Testy užitkových vozidel

Velký kurýrní test 2024!

Velký kurýrní test 2024! Letošní Velký kurýrní test se nesl ve znamení souboje ostřílených účastníků Fordu E-Transit a Iveca eDaily s nováčky Fiatem E-Ducato, Mercedesem-Benz eSprinter a Opelem Movano-e. Ti se do unikátního spotřebitelského testu, kde o vítězi rozhodují skuteční kurýři, dostavili po rozsáhlé modernizaci. 

Letošní Velký kurýrní test se znovu vrátil na výstaviště PVA Expo v Letňanech, kde na čtveřici kurýrů z firem DPD, GLS, PPLZásilkovna čekala pětice plně elektrických dodávek. Poprvé také celý test zveřejňujeme naráz. Vozy obvykle představujeme podle abecedy, nicméně Fiat E-Ducato a Opel Movano-e jsou technicky identické, proto je popisujeme společně. 

Přečtěte si také

Fiat E-Ducato a Opel Movano-e

Oba vozy prošly vloni výraznou modernizací, která hlavně z jejich elektrických verzí udělala prakticky úplně nové auto. A ačkoliv se trochu změnily i zvenku, jak poznamenává Pavel Sagránek z DPD, jsou to pořád ta samá auta: „Zvenku se mi víc zamlouvá Fiat, Opel má takovou zvláštní masku.“ Velkou proměnou prošel interiér, který díky novým plastům působí daleko hodnotněji. Přístrojová deska může mít nově digitální ukazatele a velký dotykový displej. „Velké LCD je sice fajn, logika menu a ovládání jsou ale horší a vadí mi i pomalá odezva na dotyk,“ postěžoval si Matěj Drozda z PPL. „Skvělou záležitostí je naopak digitální vnitřní zpětné zrcátko,“ chválí novou technickou vymoženost, dostupnou u obou modelů, Lukáš Kašpárek z GLS. 

Co však facelift nezměnil, je vnitřní stísněnost, trpí zde hlavně vyšší řidiči: „Při nastupování jsem se skoro pokaždé praštil do hlavy,“ potvrzuje nejvyšší z porotců Lukáš Kašpárek z GLS. „Dveře mají pořád nevhodné tvarování a chybí zde přihrádky,“ přidává další postřehy Matěj Drozda. „Ani sedačky nejsou moc pohodlné,“ doplňuje Denis Hauptmann ze Zásilkovny. 

Jízdní režimy se nově volí pomocí velkého kolečka, které ale život úplně neusnadňuje, alespoň podle Pavla Sagránka: „Občas jsem se netrefil do správné pozice, a když chcete vypnout motor, musíte dát volič do pozice P, neudělá to sám.“ Jak ale dodává Denis Hauptmann, pořád je to lepší než dřívější tři tlačítka, která přirovnal k ovládání whirlpoolu. Všichni se také shodli na tom, že startování zpomaluje skutečnost, že z nějakého důvodu musejí pokaždé dvakrát zmáčknout tlačítko Start.

Velikou předností dodávek Stellantis byl a stále je i velký nákladový prostor vzhledem k délce vozidla. Mezi kurýry nejoblíbenější provedení L3H2 nabízí při délce necelých šesti metrů 13 m3. „Fiat i Opel jsou krabice na kolech, do kterých se díky rovným bokům vejde opravdu hodně věcí,“ potvrzuje. „Spolu s velkým rejdem jsou skvělé do města,“ přidává Pavel Sagránek z DPD. S Matějem Drozdou se ale shodují na tom, že se kola v plném rejdu zaseknou a volant se sám nevrátí. 

U obou vozů si všichni pochvalují bezklíčové odemykání dveří, včetně těch do nákladového prostoru. „Je to brutálně vysoké, chybí mi tu stupínek,“ nebere si servítky Pavel Sagránek z DPD kvůli vysoké podlaze. Kvůli velké baterii se i na pohled zvýšila světlá výška. „Pro nás je každý centimetr navíc strašně znát, protože do auta lezeme stokrát denně,“ potvrzuje Lukáš Kašpárek z GLS. 

