Testy užitkových vozidel

Velký kurýrní test 2023 – část 1

Velký kurýrní test 2023. Po čtyřech letech jsme znovu uspořádali unikátní test velkých dodávek, kde o vítězi a poraženém rozhodují skuteční kurýři. Letos se této role ujali zástupci firem DPD, GLS, PPLZásilkovna.

Letošní ročník byl z několika důvodů přelomový. Uskutečnili jsme ho na novém místě, a to na Polygonu Hradec Králové, kde se stal součástí velké akce organizované společností Drivalia (dříve LeasePlan). A vůbec poprvé jsme do testu zařadili výhradně velké elektrické dodávky, které jsou právě pro kurýrní služby jako dělané. Do testu se nám podařilo sehnat pět modelů: Citroën ë-Jumper, Ford E-Transit, Iveco eDaily, Maxus eDeliver 9 a Renault Master E-Tech. V tomto článku si představíme první dva účastníky: Citroën a Ford.

Velký kurýrní test 2023Porotci

Michal Kropáč – DPD

Jakub Patras – GLS

Lukáš Marvan – PPL

Denis Hauptmann – Zásilkovna

Jak se testuje a hodnotí

VKT je spotřebitelský test, kde jsou porotci skuteční kurýři. Test se skládá ze statické a dynamické části. V první části hodnotí v rámci vnějšího a vnitřního vzhledu design, ochranu karoserie, přístup k motoru, tvar zadních a bočních dveří nebo přístup do nákladového prostoru. Uvnitř zase hodnotí design palubní desky, kvalitu sedadel, množství odkládacích prostor atd. Celkem bodují 21 kritérií. 

Dynamické zkoušky probíhající na polygonu simulují jízdu ve městě. Na porotce čeká ostré vyhýbání, podélné a příčné couvání, slalom, prudké rozjezdy a brzdění. Kurýr hodnotí startování, výhled z vozu za jízdy, hlučnost motoru, brzdy a další, celkem je to 15 položek.

Porotce má k dispozici deset bodů pro každé kritérium, přičemž deset bodů bylo nejlepší, nula nejhorší. Vítězem je automobil s nejvyšším počtem bodů.

Citroën ë-Jumper 

Francouzská dodávka (spolu se sourozencem Peugeotem Boxer a italským derivátem Fiatem Ducato) patří mezi kurýry k těm nejoblíbenějším, alespoň s konvenčním pohonem. „Vzhledem ke své délce a rozvoru nabízí nejlepší velikost a délku skříně,“ vysvětluje Michal Kropáč z DPD, který je nejen kurýr, ale i majitel dopravy se zkušenostmi snad se všemi dodávkami, proč mu Jumper tak vyhovuje. 

Citroën ë-Jumper nám zapůjčil prodejce AUTOCENTRUM Dojáček 

ë-Jumper byl jedna z vůbec prvních elektrických dodávek v Evropě, byť do Česka se velmi dlouho nedovážel. Když se však snažíte dostat do konstrukčně zastaralého auta elektrický pohon, s nímž se na počátku vývoje nepočítalo, a nechcete za to utratit až moc peněz, tak to je na výsledku znát. A všimli si toho i porotci. „Vždyť oni si ani na rozdíl od Fordu nedali práci upravit přístroje, prostě jenom z otáčkoměru odmontovali ručičku a hotovo,“ napsal si do poznámek Jakub Patras z GLS. „Dlouho jsem také marně hledal ukazatel dojezdu. Ten se promítá ve zpětném zrcátku,“ dodává další postřeh z kabiny. „Naprosto nepraktická jsou tlačítka převodovky, vždyť vypadají jako z vířivky,“ nešetří kritikou Denis Hauptmann ze Zásilkovny. Lukáš Marvan z PPL správně poznamenal, že tlačítka místo voliče nejsou ideální ani z hlediska bezpečnosti: „Kurýr je v neustálém spěchu a trefovat se do malého tlačítka není snadné. Dovedu si představit, že to neudělá pořádně a auto se rozjede. Nebo ho to bude minimálně zpomalovat, a tudíž i otravovat.“

Interiér je zastaralý a stísněný

Ještě méně bodů Citroën obdržel z dynamického testu. „To auto absolutně nejede. Nejdřív jsem si myslel, že něco dělám špatně, ale ono ne,“ stěžoval si po vystoupení z auta Denis Hauptmann ze Zásilkovny. „Šlápnu na plyn a ono se nic neděje, zrychlení žádné. Také řízení je takové tupé a necitlivé,“ přidává svou zkušenost Jakub Patras z GLS. „Ovladatelnost je o polovinu horší než u klasického nafťáku,“ porovnává Lukáš Marvan z PPL. „Myslel jsem si, že počkám na ojetého ë-Jumpera, ale teď vím, že si počkám na jiné auto,“ shrnuje Michal Kropáč z DPD. 

