Testy osobních vozů

Toyota Hilux 2.4 D-4D Double Cab Active – Nejsem SUV

Toyota Hilux je jedním z nejznámějších a celosvětově nejrozšířenějších pick-upů. A přestože nová generace trochu zcivilněla, pořád je to auto spíše pro chlapy.

Osmá generace Toyoty Hilux prošla designovou změnou, na rozdíl od Fordu Ranger nebo Nissanu Navara ale nepůsobí takovým siláckým dojmem. Říct o ní, že je ale nenápadná, by byla lež. Ve srovnání s předchůdcem je také o 90 mm delší (5,35 m), o 20 mm širší (1,86 m) a o 5 mm nižší (1,86 m). Jediné, co se nezměnilo, je rozvor 3085 mm.
 
Skoro jako v osobáku
Zcela nový je interiér, kde tvůrci vytvořili prostředí jako v běžném osobním automobilu. Uprostřed přístrojové desky nechybí dotykový displej infoteinment systému. Je sice vkusně zakomponovaný, nicméně za tmy se jeho obrazovka nepříjemně odráží v zadním skle. Samotný palubní systém není dvakrát rychlý a ani jednou se mi do něj nepodařilo stáhnout z mobilu kompletní telefonní seznam. Pochválit musím slušnou míru konektivity a nabídku aplikací. Na displeji se promítá i obraz parkovací kamery. Uvítal bych ale i čidla. To, že nemám co do činění s SUV, ale s pick-upem, jsem si vždy uvědomil při nastupování. Do Hiluxu si totiž musíte pořádně našlápnout, protože podlaha je vysoko. Jenže sedadla jsou naopak nízko, takže nastupování není ve výsledku úplně komfortní.
 
O 350 kg víc
Ve světě sice Hilux v poslední době vozí dost často zbraně, primárně byl ale stvořen pro převoz jiného nákladu. Papírově toho dokázal převézt méně než konkurence, což se ale nyní změnilo. Užitečné zatížení se totiž u provedení Double Cab zvýšilo o 350 kg na 1,16 tuny. Z 1546 na 1645 mm se také rozšířila ložná plocha (mezi podběhy 1540 mm), její délka je 1525 mm. Za Hilux také konečně můžete zapřáhnout brzděných 3,5 tuny.
 
Snese drsné zacházení
Základ konstrukce Hiluxu stojí na pevném žebřinovém rámu, který je o 20 % tužší v krutu než dřív. Přední kola vedou lichoběžníkové závěsy a vzadu najdeme klasickou tuhou nápravu, která má ale zcela přepracované uchycení listových per a tlumičů. Nové jsou i stabilizátory. Na rozbité polní cestě jede Hilux naprosto suverénně, člověk se nemusí bát uhánět po polňačce stovkou. Do terénu je Hilux vybaven přepínatelným pohonem všech kol (lze připojit do rychlosti 50 km/h) s rozdělovací převodovkou a redukcí, zadní diferenciál je v základu samosvorný a lze ho uzamknout. Novinkou je systém aktivního řízení trakce (A-TRC) z modelu Land Cruiser, který dokáže velmi účinně pomocí brzd přenášet točivý moment i na jediné kolo s trakcí. V terénu je Hilux skvělý. Jenže na silnici je i přes velkou snahu konstruktérů znát, že zadní kola spojuje tuhá náprava, takže na nerovnostech auto charakteristicky poskakuje a vlní se. Dá se na to pochopitelně zvyknout, ale v zatáčce s „roletami“ zadní kola uskakují, což probudí ESP. Chválím ale vysokou stabilitu v rychlostech nad 140 km/h.
 
Chtělo by to víc
Na rovince už toho z auta člověk ani moc nedostane, nám se podařilo ho rozjet na 160 km/h. Do kopce je ale stočtyřícítka (jenom s řidičem) strop, s více lidmi je to ještě horší. Přeci jenom jediný v Evropě nabízený motor 2.4 D-4D disponuje pouhými 110 kW (150 k) a 400 Nm, což na tak velké auto není opravdu mnoho.Hlavně ve vyšších rychlostech, kdy raketově rostou jízdní odpory. Spotřeba motoru se pohybovala mezi 7,8 a 8,3 l na 100 km, což je v normě.
Text: Michal Štengl, foto autor
 
Žádný jiný vůz si nevydobyl takové renomé. Nezničitelný pracant, kterého nic nezastaví, to je Toyota Hilux. Pro tyto vlastnosti patří mezi nej­oblíbenější auta už téměř 50 let. Za letošních prvních devět měsíců byl Hilux 15. nejprodávanějším vozem na světě a jedničkou v kategorii pick-upů v Evropě. Pro svoji odolnost a spolehlivost si vůz získal oblibu dobrodruhů. Vydali se s nimi na cestu na severní pól, islandské sopky nebo Antarktidu. Že si poradí i s nejnáročnějším závodem světa, Dakarem, potvrzuje každý rok. Tento pick-up patří mezi nejvíce zastou­pené modely v legendárním závodu. V historii Dakaru posbíraly Toyoty Hilux nespočet pódiových umístění a nejinak tomu bylo i letos se třetím místem. Nyní je v prodeji jeho nová, osmá generace, která kromě řady jiných vylepšení nabízí možnost tahat ještě těžší přívěsy o hmotnosti až 3,5 tuny. Novinka dostala i civilnější a pohodlnější interiér, takže může svým uživatelům nabídnout příjemné prostředí, na jaké jsou zvyklí z osobních vozů.
Jitka Kořánová, PR Manager, Toyota
Central Europe-Czech
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
 
Toyota Hilux 2.4 D-4D
Double Cab Active
Motor:
Ř4/vznětový přeplňovaný
Zdvihový objem:
2393 cm3
Max. výkon:
110 kW (150 k)/3400 min-1
Max. točivý moment:
400 Nm/1600-2000 min-1
Maximální rychlost:
170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:
13,2 s
Převodovka:
M6
Kombinovaná spotřeba:
7,0 l/100 km
Komb. spotřeba v testu:
7,9 l/100 km
Emise CO2:
185 g/km
Rozměry nákladového prostoru d/š:
1525 x 1540 mm
Pohotovostní hmotnost:
2100 kg
Celková hmotnost:
3210 kg
Rozměry d/š/v:
5330 x 1855 x 1815 mm
Rozvor:
3085 mm
Cena testovaného vozu:
756 000 Kč (bez DPH)
 
 

Přečtěte si také

Back to top button