Elektromobilita

Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů 

Největší česká síť veřejných dobíjecích stojanů. Už sto vysokovýkonných veřejných dobíjecích stanic nabízí ČEZ řidičům elektromobilů.

Jubilejní stojan dnes za účasti zástupců ministerstva dopravy a společností ČEZ a BILLA Česká republika začal fungovat na parkovišti před obchodním řetězcem BILLA v Mělníku. Ultrarychlé stojany vznikají v nejvíce frekventovaných lokalitách, aby zákazníci vždy a bez zdržení našli volný dobíjecí konektor a během několika minut doplnili bezemisní energii. ČEZ aktuálně provozuje ultrarychlé stojany po celé ČR a v příštích letech jich postaví další stovky. Dobíjecí místa vznikají díky Operačnímu programu Doprava a z vlastních prostředků ČEZ.

„Rozvoj elektromobility v České republice potřebuje především impuls v podobě vyšších přírůstků nově registrovaných elektromobilů. ČEZ jako provozovatel největší sítě veřejného dobíjení bude i nadále zkvalitňovat infrastrukturní zázemí. Aktuálně jsme dosáhli první stovky ultrarychlých stanic a celkově můžou řidiči využívat více než 800 našich stojanů. V oblasti elektromobility se nám tak v předstihu podařilo splnit cíl naší vize Čistá Energie Zítřka, který mezi lety 2021-25 předpokládal také zčtyřnásobení výkonu sítě. Hlavním úkolem zůstává zkracování doby dobíjení a čekání na něj. Proto v příštím roce postavíme dalších více než sto nových ultrarychlých stojanů, u kterých je možné za 10 minut načerpat energii na dalších 150 kilometrů jízdy,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.

„Vláda v rámci probíhající transformace energetiky a dopravy podporuje rozvoj různých forem alternativních pohonů. Zároveň usilujeme o udržení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, zachování pracovních míst a dostupnou dopravu pro široké vrstvy obyvatelstva. Elektromobilita je jedním z řešení, ale jednou z podmínek jejího rozvoje je udržení tempa výstavby dobíjecí infrastruktury. Ministerstvo dopravy dosud podpořilo výstavbu více než 3 tisíc dobíjecích bodů a v příštích letech znásobíme investice do nabíjecí infrastruktury u dálnic a ve městech až do výše 6 miliard korun. Díky cíleným dotačním programům vzniká v ČR páteřní i navazující infrastruktura. Dobíjecí hub v Mělníku s šesti ultrarychlým stojany je příkladem místa, která se postupně stávají dobíjecím standardem,“ řekl Luděk Sosna, ředitel odbory strategie dopravy Ministerstva dopravy ČR.

„Ochrana životního prostředí je pro společnost BILLA klíčovou prioritou. V rámci naplňování naší strategie udržitelnosti neustále pracujeme na snižování energetické náročnosti a emisí skleníkových plynů. Počet majitelů elektromobilů se rozšiřuje, a proto je v našem obecném zájmu poskytnout jejich majitelům možnost nabíjet jejich vozy během nakupování v našem obchodním řetězci. Využívání zelené energie vnímáme jako klíčové pro rozšiřování udržitelného byznysu v České republice. Například v loňském roce jsme společně se společností ČEZ ESCO instalovali jednu z největších fotovoltaických elektráren na střeše centrálního skladu v Modleticích, řekl Andreas Jüterbock, provozní ředitel a jednatel společnosti BILLA Česká republika.

ČEZ v tuto chvíli provozuje ultrarychlé stanice na území 12 z celkových 14 krajů České republiky. Ultrarychlé stojany staví v nejvytíženějších místech u hlavních tahů a ve městech. Největší počet ultrarychlých stojanů na jednom místě aktuálně nabízí nový dobíjecí hub ČEZ Mikulášov na 96. km dálnice D1 na Vysočině, nejvyšší počet těchto stanic je ve Středočeském kraji a nejvýkonnější 360kW stojany fungují v Mikulově, Mělníce, Mladé Boleslavi a Novém Jičíně.

Aktuálně je dobíjení na ultrarychlých stojanech ČEZ pro zákazníky s tarifem Premium s cenou 11 Kč za načerpanou kWh nejlevnější na trhu ve srovnání 3 největších dodavatelů. Díky kampani „Z 0 na 100“ symbolizující dosažení hranice 100 ultrarychlých stanic v síti ČEZ tak zákazníci jezdící ve všech značkách e-aut oproti neregistrovaným řidičům uspoří např. na tarifu Standard 7 korun na kWh a na tarifu Premium 9 korun na každé odebrané kWh.

Zdroj
ČEZ

Přečtěte si také

Back to top button