Netradiční ovládání převodovky

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • Citroën ë-Jumper je k dispozici jen jako klasický van ve třech variantách L3H2, L4H2 a L4H3 s objemy skříně od 13 do 17 m3. My jsme testovali nejdelší provedení. ë-Jumper existuje v jedné hmotnostní verzi do 3,5 t, užitečné zatížení se pohybuje od 565 do 995 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor o výkonu 90 kW (122 k) a točivém momentu 260 Nm. Akumulátor má kapacitu 75 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd až 340 km. DC nabíjení zvládne až 100 kW.
  • ë-Jumper se prodává v jediné výbavě za cenu od 1 894 900 Kč.

Tabulka hodnocení Citroën ë-Jumper

CITROËN ë-JUMPER Vnější vzhledVnitřní vzhledJízdní vlastnosti
FirmaŘidičExteriér – max. 120 b.Interiér – max. 90 b.Jízda – max. 150 b.
 (12 kritérií)(9 kritérií)(15 kritérií)
Každé kritérium se hodnotí na stupnici 0–10 bodů
DPDMichal Kropáč 985886
GLSJakub Patras 1027590
PPLLukáš Marvan 976395
ZásilkovnaDenis Hauptmann 966599
     
Celkem 393261370

Ford E-Transit

Ani Ford Transit není žádný mladík. „Cože? Oni ještě pořád otvírají kapotu prehistoricky klíčkem? Už jsem jich viděl hodně zlomených,“ diví se Michal Kropáč. Na druhé straně interiér se všem líbí. Ford do něj totiž na rozdíl od Citroënu i v souvislosti s uvedením elektrické verze investoval a je to na něm vidět. Materiály vypadají kvalitně a nechybí ani velký dotykový displej. Celkově je z interiéru E-Transitu cítit moderní a svěží duch. „Mně se z něj jenom hůř vysedá,“podotkne Denis Hauptmann. Jakub Patras se připojuje s tím, že kvůli pohonu zadních kol má E-Transit vysokou nákladovou hranu, hlavně třeba ve srovnání s ë-Jumperem, což kurýrům znepříjemňuje nastupování a vystupování. A těch si za jeden den užijí opravdu spoustu. 

E-Transit potěší dynamikou i ovladatelností

Jakmile ale každý z nich vystoupí po třech kolech na testovacím okruhu, nešetří slovy chvály na jízdní vlastnosti, dynamiku, zrychlení či na brzdy, jakož i na celkovou ovladatelnost.

Moderní přístrojová deska a spousta odkládacích míst

Hlavně ve srovnání s Citroënem je to velký rozdíl, který je patrný i z bodování. „Úplně boží je elektronická parkovací brzda, ta by mi strašně usnadňovala život, protože můžu klidně nechat zařazenou rychlost a vystoupit,“ libuje si Michal Kropáč. „Za mě je boží kruhový volič převodovky,“ chválí Denis Hauptmann. „Já jsem se zase zamiloval do velkých a pohodlných sedaček, i odkládacích míst je tady hodně. Ford mě opravdu mile překvapil,“ přiznává Lukáš Marvan. „Ačkoliv pro kurýra to asi úplně užitečné není, používat auto jako powerbanku je fakt hustý,“ zareagoval na informaci o palubní nabíječce Pro Power Onboard pro externí zařízení v nákladovém prostoru Jakub Patras.

Kruhový volič převodovky

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • Ford E-Transit je k dispozici jako klasický van, van se zvýšeným počtem míst pro cestující DCiV i jako podvozek. Van lze mít v pěti karosářských variantách L2H2, L2H3, L3H2, L3H3 a L4H4 s objemy skříně od 8,3 do 14,1 m3. Testované provedení L3H3 nabízí 11,5 m3. E-Tranist existuje ve dvou hmotnostních verzích do 3,5 a 4,25 t, užitečné zatížení se podle toho pohybuje od 743 do 956 kg, resp. od 1549 do 1767 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor ve dvou výkonových verzích se 135 a 198 kW (184 a 269 k), točivý moment je vždy 430 Nm. Akumulátor má kapacitu 68 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd od 234 do 309 km podle verze. DC nabíjení zvládne až 115 kW.

Tabulka hodnocení Ford E-Transit

FORD E-TRANSIT Vnější vzhledVnitřní vzhledJízdní vlastnosti
FirmaŘidičExteriér – max. 120 b.Interiér – max. 90 b.Jízda – max. 150 b.
 (12 kritérií)(9 kritérií)(15 kritérií)
Každé kritérium se hodnotí na stupnici 0–10 bodů
DPDMichal Kropáč 9672112
GLSJakub Patras 7465127
PPLLukáš Marvan 9783133
ZásilkovnaDenis Hauptmann 9781154
     
Celkem 364301526
  • E-Transit se prodává ve dvou výbavových verzích Base a Trend, nejnižší cena začíná na 1 458 400 Kč, příplatek za Trend činí 59 000 Kč, za těžší variantu 425 se připlácí 97 975 Kč.

Pokračování příště!

Zdroj
Redakce
Back to top button