Mercedes-Benz eSprinter: kolik ujede vítěz naší ankety Czech Top Transport 2021?
Také jedna z nejprodávanějších dodávek u nás dostala elektrickou verzi. V nabídce je se dvěma velikostmi baterie 41 a 55 kWh, které slibují minimální dojezd 120, resp. 168 km. My jsme měli tu menší, a přesto jsme s ní ujeli daleko víc.
Elektrická verze Sprinteru, která zvítězila v kategorii velkých dodávek v tradiční anketě pořádané našim magazínem Czech Top Transport 2021, se na trhu objevila letos na jaře, ve výrobě je ale už od roku 2019. Je postavena na zcela nové platformě koncernu Daimler EVP určené pro užitková vozidla. eSprinter vychází ze standardní délkové verze s vysokou střechou a pohonem předních kol.
Menší užitečné zatížení
Jelikož jsou baterie, v našem případě tři moduly po 300 článcích, ukryté v podlaze vozu, má eSprinter stejný objem nákladového prostoru 11 m3 jako běžný Sprinter. V našem případě ubrala pár litrů rezerva uchycená nad levým podběhem. Jinak i výška podlahy 615 mm zůstala zachována. Jelikož akumulátory něco váží, pohotovostní hmotnost eSprinteru je 2445 kg (běžný Sprinter kolem dvou tun), což logicky snižuje užitečné zatížení. To je lehce přes tunu. S větší baterií počítejte s dalšími minus 164 kg.
Dojezd podle režimu a roční doby
Větší baterie má celkovou a využitelnou kapacitu 51/47 kW, menší 41/35 kWh. Podle WLTP metodiky výrobce garantuje minimální dojezd 168, resp. u našeho vozu 120 km. Jenže když jsme startovacím tlačítkem vůz oživili, ukazoval dojezd 172 km, a pak dokonce 177 km. Jak je to možné? Hlavním parametrem ovlivňujícím dojezd je vnější počasí, resp. venkovní teplota. Čím větší zima, tím menší dojezd. A my jsme eSprinter testovali v létě. Pak také záleží na tom, jaký ze tří jízdních režimů navolíte.
Eco, Eco+ a Comfort
Po nastartování se vždy nastaví Eco. V něm má elektromotor maximální výkon 85 kW, točivý moment 295 Nm a nejvyšší rychlost je 100 km/h. Pokud chcete větší dojezd, zvolte režim Eco+, jež sníží parametry motoru na 70 kW/203 Nm a maximální rychlost na 80 km/h. Ještě k tomu sníží výkon klimatizace, což je velký energetický žrout. A právě v této konfiguraci se nám na displeji objevil dojezd 177 km. Pokud přepnete do režimu Comfort, maximálka vzroste na 120 km/h a motor daleko ochotněji reaguje na přidání plynu. Je to něco podobného, jako když u normálního auta přepnete do módu Sport. Samozřejmě v tu chvíli ale klesne dojezd, protože rapidně stoupne spotřeba motoru. Tu výrobce uvádí 37,1 kWh na 100 km. Obecně je rozumné jezdit v základním módu Eco, který je výkonově dostatečný i s nákladem.
Jízda jenom na plyn
eSprinter má pod volantem pádla se symboly plus a minus, která známe z osobních aut. Zde však neslouží k řazení, protože eSprinter má jednostupňovou redukční převodovku. Jimi se nastavuje úroveň rekuperace elektromotoru ve čtyřech úrovních D- až D++. V té první je brzdný účinek tak silný, že se dá prakticky jezdit jenom s plynovým pedálem. Když se to naučíte, brzdu použijete prakticky jenom pro úplné zastavení. Naopak v D++ eSprinter báječně plachtí skoro bez odporu. Mě hodně bavilo si s těmito režimy hrát, díky čemuž jsem jezdil po městě opravdu efektivně a podařilo se mi dosáhnout reálně dojezdu přes 160 km!
Zásuvka pod hvězdou
Dobíjecí konektor je umístěný pod znakem v masce. eSprinter je vybaven AC i DC nabíjením s výkonem 7,4, resp. 20 kW. Lze si ale připlatit i za 80kW dobíjení, kdy trvá nabití na 80 % pouhých 20 minut. S AC dobíjením je to 6 hodin, se základním DC pak 70 minut.
Vozidlo | Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA S 41 kWh FWD |
Motor | elektrický |
Max. výkon | 85 kW (116 k) |
Max. točivý moment | 295 Nm |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | výrobce neuvádí |
Převodovka | A1 |
Kombinovaná spotřeba | 37,1 kWh/100 km |
Spotřeba v testu | 39,5 kWh/100 km |
Baterie | 36 kWh |
Dojezd (dle WTLP) | 120 km |
Objem nákladového prostoru | 11 m3 |
Šířka bočních dveří | 1260 mm |
Rozměry nákl. prostoru | 3272 x 1787 (1412) x 1899 mm |
Pohotovostní hmotnost | 2445 kg |
Celková hmotnost | 3500 kg |
Rozměry d/š/v | 6088 x 2175 x 2687 mm |
Rozvor | 3924 mm |
Základní cena test. vozu | 1 390 000 Kč (bez DPH) |