20 let sedadel s AGR
20 let sedadel s AGR. V letošním roce slaví německá automobilka Opel 20 let od uvedení prvních sedadel s ergonomickým certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Akce za zdravá záda), který uděluje nezávislá asociace německých ergonomů a ortopedů.
Dnes jsou AGR sedadla k dispozici pro modely Grandland, Astra a Astra ST, přičemž vyšší stupně výbav mají AGR sedadla standardně. Úplně prvním Opelem, který vyjel se sedadly AGR, byl v roce 2003 model střední třídy Opel Signum.
20 let sedadel s AGR
Sedadla bezprostředně spojují pasažéry s vozidlem, jsou tedy zásadním prvkem, který rozhoduje o komfortu a pohodlí jízdy. A právě proto se Opel už dlouhou dobu systematicky věnuje konstrukci sedadel, která garantují nejenom vysoký komfort, ale i optimální oporu těla, a to zejména při dlouhých jízdách. „S žádným jiným prvkem nepřijdou řidič a jeho spolucestující do tak bezprostředního a intenzivního kontaktu, jako se sedadly,“ říká Stefan Koob, který je odpovědný za vývoj vnitřní struktury AGR sedadel. „Našim cílem je, aby pasažéři vozů Opel nemuseli sedadla vůbec řešit – aby jim prostě sedadla poskytovala i při nejdelších cestách takový komfort a ochranu před bolestmi zad, že na ně úplně zapomenou.“
Ergonomie automobilu ale není jen o pocitu pohodlí, jde i o bezpečnost a ochranu. Dobře tvarovaná pohodlná sedadla totiž výrazně snižují únavu řidiče při delších cestách. A když už přece jen dojde ke kolizi, dobře navržená sedadla své pasažéry „podrží“ v optimální pozici vůči bezpečnostním pásům a snižují tak riziko poranění.
Opel Signum 2003: První Opel s AGR sedadly
Opel byl vždy uznávaný za svoji systematickou snahu zavádět do sériové výroby nejmodernější technologie a systémy, a to za dostupné ceny i do vozů nižších tříd. A to platí i pro sedadla: Opel věnoval velké úsilí vývoji kvalitních ergonomických sedadel a postupně je nabídl i do nejrozšířenějších cenově dostupných vozů. Prvním modelem, který vyjel se sedadly AGR, byl v roce 2003 model Opel Signum, který tímto stanovil nové standardy celému automobilovému průmyslu. Pak už si ke zdraví pasažérů ohleduplná sedadla postupně našla cestu do většiny modelů automobilky Opel. Ergonomická sedadla AGR umožňovala nastavování celé řady parametrů, takže svoji optimální pozici si našel každý cestující… a mnohahodinové cesty přestaly být noční můrou.
O pár let po uvedení sedadel AGR do modelu Signum následovala další premiéra: V roce 2010 se kompaktní MPV model Opel Meriva stal vůbec prvním automobilem, který získal AGR certifikát jako celek, tedy nejenom díky svým sedadlům. Ergonomický koncept Merivy zahrnoval samozřejmě AGR sedadla, ale také unikátní protisměrně otevírací dveře FlexDoors, variabilní zadní sedadla FlexSpace a originální záďový nosič jízdních kol FlexFix, který se jako šuplík vysouval ze zadního nárazníku.
Pro každou velikost i váhu: Široká škála AGR sedadel
V současné době Opel nabízí celou škálu AGR sedadel. Některá jsou laděna do komfortu, jiná zase umocňují požitek ze sportovní jízdy. AGR sedadla se objevují v modelových řadách Astra, Crossland a Grandland (včetně nejvýkonnějších sportovních verzí GSe). V závislosti na konkrétním provedení si u svého AGR sedadla může řidič nastavovat až 10 parametrů, spolujezdec pak 6, přičemž většinu parametrů lze nastavovat elektricky. U AGR sedadel lze nastavovat podélný posuv, výšku a sklon sedáku, sklon opěradla, oporu stehen, bederní opěrku, vyhřívání atd…
Vrchol řady: Anatomická sedadla pro Grandland GSe a Astru GSe/Astru ST GSe
Čerstvou novinkou v nabídce Opelu jsou anatomická sedadla pro sportovně laděné modely GSe, tedy pro vozy Grandland GSe, Astra GSe a Astra Sports Tourer GSe. Tato sedadla jsou čalouněná černou Alcantarou a mají výrazné boční vedení pro dokonalou oporu těla v rasantně projížděných zatáčkách. V modelech Astra GSe/Astra ST GSe mají tato sedadla plně integrované opěrky hlav. Punc originality sedadlům modelů GSe dodává jejich atraktivní design se žluto-černým logem na opěradle a výrazným prošíváním. Komfort řidičova AGR sedadla lze zvýšit objednáním verze s ventilací, na pohodlí řidičů, kteří se střídají na jednom voze, myslí zase paměť na nastavení.