Jenom slova chvály naopak znějí za dynamiku. „Když si vzpomenu na ë-Jumper vloni, tak Fiat i Opel létají jako rakety,“ vyzdvihuje Denis Hauptmann, který byl na testu i vloni. Tehdy Stellantis zastupoval elektrický model od Citroënu, který na tom byl co do dynamiky suverénně nejhůř. „Skvělý odpich a perfektní brzdy,“připojuje se Matěj Drozda. 

Fiat E-Ducato

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • E-Ducato je k dispozici jako klasický van, poloprosklený van a prosklený van. Van se prodává ve čtyřech variantách L3H2, L3H3, L4H2 a L4H3 s objemy skříně od 13 do 17 m3. My jsme testovali nejžádanější provedení L3H2. E-Ducato existuje ve dvou hmotnostních verzích 3,5 t a 4,25 t, užitečné zatížení se pohybuje od 560 do 1340 kg, v našem případě 635 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor s maximálním výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 410 Nm. Akumulátor má kapacitu 110 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd až 424 km. DC nabíjení zvládne až 150 kW.
  • E-Ducato se prodává v jediné výbavě za cenu od 1 295 000 Kč.

Opel Movano-e

  • Movano-e je k dispozici jako klasický van ve čtyřech variantách L3H2, L3H3, L4H2 a L4H3 s objemy skříně od 13 do 17 m3. My jsme testovali nejžádanější provedení L3H2. Movano-e existuje ve dvou hmotnostních verzích 3,5 t a 4,25 t, užitečné zatížení se pohybuje od 560 do 1380 kg, v našem případě 635 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor s maximálním výkonem
  • 200 kW (272 k) a točivým momentem 410 Nm. Akumulátor má kapacitu 110 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd až 424 km. DC nabíjení zvládne až 150 kW.
  • Movano-e se prodává v jediné výbavě za cenu od 1 582 900 Kč.

Ford E-Transit

Elektrický Transit je tradiční účastník, vloni skončil jen těsně druhý. I letos se v hodnocení objevovaly stejné postřehy. „Otvírání kapoty klíčkem? V dnešní době? Hlavně když se zbytek auta otvírá bezdotykově? To je prostě Ford,“ konstatuje se s úsměvem Denis Hauptmann.

Kladné body získává Transit za interiér, a to jak za prostor, tak za pohodlná sedadla, množství odkládacích míst nebo skvělý výhled. Matěj Drozda si ale posteskl: „Monitor mi přijde zbytečně velký a hodně vystrčený do prostoru přes obrys palubní desky a vadí mi i otočný volič převodovky, klasický volič je klasický volič.“ Denis Hauptmann by uvítal digitální přístroje. 

Společná kritika směřovala na nízkou vnitřní výšku nákladového prostoru, danou pohonem zadních kol. Nepřekvapí, že na to nejvíc upozornil „čahoun“ Lukáš Kašpárek. „Na zadních dveřích mi zevnitř chybí madlo, dveře tak není za co vzít a hlavně v zimě si člověk bude špinit ruce,“ všímá si Matěj Drozda. 

„Strašně příjemně se s jím jezdí. Tohle auto mě fakt baví řídit. Jezdí suverénně nejlíp. Řízení je prostě boží,“slyším od porotců. Nepřekvapí proto, že v kategorii jízdních vlastností posbíral E-Transit suverénně nejvíc bodů. 

