Letecká doprava

Aerolinky stále častěji nabízejí lepší ekonomickou třídu

Stále více aerolinek nabízí zákazníkům o něco pohodlnější létání bez toho, že by museli platit za business třídu.

Za příplatek si mohou pořídit lepší ekonomickou třídu, napsal deník The Wall Street Journal (WSJ), podle něhož popularita této možnosti roste. Na mezinárodních letech v ní cestující dostanou třeba větší sedadlo, lepší občerstvení či rychlejší nástup na palubu letadla. Na domácích letech aerolinky tak štědré nejsou, cestující v prémiové ekonomické třídě ale mají více místa pro nohy. 
    
Podle leteckých společností si nejčastěji větší pohodlí v ekonomické třídě pořizují zákazníci na služebních cestách, kterým zaměstnavatel nechce pořídit business třídu, ale dovoluje jim trochu si přilepšit. Další skupinou jsou pak starší a movitější turisté, kteří touží po větším pohodlí. Některé aerolinky pak tato sedadla využívají i jako pozornost lidem, kteří s nimi létají často. Lepší ekonomickou třídu si za své našetřené míle pořizuje například obchodník Noel Smith z Nového Zélandu. „Na dlouhých cestách vlastně člověk business třídu nepotřebuje. V (prémiové ekonomické) se vyspím a jídlo je dobré. Člověk se může povídat s lidmi, kteří sedí vedle něj, ale nemusí,“ říká. 
    
Podoba lepší ekonomické třídy a ceny za ni se u jednotlivých společností liší. Například u Virgin Atlantic Airways si cestující na trase New York – Londýn za o něco větší pohodlí připlatí 400 až 1000 dolarů (7600 až 19.000 Kč). Prémiové sedalo je širší a nabízí více místa pro nohy. Nabídka „Economy Comfort“ od aerolinek Delta Airlines také znamená více místa pro nohy. Sedadlo si navíc lze více sklopit. Zájemce za to na mezinárodním letu zaplatí o 160 až 320 dolarů více (zhruba 3000 až 6000 Kč). 
    
Lepší místa „Premium Voyager“ v letadlech aerolinek Air France pak například na trase New York – Paříž v průměru stojí 1500 až 1600 dolarů (28.500 až 30.400 Kč), což je o 67 procent více než v běžné ekonomické třídě. Cestující za to dostane o dvě pětiny více místa, oddělený prostor v kabině a výhody, jako je urychlený nástup na palubu letadla či rychlejší odbavení zavazadel. Podle leteckých společnost přitom poptávka po prémiové ekonomické třídě roste. Například Virgin Atlantic tak letos jejich počet v letadlech rozšíří. Má to svou logiku. Třeba podle aerolinek Air New Zealand vynášejí tato sedadle větší zisk na centimetr čtvereční než běžná ekonomická či business třída. 
    
„Máme s tímto produktem velký úspěch,“ říká rovněž manažer společnosti Qantas Airways Stephen Thompson. „Nejprve jsme se báli, že si je lidé budou kupovat na úkor business třídy. To se ale nestalo,“ dodal. Cestující si totiž podle WSJ rozdíl mezi oběma třídami dobře uvědomují. Lidé v prémiové ekonomické třídě si například na rozdíl od business nemohou sklopit sedadla do vodorovné polohy. „Je to lepší než ekonomická, ale ne tak dobré jako business. V business třídě například čeká mnohem méně lidé na záchody,“ podotkl americký geolog Hugh Peace.
 

Přečtěte si také

Back to top button