Motorismus

innogy v České republice testuje BioCNG

Řidiči automobilů na stlačený zemní plyn (CNG) mají poprvé v České republice možnost vyzkoušet jízdu na BioCNG. Zkoušky s tímto stoprocentně obnovitelným plynem plánuje na svých 63 plničkách CNG rozmístěných po celém Česku do konce letošního června.

Díky BioCNG může být zemní plyn stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru. Výhodou je, že vše, co funguje na zemní plyn, funguje i na BioCNG, protože biometan má stejné složení. Biometanem obohacený zemní plyn je emisně čistou variantou CNG, která při spalování uvolňuje do ovzduší až o 80 % méně emisí oxidu uhličitého oproti benzinu či naftě a plní tak i nejpřísnější limity čisté mobility. innogy získává biometan z biologicky rozložitelného odpadu z Energetického centra recyklace (ECR) Rapotín, které patří do holdingu Energy financial group.

„Biometan je plnohodnotnou alternativou k elektromobilitě, ale při výrazně nižších vstupních nákladech. Je stejně obnovitelný jako elektřina vyráběná ze slunce či z větru a nevyžaduje žádné dodatečné úpravy motorů. Jeho velkou výhodou je bezproblémové vtláčení do plynárenské infrastruktury i do vozidel na CNG,“ uvedl Zdeněk Kaplan, CEO innogy Energo, a dodal: „Biometan patří mezi paliva budoucnosti. V porovnání s ostatními konvenčními biopalivy má nejnižší emise skleníkových plynů i nejnižší spotřebu energie v celém životním cyklu, zejména je-li vyráběný z biologicky rozložitelného odpadu.“

Pro innogy vyrábí biometan ECR Rapotín na Šumpersku z biologicky rozložitelného odpadu. Využívá k tomu moderní technologii s osvědčením od Mezinárodního systému certifikace biomasy a biopaliv (ISCC EU). Po vtlačení do distribuční soustavy může být biometan spotřebován kdekoli. Využít jej lze jak pro provoz energetického zařízení, tak v dopravě.

„Možnost uložení biometanu v distribuční soustavě a spotřebě na kterémkoliv připojeném místě znamená jeho velkou výhodu. Také proto je vnímaný jako součást řešení mnoha problémů najednou, ať už jde o energetické využití odpadu, snižování emisní zátěže ovzduší v dopravě nebo redukci emisí oxidu uhličitého v energetickém mixu paliv,“ říká Martin Vrtiška, obchodní ředitel Energy financial group.

Podle rozsáhlé studie týkající se bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu, kterou v loňském roce nechala vypracovat Mezinárodní automobilová federace (FIA), jsou auta s pohonem na CNG šetrnější než elektromobily. Vozy na CNG jsou oproti elektromobilům levnější, jednodušší a mají menší nároky na dobíjecí infrastrukturu.

S větším rozšířením biometanu jako paliva pro pohon počítá i aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility, podle kterého by až 60 % celkové spotřeby zemního plynu v blízké budoucnosti tvořil právě biometan.

Přečtěte si také

Back to top button