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • E-Transit je k dispozici jako klasický van, van se zvýšeným počtem míst pro cestující DCiV i jako podvozek. Van lze mít v pěti karosářských variantách L2H2, L2H3, L3H2, L3H3 a L4H4 s objemy skříně od 8,3 do 14,1 m3. Testované provedení L2H2 nabízí 8,3 m3. E-Transit existuje ve dvou hmotnostních verzích do 3,5 a 4,25 t, užitečné zatížení se podle toho pohybuje od 738 do 983 kg, resp. od 1466 do 1684 kg. V našem případě 983 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor ve dvou výkonových verzích se 135 a 198 kW (184 a 269 k), točivý moment je vždy 430 Nm. Akumulátor má kapacitu 68 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd od 234 do 309 km podle verze. DC nabíjení zvládne až 115 kW.
  • E-Transit Van se prodává ve dvou výbavách Base a Trend za ceny od 1 458 400 Kč.

Iveco eDaily

Loňský vítěz se do testu nedostavil v nejnovější evoluci, která přináší řadu vylepšení v interiéru, třeba digitální přístrojovou desku. V hodnocení čtu stejné postřehy jako vloni: super jízdní vlastnosti, mrštné, živé, perfektně se proplétá mezi kužely a skvěle se s ním couvá, nejlepší sedadlo, jako jediné odpružené. „Ideální auto do města, díky velkému rejdu se s ním kamkoliv vejdete a otočíte se doslova na pětníku,“ rozplývá se Pavel Sagránek. „Má sice vysokou nákladovou hranu, díky schůdku se ale do nákladového prostoru leze snadno,“ chválí Denis Hauptmann. „S dveřmi se sice musí pořádně třísknout, ze zkušenosti ale vím, že to vydrží,“ připojuje postřeh Matěj Drozda. „Daily má pevný rám, takže ve městě se jeho karoserie nekroutí. Bez obav s ním proto můžete najíždět na obrubníky,“ vystihuje jednu z velkých přednost „náklaďácké“ koncepce Daily Lukáš Kašpárek. 

Stejné klady, ale i zápory. Ve srovnání s ostatními má málo odkládacích prostor na přístrojové desce a často se objevuje stížnost na pomalé řazení: „Než auto začne po zařazení něco dělat, trvá to celou věčnost,“ vysvětluje Pavel Sagránek a dodává: „Často potřebujeme co nejrychleji vyrazit.“ Lukáš Kašpárek si všiml jedné věci: „Nelíbí se mi velký rozdíl v zobrazení horního a dolního zpětného zrcátka, zkreslení obrazu je příliš velké.“ 

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • eDaily je k dispozici jako klasický van, podvozek nebo minibus. Skříň je k dispozici v pěti délkách a třech výškách s objemy od 7,3 do 19,6 m3. Do hry vstupují čtyři celkové hmotnosti 3,5 t; 4,25 t, 5,2 t a 7 t. Podvozek, který často slouží i jako základ pro nástavby, může být osazen 15kW elektrickým PTO.
  • K pohonu slouží elektromotor o stálém výkonu 80 kW (109 k), resp. max. 140 kW a točivém momentu 300, resp. 400 Nm. Akumulátor může mít kapacitu 37, 74 a 111 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd od 120 do 300 km podle verze. DC nabíjení zvládne až 40, resp. 80 kW.
  • eDaily nemá klasický ceník, ceny se podobně jako u nákladních aut sjednávají individuálně. 

