 33 kW/44 k, což opravdu není příliš. Na druhé straně Spring bude jezdit hlavně ve městě, maximálně tak kousek za ním, a navíc ještě jenom s jedním člověkem – a na takový provoz to stačí. Motor je spojený s jednostupňovou redukční převodovkou, která ale nemá pozici P, proto je vždy třeba zatáhnout ruční brzdu. Jakmile vám párkrát začne auto ujíždět pod rukama, zvyknete si na to. 

U voliče převodovky chybí pozice P, takže je třeba používat ruční brzdu

Akumulátor s kapacitou 26,8 kWh by měl zajistit dojezd 230 km, nám po plném nabití počítač ukazoval cca 210 km. V čistě městském provozu s velikým podílem rekuperace by to mělo stačit až na 300 km, reálně je to spíš kolem 250 km. A to už není tak špatné. Průměrná spotřeba se pohybovala mezi 13,5 a 14 kWh/100 km, výrobce udává 12 kWh/100 km. 

Dává smysl 

Dacia Spring Cargo s cenou 446 872 Kč (bez DPH) dává větší smysl než o necelých třicet tisíc korun dražší osobní provedení. Seznam příplatků zahrnuje pouze navigaci s dotykovým displejem a rychlé DC dobíjení s výkonem 30 kW/h, v základu má Spring AC dobíjení s 6,6 kW/h. 

Technická data:

Dacia Spring Cargo

Motor: synchronní elektromotor

Max. výkon: 33 kW (44 k)/3000–8200 min-1

Max. točivý moment: 125 Nm/500–2500 min-1

Kapacita baterie: 27,4/26,8 kWh

Typ baterie: Li-ion

Maximální rychlost: 125 km/h

Zrychlení 0–100 km/h: 19,1 s

Převodovka: A1 

Kombinovaná spotřeba: 12,0 kWh/100 km

Spotřeba v testu: 13,5–14,0 kWh/100 km

Dojezd: 230 km

Pohotovostní hmotnost: 935 kg

Celková hmotnost: výrobce neudává 

Objem zavazadlového prostoru: 961 l

Rozměry d ך × v: 3734 × 1579 × 1516 mm

Rozvor: 2423 mm

Základní cena test. vozu: 446 872 Kč bez DPH

Zdroj
Michal Štengl
Back to top button