Volkswagen ID.5 – Příjemný společník do města
Volkswagen ID.5 – Příjemný společník do města. Nad elektromobilitou už ze zkušeností rozhodně neohrnuji nos, naopak ji beru jako další alternativu v pohonech a mně osobně ve městě vyhovuje. Splnil model ID.5 mé očekávání? Do jisté míry ano, ale drobné mouchy má každé auto, ID.5 není výjimkou.
Hned na úvod napíšu, že se jednalo o klasický test na týden. Na úplné sehrání člověka s autem je týden málo, proto mohou být některé věci psané více pocitově z pohledu řidiče, který je zvyklý na nová auta a nechce nic moc řešit a spíše sednout a jet.
Design, který chce chvilku času
Ano, přiznám se, že Volkswagen ID.5 se mi na první pohled moc nelíbil. Design elektroaut má určité kompromisy, a přede mnou tedy stál celkem široký a bílý vůz, který je určitě kvůli aerodynamice docela vyhlazený a taky pěkně baculatý.
Vůz má sportovně se svažující střechu, velká 20palcová kola, zadní spoiler, příplatková zadní 3D světla a přední světla IQ.Light, která svítí naprosto perfektně. Nakonec mohu po týdnu hodnotit vzhled auta pozitivně. U Volkswagenu se jedná o první elektrické SUV kupé.
Neskutečně místa
Právě „baculatému“ designu můžeme vděčit za neskutečně velký vnitřní prostor. Už dlouho jsem neřídil tak prostorné auto. Místa je dostatek vpředu, vzadu i v kufru, který má 549 litrů. Mimochodem liftbacková záď zajišťuje velkorysý přístup do zavazadlového prostoru.
Vystupování je pohodlné, nastupování také, zrcátka jsou velká a člověk vidí všude kolem sebe. Ortopedická sedadla jsou pohodlná, zároveň i sportovní, mají paměti a masážní funkci. Na zadních místech je dostatek místa nad hlavou a hlavně na nohy! Interiér je i díky prosklené střeše vzdušný a prostorný. Tady není modelu ID.5 co vytknout.
Království složitosti
A je tu ovládání. Dotykové plošky, kam se podívám. Po usednutí za volant ID.5 zapomeňte na zažité zvyky z jiných vozů, protože tady vládne minimalismus. Interiéru dominuje velký dotykový displej (12 palců) a menší displej na volantu, který se pohybuje zároveň s nastavením volantu.
Volič směru jízdy je velmi nestandardně umístěný právě na menším displeji a má trošku jiné ovládání, člověk si ale v provozu zvykne. Líbí se mi animovaná světelná lišta pod čelním sklem, ukazující třeba směr odbočení a doporučenou volbu jízdního pruhu nebo indikující řidičovu nepozornost.
Trošku krkolomné bylo zapnutí vyhřívaných sedaček, nebo co mě vysloveně iritovalo, byly nepodsvícené dotykové plošky pod centrálním displejem, kde se nastavuje teplota a třeba i zvuk audia. Dále mi vadilo velmi zjednodušené ovládání otevírání oken. Ve dveřích řidiče jen dvojice tlačítek pro okna vpředu i vzadu, přičemž mezi ovládáním předních a zadních oken se přepíná dotykovou plochou. Bohužel ani odezva dotykového displeje není někdy nejrychlejší, systém se občas „zadýchá“ a není tak pružný, jak by měl.
Volkswagen ID.5 – Jízda a dojezd
Jízda Volkswagenem ID.5 je naprosto pohodlná a tichá. Na samotné jízdě je cítit hmotnost vozidla, které váží dvě a čtvrt tuny. Každopádně i tak ale po plném sešlápnutí plynového pedálu auto celkem pěkně vystřelí, točivý moment je dostupný okamžitě. Volkswagen měl výkon 150 kW, z klidu na stovku akceleruje za 8,4 sekundy a rozjede se nejvýš na 160 km/h. Jízda je ale naprosto plynulá a jistá (i díky nízkému těžišti). Vůz disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh.
A jaká byla spotřeba? Můj průměr činil kolem 15,5 kWh/100 km dojezd jsem tak hravě měl kolem 420 km při využití rekuperace a plachtění. Jinak s vozem jde jezdit i za 14 kWh. S aktualizací softwaru se navíc zvýšil maximální nabíjecí výkon, konkrétně ze 125 na 135 kW, takže se i na vhodné nabíjecí stanici lehce zrychlilo nabíjení. U elektromobilu se nabíjení musí plánovat, a ne jezdit do nuly. Nabíjím, když jsem na nákupech nebo na schůzkách.
A jak to dopadlo?
Závěr je celkem jednoduchý. Volkswagen ID.5 Pro Performance je velmi příjemné auto na každodenní užívání. Pochvalu určitě zaslouží prostornost kabiny a velký zavazadlový prostor. Dále potěší řízení a komfort vozidla. Naopak minusy vidím v některých prvcích ovládání, které nejsou domyšlené nebo jsou zbytečně složité. Není to zkrátka auto pro každého, hlavně kvůli tomu, že to je elektromobil, který u nás ještě nemá dostatečné pochopení. A také ta cena, ta je celkem vysoká. U testovaného kusu totiž byla 1 852 500 Kč.
Volkswagen ID.5 Pro Performance
Výkon: 150 kW (204 k)
Pohon: zadní kola
Max. rychlost: 160 km/h
Nejvyšší toč. moment: 310 Nm
Kapacita baterie: 77 kWh
Dojezd: 497 km (WLTP)
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,4 s
Pohotovostní hmotnost: 2246 kg
Objem kufru: 549/1561 litrů
Rozměry d × š × v: 4584 × 1852 × 1603 mm
Rozvor: 2766 mm
Základní cena test. vozu: 1 475 900 Kč