Mercedes-Benz eSprinter

Několikanásobný vítěz Velkého kurýrního testu z dob, kdy jsme ještě netestovali elektrické vany, se do testu vrátil po delší době, a to v modernizované podobě své elektrické verze. A hned od začátku se na něj z úst porotců snášela jen slova chvály. Svou roli v tom zřejmě sehrál i fakt, že řada porotců ho má v práci. „Jezdí prostě nejlépe. Je to jako řídit osobák, jsem na něj zvyklý, takže i elektrická verze mi okamžitě padla do rukou,“ potvrzuje Lukáš Kašpárek. „Vnitřní design, odkládací místa, sedačky, ovládání na volantu, všechno je to prostě top,“ souhlasí Matěj Drozda z PPL. Pavel Sagránek: „Zvenku je to robustní, krásné auto.“ Ještě dál jde v superlativech Denis Hauptmann: „Nejhezčí uvnitř, má nádherně vytuněný a vymazlený interiér, kam se člověk pokaždé těší.“ Velmi často se v kolonce předností objevuje snadné řazení: „Páka pod volantem je prostě to nejlepší a nejjasnější řešení, člověk se nikdy nesplete jako u koleček,“ potvrzuje Matěj Drozda. „Do auta se skvěle nastupuje, interiér působí nejvíc vzdušně a parkovací kamera má super rozlišení,“ připojuje své postřehy Pavel Sagránek. Body k dobru eSprinter získává i za nášlap u zadních dveří, díky němuž se do auta skvěle leze, nebo zas stupínek v předním nárazníku, díky němuž se snadno čistí čelní okno. 

 „Infotainment působí na první dojem trochu složitě, na můj vkus má zbytečně moc funkcí, v nichž se běžný řidič trochu ztrácí,“ upozorňuje Pavel Sagránek z DPD. „Překvapivě nemá bezklíčové odemykání, což je pro kurýry hodně super věc,“ hlásí Matěj Drozda. „Boky nákladového prostoru se směrem nahoru zužují, což okrádá prostor o litry,“ říká Lukáš Kašpárek z GLS. „Jízdně sice eSprinter baví, mezi kužely ale působí trochu neohrabaně a měkce, karoserie se dost houpe. S autem se mi také nejhůř parkovalo. V interiéru jsem také nenašel nějaký držák na pití, který bych měl po ruce. Ten u okna není moc praktický, protože hlavně v létě se v něm pití rychle ohřeje,“ objevilo se v hodnocení Denise Hauptmanna. „eSprinter je řidičsky velmi příjemné auto, které se hodí spíš na delší cestování mimo město. Určitou slabinou je ale zadní pohon, kvůli kterému má řidič problém na vesnicích v zimě vyjet i malý kopeček,“ připojuje své zkušenosti Matěj Drozda. 

Co nabízí, kolik ujede a co stojí?

  • eSprinter je k dispozici jako klasický van nebo podvozek. Van lze mít ve čtyřech karosářských variantách L2H2, L2H3, L3H2 a L3H3 s objemy skříně od 9 do 14 m3. Testované provedení L3H3 nabízí 14 m3. eSprinter existuje ve dvou hmotnostních verzích do 3,5 a 4,25 t, užitečné zatížení se podle toho pohybuje od 721 do 922 kg, resp. od 1300 do 1487 kg. V našem případě 721 kg.
  • K pohonu slouží elektromotor se 100, resp. max. 150 kW (136, resp. 204 k), točivý moment je 400 Nm. Akumulátor může mít kapacitu 56, 81 a 113 kWh a výrobce slibuje podle WLTP dojezd od 234 do 309 km podle verze. DC nabíjení zvládne až 115 kW.
  • eSprinter se prodává ve třech výbavách Base, Select a Pro za cenu od 1 349 000 Kč.
  • eSprinter má nejprostornější interiér i nejvíc odkládacích míst
  • Svažující se boky nákladového prostoru ubírají cenné litry
  • Dojezd může být přes 400 km
  • eSprinter se při slalomu trochu naklání

Přišel, viděl, zvítězil

Po sečtení všech bodů se stal poměrně jasným vítězem Mercedes-Benz eSprinter, který na první místo dali tři ze čtyř porotců. Poměrně lítý boj mezi sebou sváděly Ford E-Transit a Iveco eDaily, přičemž lépe to dopadlo pro prvně jmenovaný. Koncernový souboj pro sebe nakonec získal Fiat E-Ducato, Opel Movano-e skončil těsně pátý. 

