Škoda Fabia: Jako Golf
Škoda Fabia: Jako Golf. Škoda Fabia čtvrté generace se vyrovná VW Golf čtvrté generace. V čem? Minimálně v tom, že je stejně velká, a to stále patří do kategorie malých aut. V ostatních parametrech je ale samozřejmě mnohem dál. Testovali jsme nejvýkonnější litrový tříválec.
Škoda Fabia je dlouhodobě nejprodávanější malé fleetové auto u nás. Otázkou ale bude, jak si povede v budoucnosti, když už se ví, že nebude mít variantu Combi. Ta totiž tvořila velkou část objednávek.
Obr mezi malými
Nová Fabia mezigeneračně pořádně vyrostla. Na délku se natáhla o 111 mm na 4108 mm (VW Golf 4 byl jen o pár milimetrů delší) a na šířku přibylo 48 mm (1746 mm). Také rozvor se díky implementaci nové platformy A0 mohl natáhnout o neuvěřitelných 94 mm na 1459 mm.
A snížení výšky na 1459 mm není příliš patrné. Nová Škoda Fabia je opravdu pořádný kus auta, a to i v rámci kategorie malých vozů. Třeba koncernový sourozenec Seat Ibiza je o šest centimetrů kratší. Fabia své soky „drtí“ i v zavazadlovém prostoru, který si mezigeneračně polepšil o 50 litrů na 380 l, čímž pokořuje i řadu aut o třídu výš.
Škoda Fabia: Moderní a dospělá
Jestliže zvenku je nová Fabia trochu podobná svému předchůdci, tak uvnitř sedíte v úplně jiném autě. Přístrojová deska převzala architekturu z Octavie. Novinkou je digitální přístrojový štít s mnoha možnostmi konfigurace zobrazení a středový dotykový displej trčící uprostřed, který je skvěle na očích. My jsme měli ten největší s úhlopříčkou 9,2“ a vrcholným infotainmentem s maximální dnes dostupnou konektivitou včetně bezdrátového přenosu Apple Car Play. Ale i s menším 6,5“ monitorem a analogovými přístroji vypadá přístrojovka Fabie moderně. A to hlavně díky jejím tvarům. A přestože i zde se část ovládání přestěhovalo hodně na displej, pořád je to ještě v rozumných mezích.
Vnitřní prostor je na malé auto nadprůměrný, navíc život na palubě zpříjemňuje celá řada Simply Clever rešení, jako jsou kapsy na mobil na zadní straně předních opěradel, nechybí ani deštník ve dveřích, novinkou je vyjímatelný držák nápojů ve středovém tunelu a přihrádka vzadu, sklopné opěradlo spolujezdce a potěší i háčky na zadní straně zadních opěradel.
Výkonný, ale línější
Nejvýkonnější litrový tříválec se může pochlubit výkonem 81 kW a točivým momentem 200 Nm. Maximální rychlost 205 km/h je opravdu zajímavá, zrychlení na stovku za 10 s už méně. Přeplňovaný tříválec sice umí být hodně živý, ale to musí jít nad 2500 ot./min a výš. Do 2000 otáček je vyloženě mrtvý, za což ale mohou i dlouhé převody manuální šestistupňové převodovky. S tím, že byste jezdili jenom na pětku nebo šestku, tak moc nepočítejte. Také při rozjezdu to chce víc plynu. Pochválit ale musíme odhlučnění motoru, kultivovaný běh a také spotřebu, která jen lehce překračuje pět litrů. A jelikož má Fabia 40litrovou nádrž, ujedete docela dost. A za 1000 korun můžete mít dokonce i 50litrovou.
Škoda Fabia: Dospělý podvozek
Díky nové platformě, většímu rozchodu i delšímu rozvoru a tužší karoserii si mohli konstruktéři ještě více pohrát s naladěním podvozku, a to se jim opravdu povedlo. Fabia je prostě skvělá. Jistá a hlavně komfortní. I když já bych raději volil o palec menší kola než 17“, která měla testovaná Fabia. Nejen kvůli komfortu, ale i ceně pneumatik. Fabia je dospělé auto i z hlediska nabídky jízdních asistenčních systémů, těch má historicky nejvíc a skutečně pomáhají a neobtěžují. Jen si za to všechno musíte připlatit, v základu stojí v top výbavě skoro 350 000 Kč bez daně.
Škoda Fabia 1.0 TSI Style | |
Motor | Ř3/zážehový přeplňovaný |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Max. výkon | 81 kW (110 k)/5500 min-1 |
Max. točivý moment | 200 Nm/2000-3000 min-1 |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,0 s |
Převodovka | M6 |
Kombinovaná spotřeba | 5,0-5,7 l/100 km |
Komb. spotřeba v testu | 5,6 l/100 km |
Emise CO2 | 113-128 g/km |
Objem zavaz. prostoru | 380-1190 l |
Pohotovostní hmotnost | 1242 kg |
Celková hmotnost | 1680 kg |
Rozměry d/š/v | 4108 x 1780 x 1459 mm |
Rozvor | 2564 mm |
Základní cena testovaného vozu | 340 217 Kč (bez DPH) |