Jak se testuje a hodnotí

VKT je spotřebitelský test, kde jsou porotci skuteční kurýři. Test se skládá ze statické a dynamické části. V první části hodnotí v rámci vnějšího a vnitřního vzhledu design, ochranu karoserie, přístup k motoru, tvar zadních a bočních dveří nebo přístup do nákladového prostoru. Uvnitř zase hodnotí design palubní desky, kvalitu sedadel, množství odkládacích prostor atd. Celkem se boduje 21 kritérií. 

Dynamické zkoušky, probíhající na polygonu, simulují jízdu ve městě. Na porotce čeká ostré vyhýbání, podélné a příčné couvání, slalom, prudké rozjezdy a brzdění. Kurýr hodnotí startování, výhled z vozu za jízdy, hlučnost motoru, brzdy a další, celkem je to 15 položek. 

Porotce má k dispozici deset bodů pro každé kritérium, přičemž deset bodů bylo nejlepší, nula nejhorší. Následně všechny tři kategorie sečteme a zprůměrujeme. Vítězem je automobil s nejvyšším počtem bodů.

Velký kurýrní test – hodnocení v jednotlivých kategoriích
Hodnocené kritériumFirmaDPDGLSPPLZÁSILKOVNACelkem
PorotceSagránek PavelKašpárek LukášDrozda MatějHauptmann Denis
Vnější vzhled (max. 120 b)FIAT E-DUCATO828574106347
FORD E-TRANSIT799296103370
IVECO EDAILY979589107388
MERCEDES-BENZ ESPRINTER9810699106409
OPEL MOVANO-E838473103343
Vnitřní vzhled (max. 90 b)FIAT E-DUCATO56666272256
FORD E-TRANSIT66756782290
IVECO EDAILY77695675277
MERCEDES-BENZ ESPRINTER62778089308
OPEL MOVANO-E60635977259
Jízdní vlastnosti (max. 150 b)FIAT E-DUCATO111114111126462
FORD E-TRANSIT120121134130505
IVECO EDAILY120124112123479
MERCEDES-BENZ ESPRINTER101125139132497
OPEL MOVANO-E112114111113450
Celkový součet za všechny kategorie 
ModelDPDGLSPPLZÁSILKOVNASoučetPrůměrPořadí
FIAT E-DUCATO24926524730410653554.
FORD E-TRANSIT26528829731511653882.
IVECO EDAILY29428825730511443813.
MERCEDES-BENZ ESPRINTER26130831832712144051.
OPEL MOVANO-E25526124329310523515.

Porotci 

Pavel Sagránek, 33 let, DPD

Pro firmu pracuje od listopadu 2015, kdy začal jako brigádník. Prošel řadou funkcí včetně předáka, před třemi roky se zase vrátil za volant. Začínal ve starém Fordu Transit, největší zkušenost má s Mercedesem-Benz Sprinter. Od ledna jezdí s elektrickým VW Crafter. 

Matěj Drozda, 35 let, PPL

Jako kurýr jezdí 15 let, a to výhradně v barvách PPL, a za tu dobu si vyzkoušel úplně všechny dodávky, co existují. Vedle toho zná ale všechny vozy i po technické stránce a jejich spolehlivost, protože je opravuje. Stačilo říct značku a hned ze sebe vysypal nejčastější závady a slabiny. Nyní jezdí s elektrickým Sprinterem.

Lukáš Kašpárek, 40 let, GLS

Majitel dopravní společnosti, která jezdí pro GLS skoro jedenáct let. Má zkušenosti s Ivecem Daily a Fiatem Ducato, nyní už je delší dobu věrný vozu Mercedes-Benz. Je to jeho první zkušenost s elektrickými dodávkami.

Denis Hauptmann, 33 let, Zásilkovna

Velkého kurýrního testu se zúčastnil podruhé za sebou, u společnosti je tři roky. Nyní primárně pracuje jako vedoucí dispečinku, vypomáhá ale i jako řidič. 

Back to top button